Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Lehetőségek minden mennyiségben

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás.

Amikor már az elhatározáson túl voltam, hogy mozogni akarok, újra formába hozni a testemet, végiggondoltam, hogy mely mozgásformák között választhatok. A kímélő, ámde nagyon hatékony úszás, a gerinctorna és gyaloglás lett az én triatlonom az első időben. Figyelembe véve természetesen a gerinc-, a szem- és lábműtéteim miatti testi adottságaimat és az orvosi tanácsokat. 

Az itthoni torna a hely szűke miatt is korlátozott, de számomra a motiváció része az adott feladatra való rákészülés, azaz hogy a konkrét helyre el kell menni. Biztosan van olyan, akinek ez sokkal egyszerűbben megoldható, de én itthon nem tudok egy órát úgy tornázni, hogy közben ne csinálnék ezer más dolgot is.

 

A gerinctorna egy olyan mozgásforma, mely a gerinc kímélése mellett minden izmot átmozgat a fejtől a lábig úgy, hogy közben megtanít arra, hogy végezzem napi rutin feladataimat is egyenes gerinccel, ha hajolni, emelni vagy cipelni kell. Felesleges terhelés nélkül átmozgat, fejleszti az egyensúlyérzékemet és javítja a testtartásomat. Az úszás pedig a vízben való könnyedebb mozgással adja meg a mozgás örömét. Régebben a gerincműtétem után jártam vízi tornára, akkor tapasztaltam meg azt, hogy milyen könnyedén tudok a vízben mozogni és elvégezni olyan mozdulatokat, melyre a jógaszőnyegen esélyem sem volt. Felváltva, az időmtől és a lehetőségeimtől függően igyekeztem mindhárom mozgásfajtát magamévá tenni és hetente legalább kétszer végezni.

Azt tapasztaltam, hogy egyre javul a testi erőnlétem, minden héttel erősebbnek, frissebbnek érzem magam. Ehhez természetesen nagy, nyugodt alvással is hozzájárultam. A lábam, melyet műtöttek is, de a rehabilitáció elmaradt és egy évig semmiféle javulás nem mutatkozott, sokat fájt még mindig és az ülőmunkától folyton bedagadt a nap végére, ekkorra már a kényelmes sportcipőkben egyre használhatóbb lett. Ma már elmondhatom, hogy ha valaki megkérdezi, hogy fáj-e még a lábam, már szinte el kell gondolkodnom rajta, hogy melyik is fájt a kettő közül? Természetesen mindez azért van így, mert javult a keringésem, megerősödtek az izmok és főként, hogy használom nap, mint nap.

Ezután a gyaloglást meghagytam napi rutinként, az intézni valók miatti mozgáshoz és elkezdtem edzőterembe járni.

Gondolom, hogy sokakat az tart vissza attól, hogy edzőterembe menjen, hogy mit szólnak a fiatalok egy idősebb ember láttán? Bevallom, nekem is megfordult a fejemben, hogy majd megbámulnak, még az is, hogy esetleg kinevetnek. Az első néhány alkalommal eszembe is jutott mindez, amikor az öltözőben, majd a teremben megláttam reggelenként a fele vagy harmadannyi idős fiatalokat. Gépekkel és trx-el edzek, nyak, hát, mell, kar és lábizmokat. Nagy labdával mozgatom át a nyaki és derék izmaimat. kis súlyzóval a karizmokat és futópadon gyalogolok általam beállított sík, vagy emelkedős terepen és sebességgel. Nagyon szeretem ezeket, felváltva, folyamatosan egy órát izzasztom magam, közben sok folyadékot magamhoz véve. Körbenézve azt állapítottam meg már az első alkalommal is, hogy ott mindenki magával van elfoglalva, senkit nem érdekel a másik neme, kora és hogy hogyan edz. Természetesen célszerű mindehhez személyi edző segítségét igénybe venni, aki az edzettségi állapotnak megfelelő, személyre szabott edzéstervet készít számunkra, mellyel garantáltan növelhetjük az állóképességünket és sérülésmentesen folytathatjuk a testedzést. Ez pénzbe kerül, de semmi nem lehet fontosabb az egészségnél.

A saját tapasztalatairól szóló cikksorozatot Horváth Judit írta!

Eddig cikkek:

  1. Hányszor hallottuk már  
  2. Lehet nulláról kezdeni 
  3. Lehetőségek minden mennyiségben
  4. Kitágult a világ avagy hogyan néztem szembe saját félelmeimmel
  5. Minden változás úgy kezdődik, hogy az ember mer egy nagyot lépni

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!