Sport egészségesen

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Ezen vizsgálatokat az Országos Sportegészségügyi Intézet sportegészségügyi szakrendelésének, valamint az Országos Sportegészségügyi Hálózatnak a sportorvosai végzik 18 éven aluli versenyzőnél félévente, 18 év felett évente. A sportorvosi vizsgálatokat úgy kell időzíteni, hogy legalább 6 hét legyen a verseny előtt az esetlegesen szükséges gyógykezelésre. Versenyezni - néhány sportág kivételével - csak érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. (A sportorvoslás szabályait a 215/2004. (VII.13.) kormányrendelet rögzíti – ld. 5. sz. melléklet) A módszertani levél tartalmazza a sportorvosi vizsgálat részeit az egyes sportágakban, a sportorvosi minősítés szempontjait egyes betegségek, kórállapotok szerint. Utóbbin belül jelentőségénél fogva kiemelt részletességgel tárgyalja a cardiovascularis betegségeket. A sportágak különböző típusú osztályozásait tartalmazó táblázatok elősegítik a lehető legtöbb szempontot figyelembe vevő mérlegelés alapján történő elbírálást. Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Láz

Láz

Miként befolyásolja a láz (a testhőmérséklet kóros emelkedése) az edzésmunkát, sportolást? Teljes cikk megtekintés

Hörghurut

Hörghurut

A légcső és hörgők heveny gyulladása, mely heveny felső légúti fertőzés részjelensége. Kialakulásában vírusok, baktériumok játszanak szerepet. Hajlamosító tényező a légszennyezettség, dohányfüst, gyenge ellenálló-képesség. A fertőzés gyakran spontán lezajlik, maradéktalanul gyógyul Teljes cikk megtekintés

Gyomor-bélhurut

Gyomor-bélhurut

A gyomor és bélnyálkahártya heveny gyulladása, melyben számos kiváltó ok játszhat szerepet, például gyógyszerek, alkohol, fertőzések, stressz Teljes cikk megtekintés

Aktív gyerekek

Nyomtat Küldés

Miért fontos a jó iskolatáska - gyógytornász szemmel

Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyerekkori hátfájás hátterében nagyon gyakran a túl nehéz, vagy nem megfelelő iskolatáska cipelése áll. A vállra és a hátra nehezedő súly nem csupán kellemetlen a kisgyermek számára, de kifejezetten káros is.

Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyerekkori hátfájás hátterében nagyon gyakran a túl nehéz, vagy nem megfelelő iskolatáska cipelése áll. A vállra és a hátra nehezedő súly nem csupán kellemetlen a kisgyermek számára, de kifejezetten káros is. A terhelés kompenzálására a gerinc (oldalnézetben) normálisan meglévő görbületei megváltoznak, egyes izmok túlfeszülnek, míg mások megnyúlnak. Az állandósuló rossz tartás pedig a későbbiekben akár gerincproblémák kialakulásához is vezethet.

Különösen előnytelen az egy vállon hordott hátizsák, mivel a nem terhelt váll és háti oldal izomzata, valamint az elhajló gerinc megpróbálja kompenzálni az ellenoldali terhelést, ami egy erősen aszimmetrikus és természetellenes tartást eredményez.

A jó iskolatáska kényelmes is

A rosszul megválasztott, vagy túlságosan telepakolt iskolatáska nem csak a hát és a vállak fájdalmát okozhatja, de a nyakizmok túlfeszülése révén akár fejfájáshoz is vezethet.

Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy a hát terhelése miatti fájdalom pihenésre gyorsan enyhül, így ha hosszantartó, nem szűnő fájdalomra panaszkodik gyermekünk, mindenképpen érdemes felkeresni a szakorvost.

Milyen a jó iskolatáska?

Mivel ma már az iskolatáskák választéka is rendkívül széles - akár minőség, akár ár tekintetében - igen nehéz a legmegfelelőbbet kiválasztani. Íme, néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni:

  • könnyű anyag,
  • két darab, széles és párnázott vállpánt megléte, melyek hosszúsága állítható,
  • párnázott, merevített hátrész,
  • megfelelő méret - nem előnyös, ha a táska túl nagy (ideális esetben kevéssel a csípő felett van az alja, a teteje nem ér túl a tarkón, és nem szélesebb a gyermeknél),
  • praktikus megoldás, ha vannak a táskának kerekei, így sima talajon húzni is lehet,
  • előnyös, ha van derékpánt, így ugyanis a súly a medencére is nehezedik, és nem csak a vállakat terheli. A derékpánt ezen kívül rögzíti is a táskát, ami így nem mozdul el, nem verdesi a kisgyermek hátát, ha siet, esetleg szalad.

 

Hogyan kell viselni az iskolatáskát?

A megfelelő iskolatáska megvásárlásán túl a pakolásnál és a táska viselésénél is érdemes odafigyelni néhány dologra:

  • a hátizsákot mindig mindkét vállon kell hordani,
  • a vállpántok hosszának beállításakor figyeljünk, hogy a táska ne lógjon le túlságosan,
  • pakoláskor érdemes a nehezebb dolgokat minél lejjebb és a testhez minél közelebb tenni,
  • a háthoz ne tegyünk éles, hegyes tárgyakat,
  • minél kevesebb könyvet, tárgyat cipeljen naponta a gyermek, amit lehet, hagyjon bent az iskolában,
  • felvételkor is figyeljünk a helyes technikára: nem csak karral kell dolgozni, hanem a térdeket behajlítva a testhez minél közelebb tartva kell felemelni a földről és felvenni.

 

Mikor túl nehéz a táska?

A hát- és vállfájás, és a gyermek kényelmetlen érzése mind arra utal, hogy a táska túl nehéz neki. Ha séta közben előre kell hajolnia, hogy megtartsa a súlyt, akkor is biztosak lehetünk benne, hogy túl nagy a terhelés. A maximális súly mértékéről a szakemberek is vitatkoznak, általában a testsúly 5-10, egyesek 10-20%-át tartják elfogadhatónak (ez egy 25 kg-os gyermek esetén is maximum 2,5- 5 kg-ot jelent!).

 

Kapcsolodó cikkek

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Érdekességek

Sportoló gyermekek védelme - UNICEF

Kiadvány a sportoló gyermekek védelméről, egy témáról amelyről Magyarországon még mélyen hallgatnak: PROTECTING CHILDREN FROM VIOLENCE IN SPORT Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori elhízás és sport

Gyermekkori elhízás és sport

Statisztikai adatok alapján legalább a gyermekek 2o%-a elhízottnak tekinthető. Ez a magas arány indokolja egyrészt, hogy a gyermekkori elhízás megelőzésére minél nagyobb hangsúly helyeződjék, másrészt viszont a már elhízott gyermekek kezelésében minél hatékonyabban alkalmazzuk a sportot, testmozgást. Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Korábban a cukorbeteg gyermekeket eltiltották a sportolástól, mai felfogásunk szerint megfelelő orvosi ellenőrzés mellett elvileg mindenfajta sporttevékenység űzhető ... Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Miért sportoljanak a gyerekek?

Miért sportoljanak a gyerekek?

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés

A sportorvos tíz  tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A sportorvos tíz tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés