Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Lehet nulláról kezdeni

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás.

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás.

Hosszú éveken át, napi 12 órai ülőmunka és rengeteg stresszel járó feladat töltötte ki az életem nagy részét. Kevés időm jutott magamra és a családomra. Az alvásból tudtam néha lecsípni a háztartási és egyéb feladatokra. Először a már 15 éve tartó derék- és láb fájdalmain állandósultak és váltak kezelhetetlenné. Egy komoly gerincműtéten estem át, melynek következtében titánium csavarokkal rögzített gerinccel kell tovább élnem az életemet. Később állandósultak a görcsös fejfájásaim, ingadozóvá vált az addigi alacsony vérnyomásom, a rendszertelen étkezésektől fájt a gyomron, ragadtak rám a kilók, állandóan fájt a derekam, a lábam, a hátam, és örökké fáradtnak éreztem magam. Szerettem a munkámat, bizonyítani akartam és nehezen tudtam nemet mondani a mások kéréseire. Hagytam magamat kihasználni. Ahogy ez ilyen esetben lenni szokott egy csapdába kerültem. Sokat dolgoztam, egyre zaklatottabban teltek az éjszakáim, mert még akkor is a feladataim jártak az eszemben. Családom aggódott miattam, a doktor nénim pedig folyamatosan bombázott azzal, hogy vessek ennek véget, mert komoly baj lesz belőle.

Sokat gondolkodtam, hogy mit tegyek és hogyan tudnék ebből a helyzetből kimászni?  Azt tudtam, hogy ugyanabban a közegben erre nincsen esélyem, hiszen egyre csak több feladatom volt, már csak fél napokat tudtam szabadságot is kivenni.

Teljesen felborult minden az életemben, főként az arányok, a napjaimba alig fért bele a pihenés, az elmaradt itthoni feladatok pedig a hétvégékre feltornyosultak. Éreztem a saját testemben a pihenés és mozgás hiányát, de legfőképpen a valódi kikapcsolódás, a feltöltődés hiányzott. Végül egy karácsonyi családi beszélgetés után döntöttem el, minden előnyét és hátrányát figyelembe véve, hogy megpróbálom és váltok. Elkezdtem másik munkahelyet keresni, ami nem egyszerű, ha az ember már 50 felett jár. Végül négy vezetői álláspályázat közül, a több fordulós akadályokat legyűrve, az egyiket sikerült elnyernem. Innentől kezdve elhatároztam, hogy szigorúan betartom a napi 8 órás munkaidőt, de az egészségügyi problémáimban csak részben - néhány műtéttel - tudtam kisebb változást elérni. Önmagam felé is be kellett vallanom, hogy szellemi feladataimban való szárnyalás mellett fizikailag igencsak leépültem.

A valódi változást az hozta el számomra, amikor a további életemet gyökeresen meghatározó és teljes mértékben megváltoztató döntést meghoztam, negyven ledolgozott év után az egészségem érdekében a nyugdíjazást választottam. Ekkor egy új élet kezdődött el számomra. Tele voltam és vagyok tervekkel, de valójában nulláról kellett elkezdenem önmagam és az egészségem felépítését. Az vezérelte a gondolataimat, hogy a felmenőimhez hasonlóan sokáig és minél tovább egészségesen szeretnék élni, élvezni még sokáig az életet.

Mivel alig tudtam száz méternél többet gyalogolni, ezért eldöntöttem, hogy ez lesz az első mozgásforma, gyalogolni kezdek, megtanulok újra járni. Vásároltam egy túrabotot, kiválasztottam a megfelelő helyszínt és elbuszoztam a margitszigeti bejáróig. Úgy gondoltam, hogy ez minden szempontból megfelelő. Minden évszakban szép a környezet, napközben kevesen vannak, jó a levegő és ha nem megy, nem bírom tovább, még mindig ott a következő buszmegálló, felszállok és hazajövök. Az első sikerélményem az volt, hogy ütemesen, ha nem is tökéletes technikával, de jó váltott kar-láb mozgással sikerült egy fél szigetkört megtennem. Ez több, mint 2,5 km, mely számomra óriási teljesítmény volt. Aztán már a cél a szigetkör volt, ami 5,3 km, később pedig az, hogy pihenés nélkül, egy szuszra. Kellemesen elfáradtam és még olyan helyen is izomlázam volt másnap, ahol nem is tudtam, hogy van izom rajtam.

A saját tapasztalatairól szóló cikksorozatot Horváth Judit írta!

Eddig cikkek:

  1. Hányszor hallottuk már  
  2. Lehet nulláról kezdeni 
  3. Lehetőségek minden mennyiségben
  4. Kitágult a világ avagy hogyan néztem szembe saját félelmeimmel
  5. Minden változás úgy kezdődik, hogy az ember mer egy nagyot lépni

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!