Gyógynövények a sportban

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Mozgásterápia és testedzés krónikus obstruktív tüdőbetegség esetében

A krónikus obstruktív tüdőbetegségek csoportjába két gyakori betegséget sorolunk: a tüdőtágulást és az idült hörghurutot. Kialakulásukért számos ok tehető felelőssé (dohányzás, levegő szennyezettsége, örökletes hajlam, ismétlődő gyermekkori légúti fertőzések). Általában a középkorúak betegsége.

Kialakulásukért számos ok tehető felelőssé (dohányzás, levegő szennyezettsége, örökletes hajlam, ismétlődő gyermekkori légúti fertőzések). Általában a középkorúak betegsége. Az ilyen betegségben szenvedők munkaképessége fokozatosan csökken, kondíciójuk romlik, a fizikai munkát egyre nehezebben bírják, mivel a légzési kapacitás csökkenése a mozgást kellemetlenné teszi. A kevés mozgás miatt az izomzat tovább gyengül, ami a mozgást még inkább nehezíti, ezáltal egy nehezen befolyásolható, lefelé vezető spirál indul be, amelyet viszont a mozgásterápia eredményesen fordíthat vissza, javítva a beteg állóképességét és az életminőséget.

 

Milyen kedvező hatások várhatók a rendszeres testedzéstől?

  • A tüdő szövetének pusztulása miatt a maximális oxigénfelvétel jelentősen csökken, s míg egészséges emberekben nem a tüdő funkciója határolja be a fizikai teljesítőképességet - hanem a szív és az izmok -, ebben a betegségben kis terhelés mellett is a belélegzett oxigén 40%-a a légzőizmok igényét szolgálja ki (egészségesekben ez 10-15%), amelyek erőltetett munkával képesek csak a légvételt biztosítani.
  • A tüdő nem edzhető olyan módon, mint a szív, vagy az izomzat, megfelelő edzésprogram hatására mégis javul a fizikai teljesítőképesség, annak ellenére, hogy a fizikai aktivitás magát a tüdőben kialakult károsodást nem tudja megváltoztatni, ügy tűnik viszont, hogy bár a maximális oxigénfelvétel növekedése nem bizonyítható, mégis az edzettebb betegek a mozgást egy idő után jobb oxigénfelhasználás mellett képesek végezni.
  • A szubjektív tünetek közül talán a legdrámaibb a mozgásra jelentkező légszomj csökkenése, ami korábban az egyik legkínzóbb panaszt jelentette. Ebben szerepet játszhat a mozgás megtanulása és a kedvező pszichés hatás is, azonban vitathatatlanul az életminőség javulását jelenti.

 

Javasolt vizsgálat mozgásterápia, testedzés megkezdése előtt

Minden ilyen tüdőbetegségben szenvedő számára javasolható a fizikai aktivitás valamilyen formája, azonban ez különböző lehet a beteg állapotától és a betegség súlyosságától függően. Szükséges tehát a kezelőorvosával, vagy a betegségét kezelő tüdőgyógyász szakorvossal történő konzultáció ilyen esetekben.

 

A testedzés javasolt

  • típusa: aerob teljesítőképességet növelő testmozgás (séta, gyaloglás, szobakerékpár, lépcsőnjárás), azonban mivel az izomgyengeség és izomfáradás is gondot jelent, helyes ha kis súlyokkal (1-1,5 kg) izomerősítő gyakorlatokat végzünk,
  • intenzitása: elérendő cél az életkor alapján számított maximális pulzusszám 60-80 %-a, ez azonban kedvező esetben is lassan, csak 6-8 hét alatt érhető el,
  • időtartama: 20-30 perc, azonban ez is fokozatosan érendő el, kezdetben a beteg esetleg csak 2-3 percet képes teljesíteni. A terhelés csak az egyéni tűrőképességtől függően növelhető,
  • gyakoriság: hetente 3-5 alkalommal.

 

Óvintézkedések

A kezelőorvossal az előzetes terheléses vizsgálat alapján szükséges megbeszélni, hogy testedzés közben szükség van-e kiegészítő kezelésre (oxigénkezelés, hörgőtágító, nyákoldó vagy egyéb gyógyszer). Az erre vonatkozó előírásokat tanácsos pontosan betartani, mivel elmulasztásuk esetében mozgás közben kellemetlen panaszok léphetnek fel.

 

Útmutató testedzéshez krónikus obstruktív tüdőbetegség esetén

  • Tüdőtágulás, vagy idült hörghurut okozta krónikus tüdőbetegségben a testmozgás teljes hiánya az állapot romlását okozza.
  • Az óvatosan adagolt, fokozatosan emelkedő intenzitású és időtartamú testedzés, hetente 5 alkalommal végezve már hat hét után jelentős javulást eredményez.
  • Előzetes orvosi vizsgálat alapján dönthető el, hogy a rehabilitációs mozgásterápiát intézeti körülmények között tanácsos orvosi ellenőrzés mellett elkezdeni, vagy otthon önállóan végezhető-e testedzés.
  • Ha önállóan végzi testedzését, beszélje meg orvosával szükség van-e testedzés közben valamilyen kiegészítő kezelésre. Egyeztesse pontosan milyen esetben, mire és milyen adagban van szüksége.
  • Végezzen izomerősítő gyakorlatokat is, mert betegsége és mozgásszegény életmódja miatt izomzatának állapota is leromlott.
  • Legbiztosabb jele a javulásnak, ha azt a testmozgást, amely korábban légszomjat váltott ki, már panaszmentesen tudja teljesíteni.
  • Ne legyen türelmetlen, de legyen kitartó. Ha lassan is, de állapota javulni fog, munkavégző képessége nő, jobb minőségű életet tud élni. Betegsége ugyan nem gyógyult meg, mégis egészségesebb lett.

Kapcsolodó cikkek

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.