Gyógynövények a sportban

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Mikor forduljunk sportorvoshoz? A sportorvosi tevékenységről röviden

Sokan vannak, akik a sportorvosi tevékenységről még csak hallomásból értesültek, pedig ez a szakterület nem csak a versenyposrtolóknak lehet segítségükre. Ízületi gyulladással, hátfájással, térdfájdalommal irány a sportorvos!

Dr. Pucsok József Márton, az Arnica SPORT közösség sporttudományos szakértője, a Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézet egyetemi docense most elmondja, mikor érdemes sportorvoshoz fordulni.

A sportorvos a versenysportolóknál kiemelten fontos!

A sportorvos tevékenysége különösen a versenysportban kiemelten fontos. A mai modern élsport olyan elvárásokat támaszt, amit csak egy egészséges, arra alkalmas személy képes egészségkárosodás nélkül teljesíteni. Sokszor hatalmas igénybevételt jelent önmagában egy-egy edzés is, magáról a versenyszezonról, a teljes éves felkészülésről nem is beszélve. Bármely rendszeres mozgásprogram megkezdése előtt tanácsos egy egészségügyi szűrővizsgálaton részt venni. Egy ilyen szűrővizsgálat több területre is kiterjedhet, de a fizikai terhelés tolerálása szempontjából fontos kardiológiai vizsgálatokat mindenképp tartalmaznia kell.

Kiknek kimondottan javasolt, sőt szinte kötelező lenne ez a fajta szűrővizsgálat? Az Amerikai Sportorvos Társaság (ACSM) ajánlása szerint, általánosságban minden 45 év feletti férfinak és 55 évnél idősebb hölgynek ajánlott. Ezen felül nagyon fontos azoknak, akiknél magas vérnyomást és koleszterinszintet diagnosztizáltak, akik valamilyen cukoranyagcsere-zavarral küzdenek, rendszeresen dohányoznak, fokozottan túlsúlyosak (BMI>30), illetve fizikailag inaktív életet élnek.

Szűrővizsgálatok fontossága, nem csak élsportolóknak!

A rutin vérvizsgálat, egy vérnyomásmérés hasznos információkkal látja el a szakembereket, de nem feltétlen elegendő ahhoz hogy teljes körűen, biztosan megállapítsák, valaki alkalmas-e az adott sporttevékenység űzésére vagy sem.

A sportorvosi alkalmassági - és szűrővizsgálatok sportág specifikusan szabályozzák a vizsgálatok körét. Ez a versenysportban a versenyzési engedély megszerzéséhez kötelezően előírt.

Éppen ezért, ha valaki "amatőr" szabadidő sportolóként nagyobb erőpróbákra, pl. utcai futóversenyekre is készül, számukra is javasolt a komplex, sportorvosi vizsgálat. A vizsgálatok pontos menetrendje a Magyar Sportorvos Társaság honlapján megtekinthető.

Ismerjük fel saját korlátainkat!

A kisebb vagy akár maradandó sérülések, akkor kerülhetők el eredményesen, ha tisztában vagyunk teljesítőképességünk határaival. Tipikus probléma az úgymond "újrakezdők" esete, amikor valaki korábban bár aktívan sportolt, hosszú kihagyás után felnőtt fejjel, hirtelen belefog a rendszeres testmozgásba.

Mi számít rendszeres testmozgásnak? Heti három alkalommal 30-60 perc fizikai aktivitás már elegendő ahhoz, hogy a sport jótékony hatásait élvezhessük.

Versenyzői engedélyek, teljesítménydiagnosztika

A versenyzői engedélyek kiadása mellett a sportorvosok a teljesítménydiagnosztikai felmérésekben is aktívan részt vesznek. Segítségükkel az edzők és a sportoló felkészítésben szerepet vállaló, más sport-szakemberek közösen elemezhetik az addig elvégzett edzésmunkát, illetve a fizikai felkészülés új irányvonalait alakíthatják ki.

Hol találunk sportorvost?

Elvileg Magyarországon nagyobb településeken, a megyeszékhelyeken találni sportorvosi rendelőt. Az általános orvosi diplomával rendelkezők előtt nyitva áll a lehetőség, hogy sportorvosokká képezzék magukat, ehhez külön elméleti és gyakorlati blokkból álló szakvizsgát kell tenniük. A magyar sportorvosok hagyományosan jól felkészült szakemberek, több éves speciális tapasztalattal, néhányan korábbi versenyzői, sportolói múlttal is rendelkeznek. Mivel  a sportorvosok egyes sportágak csapatorvosaiként vagy sportesemények ügyeletes orvosaiként is tevékenykednek, van rá esély, hogy olyan szakemberrel tudunk konzultálni, aki az általunk választott sportágat jól ismeri, az azzal járó fizikai, mentális terhelés mértékével is tisztában van.

A mozgás, a fizikai aktivitás önmagában is egyfajta "gyógyszer" amely "recept nélkül" is elérhető, jelentősége leginkább egészségünk megőrzésében, egyes betegségek prevenciójában van. Mára ez az általánosan elfogadott, tudományos tényekkel alátámasztott vélekedés. Nyilván egy napi szinten a sportban dolgozó orvost erről nem kell sokáig győzködni, számára ez egyértelmű, még a sportág, a megfelelő egyesület vagy edző kiválasztásában is segítséget nyújthat.

Szeretnél még több szakértői tippet olvasni a témában?

Kövesd az Arnica SPORT közösséget Facebookon, ahol Kazi Tamás, Papp Krisztina tanácsaival is találkozhatsz, vagy olvasd az arnica.info.hu blogunkat!

Kapcsolodó cikkek

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.