Sport egészségesen

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Ezen vizsgálatokat az Országos Sportegészségügyi Intézet sportegészségügyi szakrendelésének, valamint az Országos Sportegészségügyi Hálózatnak a sportorvosai végzik 18 éven aluli versenyzőnél félévente, 18 év felett évente. A sportorvosi vizsgálatokat úgy kell időzíteni, hogy legalább 6 hét legyen a verseny előtt az esetlegesen szükséges gyógykezelésre. Versenyezni - néhány sportág kivételével - csak érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. (A sportorvoslás szabályait a 215/2004. (VII.13.) kormányrendelet rögzíti – ld. 5. sz. melléklet) A módszertani levél tartalmazza a sportorvosi vizsgálat részeit az egyes sportágakban, a sportorvosi minősítés szempontjait egyes betegségek, kórállapotok szerint. Utóbbin belül jelentőségénél fogva kiemelt részletességgel tárgyalja a cardiovascularis betegségeket. A sportágak különböző típusú osztályozásait tartalmazó táblázatok elősegítik a lehető legtöbb szempontot figyelembe vevő mérlegelés alapján történő elbírálást. Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Láz

Láz

Miként befolyásolja a láz (a testhőmérséklet kóros emelkedése) az edzésmunkát, sportolást? Teljes cikk megtekintés

Hörghurut

Hörghurut

A légcső és hörgők heveny gyulladása, mely heveny felső légúti fertőzés részjelensége. Kialakulásában vírusok, baktériumok játszanak szerepet. Hajlamosító tényező a légszennyezettség, dohányfüst, gyenge ellenálló-képesség. A fertőzés gyakran spontán lezajlik, maradéktalanul gyógyul Teljes cikk megtekintés

Gyomor-bélhurut

Gyomor-bélhurut

A gyomor és bélnyálkahártya heveny gyulladása, melyben számos kiváltó ok játszhat szerepet, például gyógyszerek, alkohol, fertőzések, stressz Teljes cikk megtekintés

Aktív gyerekek

Nyomtat Küldés

Teljesítményélettani paraméterek gyermekeknél

Az akut fizikai terhelés hatására létrejövő alapvető élettani reakciók hasonlóak minden életkorban. Jelentős mennyiségi különbségek figyelhetők meg azonban életkortól és a biológiai érettség stádiumától függően.

Az akut fizikai terhelés hatására létrejövő alapvető élettani reakciók hasonlóak minden életkorban. Jelentős mennyiségi különbségek figyelhetők meg azonban életkortól és a biológiai érettség stádiumától függően. Az lentebbi táblázat összefoglalja a teljesítményélettani paraméterek (anyagcsere, cardiovascularis, pulmonaris) jellemző változásait a felnőttekével összehasonlítva.

 

Aerob kapacitás gyermek- és serdülő korban

A gyermekek maximális oxigénfelvételének abszolút értéke (aerob kapacitás) lényegesen alacsonyabb a felnőttekénél, míg a relatív aerob kapacitásban fiúk esetében nincs különbség, lányoknál kicsit magasabb, mint felnőtt nőknél. A csúcs-oxigénfelvétel gyermekeknél pontosabban jellemzi az aerob erőkifejtést, mint az aerob kapacitás, mivel a helyi izomfáradtság és a relatíve alacsony koncentrálóképesség nem mindig teszi lehetővé a valódi maximum elérését. A maximális oxigénfelvétel közvetlenül arányos az egyén biológiai érettségével (a sovány testtömeggel, a testtömeggel és a testmagassággal).

A maximális oxigénfelvétel közel azonos mértékben nő mindkét nemnél, 12 éves korig. Ezt követően a fiúké tovább növekszik 18 éves korig, míg a lányoknál 14 éves kor után alig változik. Az aerob állóképesség növekedéséért az oxigénszállító képesség és az energiaszolgáltató folyamatok kapacitásának javulása a felelős.

A nemzetközi irodalom vitatja a maximális oxigénfelvétel pubertás előtti edzhetőségét, sokan azonban  a maximális oxigénfelvétel 5-18 %-os javulásáról számolnak be állóképességi edzést követően gyermekeknél. Az egyik legújabb közleményben 69 tanulmány metaanalízise alapján megállapították, hogy aerob edzéshatásra átlagosan csak 2 ml/kg/perces aerob kapacitás javulás várható.

Állóképességi edzésre gyermekeknél is élettani adaptáció jön létre, de a gyermekkori fittség javításához és fenntartásához szükséges edzés mennyisége és minősége nem egyértelműen tisztázott.

 

Anaerob kapacitás gyermek- és serdülőkorban

A maximális aerob kapacitáshoz hasonlóan a gyermekek anaerob kapacitása is alacsonyabb, mint a felnőtteké, még akkor is, ha testsúlykilogrammra vonatkoztatjuk. Az anaerob kapacitás meghatározására alkalmas lépcsőfutás-teszt vagy a 30 mp-es Wingate-teszt eredményei folyamatosan javulnak az életkorral.

Biokémiai vizsgálatok eredményei azt mutatják, hogy az izom kreatinfoszfát- és ATP-raktárai nem különböznek lényegesen a felnőttekétől. A gyermekek glikolítikus kapacitása azonban lényegesen alacsonyabb, melyet bizonyít a kisebb tejsavtermelő képesség fizikai terhelés során. Ennek oka elsősorban a glikolízis kulcsenzimeinek csökkent aktivitása. Gyermekeknél adott terhelésintenzitásnál kisebb a pH és báziskészlet-változás, mint felnőtteknél, és pufferkapacitásuk is alacsonyabb. Hasonlóan alacsonyabb a laktátküszöb is. A gyermekek fejlődése során - különösen a pubertás korban - a tesztoszterontermelés beindulásával párhuzamosan az anaerob kapacitás javul.

 

Izomerő gyermek- és serdülő korban

A gyermekek izomereje - a lényegesen kisebb izomtömeg miatt (fiatalabb gyermekeknél a testtömeg 28 %-a, míg a pubertást követően 35-40 %-a) - jelentősen elmarad a felnőttekétől.  Nagyfokú izomerő-növekedés csak a pubertást követően figyelhető meg. A megfelelő izomerő gyermekkorban is fontos része a fittségnek. Korábbi elképzelések szerint a pubertás előtt az erő nem fejleszthető, és az erőedzés a csontok növekedési zónáiban irreverzibilis károsodásokat okozhat. Csak az elmúlt néhány évben dőltek meg ezek az állítások, és fogadták el a gyermekek rezisztencia edzésének létjogosultságát, bizonyítva az erőfejlesztés lehetőségét a pubertás kor előtt is.

 

Az erőfejlesztést befolyásoló tényezők

Az izomerő növekedéséért felelős elsődleges mechanizmusok a pubertás előtt az idegi adaptáció és az agonista és antagonista izomcsoportok koordinációjának javulása. A pubertást követően a hormonális hatások dominálnak (a pubertás előtti alacsony androgénszint kevés az izom hipertrófia  létrehozásához, a pubertás alatt az izomerő edzhetősége gyorsan nő a tesztoszteron növekedésével párhuzamosan), ennek eredménye a sovány testtömeg növekedése (amellyel arányos az erő növekedése), de a motoros egységek aktivációjának javulása, valamint az izomrostok differenciálódása is szerepet játszik az erő növekedésében. Nőknél az izomgyarapodásért elsősorban a növekedési hormon és az IGF-1 elválasztása a felelős.

 

A rezisztencia edzés  gyermek- és serdülő korban

A rezisztencia edzés (külső ellenállással szemben végzett izommunkát tartalmazó edzés)  nemcsak a sportteljesítmény javítása szempontjából jelentős, hanem javul a hajlékonyság, kedvezően változik a testösszetétel, és a szérumlipidek kis mértékű csökkenése is megfigyelhető. Az erőfejlesztő program segít a sérülések megelőzésében is, ugyanis a gyenge fizikai kondíció az elsődleges oka a fiatalkori sérüléseknek. A rezisztencia edzésről kimutatható, hogy mind az izom, mind a csonttömeg növekedéséhez hozzájárul, tehát a gyermekek ilyen típusú edzésprogramban való részvételét - ellentétben a korábbi hiedelmekkel - támogatni kell.

 

A Nemzetközi Sportorvos Társaság (FIMS) állásfoglalása szerint a rezisztencia edzésprogram biztonságosan végezhető, és gyermekeknél és serdülőknél egyaránt az erő növekedését eredményezi. Ehhez azonban szigorúan be kell tartani a következő alapelveket:

  1. A rezisztencia  edzésprogram csak jól képzett szakember folyamatos ellenőrzése mellett végezhető.
  2. A rezisztencia edzés megkezdésekor a legnagyobb hangsúlyt a megfelelő technika megtanítására kell fordítani.
  3. Az erőfejlesztéshez alkalmazott eszközök biztonságát ellenőrizni kell, és méretüknek alkalmazkodnia kell a gyermekek méreteihez.
  4. A nagy intenzitású edzést kerülni kell. Maximális intenzitás nem végezhető 16 éves kor vagy a Tanner szerinti 5-ös stádium (a felnőttkori szexuális érettség) elérése  előtt.
  5. Az edzés intenzitását fokozatosan kell növelni.
  6. A rezisztencia edzés nem helyettesíti, csak kiegészíti az egyéb fizikai aktivitást.
  7. Az edzésprogramnak sportspecifikusnak kell lennie.
  8. Minden gyakorlatot ellenőrzött módon kell végezni, a mozgás teljes terjedelmében.
  9. A gyors, hirtelen és ballisztikus mozgások kerülendők.
  10. Minden edzésnél a bemelegítést követően nyújtási gyakorlatok és az edzés után levezetés szükséges.

Kapcsolodó cikkek

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Érdekességek

Sportoló gyermekek védelme - UNICEF

Kiadvány a sportoló gyermekek védelméről, egy témáról amelyről Magyarországon még mélyen hallgatnak: PROTECTING CHILDREN FROM VIOLENCE IN SPORT Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori elhízás és sport

Gyermekkori elhízás és sport

Statisztikai adatok alapján legalább a gyermekek 2o%-a elhízottnak tekinthető. Ez a magas arány indokolja egyrészt, hogy a gyermekkori elhízás megelőzésére minél nagyobb hangsúly helyeződjék, másrészt viszont a már elhízott gyermekek kezelésében minél hatékonyabban alkalmazzuk a sportot, testmozgást. Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Korábban a cukorbeteg gyermekeket eltiltották a sportolástól, mai felfogásunk szerint megfelelő orvosi ellenőrzés mellett elvileg mindenfajta sporttevékenység űzhető ... Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Miért sportoljanak a gyerekek?

Miért sportoljanak a gyerekek?

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés

A sportorvos tíz  tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A sportorvos tíz tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés