Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Hányszor hallottuk már?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet! Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet!  Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat? Ha csupán ennyi útmutatást kapunk, akkor csak parancsszavakat hallunk, de a problémánkra, és a folyamatosan gondolataink közt motoszkáló kérdésekre választ nem ad senki. Hogyan fogjak hozzá? Mit csináljak? Hová forduljak? Ki tudna segíteni?

Én nem hiszek a csodaszerekben, és abban sem, hogy drága pénzen vásárolt piruláktól egyik napról a másikra szépek, okosak, fiatalok és soványak leszünk, a hozzá kapcsolt mesékben meg pláne nem. Ahhoz, hogy valami változzon, elsősorban nekünk magunknak kell változnunk, leginkább fejben, mert minden ott dől el.

Hogy kezdjünk hozzá? Nincsen általános recept, hiszen mindenki más problémával áll szemben, és mindenkinél más lehet a motiváció is, ha változásról, változtatásról van szó. Én a saját történetemet osztom meg az olvasóval, és ki-ki hasznosítson belőle annyit, amennyit tud és amit szeretne.

Nem sportoltam egy életen át, mint oly sokan teszik. Gyerekkoromban annak ellenére, hogy soványka kislány voltam, nem sikerült velem megszerettetni a mozgást. Ennek oka főleg abban volt, hogy 4 évvel felettem járt a testvérem az iskolában, aki ügyesebb volt nálam labdajátékokban, atlétikában egyaránt, s az ő osztályfőnöke volt az én testnevelő tanárom is. Mást sem hallottam tőle, mint azt, hogy "Bezzeg a Mari". Ez jobban elvette a kedvemet, minthogy meghozta volna. Persze alkalomszerűen, játékképpen a többi gyerekkel én is korcsolyáztam, labdáztam, tollaslabdáztam, ugróköteleztem és a balatoni nyaralások alkalmával úszni is megtanultam. Még kerékpárom sem volt. Nekem az első lépésem a változás felé az volt, azt a célt tűztem ki magam elé, hogy helyreállítom az egyensúlyt az életemben. Saját magam is felismertem, baj van, ez így nem mehet tovább, változtatnom kell. Úgy gondoltam, hogy talán a baj még nem akkora, hogy ne lehetne megállítani, vagy visszafordítani.  Egyszerre csak egy dolgot tűztem ki célul. Talán van olyan, akinek sikerül egyik napról a másikra évtizedes berögződött szokásokon, napirenden változtatni, de ez nem én vagyok. Többet kell mozognom, többet kell aludnom! - tűztem ki a feladatot magam elé. Formába kell hoznom magamat! Úgy éreztem, hogy ha már sikerült fiatalon - a szociálpolitikai fogalom szerint - inaktívvá tenni magam, hát kihasználom az élet minden lehetőségét arra, hogy 50. év felettiként életem legaktívabb időszakát éljem.

Szükségem van szellemi és fizikai aktivitásra egyaránt, pihenésre, feltöltődésre, élményekre, örömszerzésre, jó nagy alvásra és nem titkoltan sikerre. Átértékeltem az egész életemet, más prioritást állítottam fel. Már munkás éveim alatt is szerettem sütni-főzni, kötni-varrni, olvasni, zenét hallgatni, jó filmeket nézni, de ezek a szórakozást szolgálják csak. Miután futni soha nem szerettem, túlsúlyom miatt ez nem is javasolt, a gyaloglás mellett tettem le elsőként a voksomat. Tudtam, hogy ez sem lesz kis feladat, hiszen az előző betegségek, műtétek, a hosszú évekig tartó ülő munka  következtében elkényelmesedtem.

Aztán felvettem a programba az úszást, majd a gerinctornát, később az edzőtermi mozgást és végül a kerékpártúrázást.

Nekem a szellemi táplálék, a folyamatos agymunka, a tanulás is hiányzott nagyon. Egy véletlen folytán találtam rá a Zsigmond Király Főiskola által szervezett és indított szenior képzésekre. Heti szinten vannak plenáris előadások és negyvennél is több különféle kurzust indítanak félévente. A részvétel feltétele csupán az, - ahogy ott neveznek bennünket -, hogy „50+"-os legyen a hallgató. A legfőbb, hogy szakemberektől, orvosoktól, dietetikustól kapok itt tanácsokat a mozgással, étkezéssel és betegségek megelőzésével kapcsolatosan. Az lebegett a szemem előtt folyton, hogy most mindent bepótolhatok, amire eddig nem volt időm, ami kimaradt az életemből, amit szeretek csinálni, de eddig háttérbe kellett tennem. Vallom, hogy a nyugdíjazással egy új élet kezdődik el.

A saját tapasztalatairól szóló cikksorozatot Horváth Judit írta!

Eddig cikkei:

  1. Hányszor hallottuk már 
  2. Lehet nulláról kezdeni 
  3. Lehetőségek minden mennyiségben
  4. Kitágult a világ avagy hogyan néztem szembe saját félelmeimmel

 

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!