Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Az öregedés biológiája

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik.

Az öregedés folyamán tapasztalható organikus változások

A kor előrehaladtával fogy a parenchymasejtek száma, helyüket kötőszövet foglalja el, kialakul a fibrosis. A szervek, szövetek súlya csökken. A májsejt redukció a 40-50 éves korban lassú, a 6-7. évtizedben felgyorsul. Idős emberek májsejtállománya mindössze 30 %-a a fiatalabbakénak. Hasonló a helyzet a vese, a tüdő, az izom és egyéb szövetek esetén is.

Subcelluláris szintű változások: az öregedés során glikogén raktározódik a sejtekben, zsíros infiltratió és degeneráció figyelhető meg, pigmentszemcsék szaporodnak fel, a mitokondriumok száma csökken, szerkezete fellazul. Károsodik a sejtmembrán permeábilitása, valamint a
Na-pumpa működése. Na és víz halmozódik fel a sejtekben, intracelluláris hypokalaemia mellett.

Kötőszöveti ártalom: a kollagén molekulák keresztkötéseinek károsodása rontja a szövetek rugalmasságát. Ennek következtében csökken a vérerek rugalmassága, ráncosodik a bőr.

Funkcionális változások

A baltimore-i longitudinális öregedési felmérés 1958-ban elkezdett és napjainkban is folytatódó, az öregedés terén valaha is megkísérelt legátfogóbb longitudinális vizsgálat, amely többek között az öregedéssel kapcsolatos funkcionális változásokra keresi a választ.

A parenchymacsökkenés következtében romlik a funkciók rezervkapacitása. Igy pl. az izom és idegsejtszám redukció azonos munkavégzés esetén az idős emberek korábbi kifáradását eredményezi, tehát a szeniorok munkakapacitása alacsonyabb. A külső- és belső környezeti tényezők által produkált stressz reakciókkal szemben kevésbé védett az idősödő szervezet. Gyakrabban lépnek fel betegségek. Az élő szervezet az érzékszerveken keresztül szerez tudomást a környezet ingereiről. Az öregedés során károsodnak a receptorok, a neuronok, a reflexkör afferens és efferens szára. Romlik az érzékelés, megnyúlik a reakcióidő, a reakciók intenzitása csökken. Hasonló változás zajlik le a vérerek baro- és kemoreceptoraiban is, amelyek a vérnyomást és a vér kémiai összetételét érzékelik. Romlik a belső környezet állandóságáért felelős reguláció, a homeostasis. Károsodik a termoreguláció, könnyen lép fel hypo- vagy hyperthermia. A nyugalmi alapanyagcsere csökken.

Lassul a mentális funkció. A romlásban szerepet játszik az érzékszervek károsodása, a reflexkör elváltozásai és az idegsejtek számának csökkenése.

A sejtek gyors proliferációjának hiányában romlik a szövetek, szervek regenerációs készsége. Az élettani funkciók változását az életkor előrehaladtával tünteti fel a következő ábra.

 

a=éhgyomri vércukor; b=neuron vezetési sebesség; c=szívindex;
d=itálkapacitás, vese áramlás; e=maximális légzési kapacitás;
f=maximális munkavégző képesség, macimális oxigénfelvevő képesség

 

Szervek, szervrendszerek öregedése

Néhány szervre és funkcióra jellemző paraméter változás a kor előrehaladtával:

Agy

Az élet során az agy súlya 10-12%-kal csökken. A szürke / fehérállomány aránya 20 éves korban 1,28/l, 50 éves korban 1,13/l. Vérátáramlás: 17-18 éves korban 100 gr agyszövetre 79,3 ml/min átáramlás esik, 57-99 éves korban 47,7 ml.

Szív

A bal kamra fala 25%-kal vékonyabb 80 éves korban mint 30 évesek esetében. A perctérfogat 40 %-kal csökken a harmadik és nyolcadik évtized között, így ez évente kb 1 % csökke-nést jelent. A maximális szívfrekvencia fiatal felnőttön 195 /min, 65 éves kor felett maximum 170.

A vérnyomás átlagértéke 20-24 éves felnőtt nőknél 116/70, férfiaknál 122/76 Hgmm.
60-64 éves nőknél 142/85, férfiaknál 140/85 Hgmm.

Tüdők

A residuális volumen 100%-al nő a harmincas évek elejétől a 90-es évekig.

A vitálkapacitás évente 17-22 ml-rel csökken. A FEV1 érték férfiak esetében 32, nők esetén 25 ml-el csökken évente. A maximális légzési kapacitás a második és nyolcadik évtized között
40 %-kal csökken. A maximális oxigenfelvétel 50 %-kal csökken 80 éves korra.

Vesék

A vesék súlya 60 éves korban 250 gr, 70 éves korban 230 gr, 80 éves korban 190 gr.
A glomerulusok száma 40 éves kor és a hetvenes évek eleje között felére csökken. A vese átáramlása a huszas években 670 ml, amely a nyolcvanas évekre 350 ml-re csökken. A GFR
46 %-kal csökken 20 éves és 90 éves kor között.

Petefészkek

Súlya a reproduktív időszakban 10 gr, idős korban 4 gr.

Izmok

80 éves korra az izomsejtek száma fele a fiatalokénak. 20-21 éves korban a test tömegének
45 %-át képezi a vázizomzat, ez az arány 70 éves kor felett 27 %-ra változik. Bizonyított, hogy az izomerő csökkenése nem érinti egyenletesen az összes izomcsoportot: pl a lábizomzat ereje gyorsabban csökken, mint a kéz szorítóereje.

Csontok

A férfiak esetén 3%-os, a nők esetében 8 %-os a csontállomány fogyatkozása az öregedés során.

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!