Gyógynövények a sportban

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

UJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Sportolás várandósan. Sportolhat egyáltalán egy kismama?

A sport mindig egészséges és persze jótékony hatású, azonban sok kismamában felmerül a kérdés, hogy ebben a megváltozott állapotban is folytathatja-e korábbi edzését vagy ha nem, azon hogyan változtasson. Sportolhat-e egyáltalán?

Jó hírünk van, a válasz egyértelmű igen! Dr. Pucsok József Mártont, az Arnica SPORT futóközösség sporttudományos szakértőjét, a Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézet egyetemi docensét arról kérdeztük, hogy mire figyeljenek az anyukák a várandóság alatti sportolásnál.

Ajánlott a sport a várandósság alatt?

A kérdésre nincs egyértelmű igen vagy nem válasz, ez kismama függő. Egy dolog azonban egyértelműen kijelenthető, mindenképpen úgy javasolt belevágni a rendszeres testmozgásba a várandósság alatt, hogy előtte a saját orvossal, egészségügyi szakemberrel (szülész-nőgyógyász, szülésznő) történik egyeztetés!

A veszélyezetetett terhesség állapotában minden intenzívebb testmozgástól tiltják az anyukákat, ennek súlyossága dönti el, hogy ágyban kell maradniuk, vagy egy kis séta belefér.

Aki korábban is rendszeresen sportolt, annak kifejezetten hiányozni fog a fizikai aktivitás korábbi szintje. Aki nem élt sportos életet, az ne a várandósság idején próbálja feszegetni fizikai teljesítőképessége határait. Nyilvánvaló, hogy pocakkal bármennyire is fitt volt valaki korábban, még ha ideiglenesen is, de bizonyos sportágakról le kell mondania. Ilyenek a szökdelésekkel, ugrálásssal, rázkódással járó sportágak, az aerobic különböző fajtái, a súlyzózás, a kimerítő nagy sebességű futás, a kerékpározás (esés, ütközés veszélye) és általánosan minden nagy intenzítású sporttevékenység. A várandósság első és utolsó harmada ebből a szempontból a legkritikusabb. Ilyenkor érdemes többnyire tartózkodni az intenzív fizikai aktivitástól. Ez persze nem azt jelenti, hogy ki se mozduljanak a kismamák a lakásból! Egy jó sétára, egy erdei gyaloglásra ilyenkor is bátran vállalkozhatnak.

Milyen testmozgás ajánlható a várandós hölgyeknek?

A kismama jóga, vagy kismama torna nagy sikernek örvend, javítja a vérkeringést, ezen keresztül a szervezet oxigénellátását, fejleszti az izületi mozgékonyságot (hajlékonyságot), az egyensúlyérzéket, erősiti az izmokat. Fizikailag és mentálisan is felfrissiti a kismamákat, amire bizony nagy szükségük lehet. Fontos, hogy a mozgást csoportos foglalkozáson, szakember irányítása alatt végezze a leendő anyuka, biztonsági okokból inkább kerülje az egyedül végzett otthoni edzést.

Sokan az úszásra esküsznek, amely a víz felhajtóerejét kihasználva kíméletes a csont- és izomrendszer számára. Ez tökéletes testedzés lehet a kismamáknak, bár megvan a veszélye az uszodában elkapott esetleges fertőzéseknek is. Akár uszodában vagy természetes vízben úszik valaki, számoljon azzal, hogy a megnövekedett testsúly és a megváltozott súlypont bizony nagy meglepetést okozhat. Egyedül senki ne vállalkozzon nagyobb távok leúszására. Jelszó: csak óvatosan!

Ha a kismama egészséges, várandóssága alatt is odafigyel magára, azt a kisbaba is "megköszöni", hiszen a mozgás gyógyszer még a babavárás idején is.

 

Tudtad, hogy az arnica az „Üdvözlünk a világon!" szer a kisbabának? Olvasd el, hogyan segít a szülésre való felkészülés idején és a szülés alatt!

Szeretnél még több szakértői tippet olvasni a témában?

Kövesd az Arnica SPORT közösséget Facebookon, ahol Kazi Tamás és Papp Krisztina tanácsaival is találkozhatsz, vagy olvasd az arnica.info.hu blogot!

Kapcsolodó cikkek

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítő

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.