Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

A mozgatórendszer adaptációja a rendszeres fizikai aktivitáshoz időseken

65 esztendős kor után az izomzat tömege dekádonként 10 %-kal csökken. Az 1964-es Olimpiai Játékok volt versenyzőinek utánkövetéses vizsgálata igazolta, hogy az izomerő időskori elváltozásait jelentős mértékben befolyásolja az izmok típusa, a rostok szerkezete.

65 esztendős kor után az izomzat tömege dekádonként 10 %-kal csökken. Az 1964-es Olimpiai Játékok volt versenyzőinek utánkövetéses vizsgálata igazolta, hogy az izomerő időskori elváltozásait jelentős mértékben befolyásolja az izmok típusa, a rostok szerkezete. Fizikailag inaktív időskorú populáción ugyanakkor alacsony intenzitású mozgással is jelentős izomerő növekedés produkálható. Amennyiben nincs olyan kísérőbetegség, amely korlátozza a rendszeres fizikai aktivitást, érvényesül a mozgás életkortól független izomtömegnövelő hatása. Javul a mozgáskoordináció és hajlékonyság.

Az izomtömeg változása szoros összefüggésben áll a csontdenzitással, obesitásssal és glukóz toleranciával. Az izomtömeg csökkenése önmagában is csökkenti az alapanyagcserét. Az aerob munkavégző képesség direkt összefüggésban van az izomtömeggel, és a cardiovasculáris teljesítőképességgel. 65 éves kor felett a csonttömeg csökkenés felgyorsul, kialakul az osteoporosis, nő a fracturák, különösen a combnyaktörés veszélye. A folyamat gyorsasága nagy mértékben függ az izomaktivitástól, amely az osteoplasticus folyamat direkt mechanikus ingere. Az osteoporosis kialakulása nem akadályozható meg, azonban lassítható. Természetesen egyéb eszközök is szerepet kapnak a terápiában, mint pl. a postmenopausában lévő női populáció ösztrogén szubsztitúciója és a megfelelelő Kalcium bevitel.

Összefoglalva: az idős korban a rendszeres fizikai aktivitásnak nagyon fontos szerepe van az izomtömeg és izomerő fenntartásában, a hajlékonyság, a mozgáskoordináció javításában, valamint a csonttömeg csökkenésének lassításában. Idős korban az egyéni, speciális szempontok körültekintő mérlegelése mellett rendszerint az alacsony intenzitású, optimális környezeti feltételek között végzett, kis sérülésveszéllyel járó mozgásformák ajánlhatók.

Fontos a megfelelelő pihenési időszakok közbeiktatása, hiszen a túledzés, kifáradás fokozza a sérülés veszélyét.

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!