Nem csak sportolóknak

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

A rendszeres testedzés eredményeként javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezi. Teljes cikk megtekintés

Cukorbetegség és testedzés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Teljes cikk megtekintés

A terhelés fokozatossága

A terhelés fokozatossága

A kondicionáló program kezdetén általában rövidebb időtartamú, alacsonyabb intenzitású mozgással kezdünk, s az időtartam fokozatos növelését követheti az intenzitás ugyancsak fokozatos emelése. Teljes cikk megtekintés

Szívbetegek testedzése

Szívbetegek testedzése

A már kialakult szívbetegséget is kedvezően befolyásolja a rendszeres fizikai aktivitás, részben közvetlenül a szívre hatva, másrészt a betegség kialakulásában szerepet játszó faktorokat befolyásolva. Teljes cikk megtekintés

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Mit jelent az elhízás és kit tekinthetünk elhízottnak?

Az elhízás (orvosi kifejezéssel obezitás) azt jelenti, hogy a szervezetben a szükségesnél több zsír rakódik le Teljes cikk megtekintés

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

Miért javasolható fogyasztás céljára a diéta és testedzés kombinációja?

A testedzés előnye elhízásban is vitathatatlan akkor is, ha a rendszeres testmozgást végző elhízott nem fogy le. Teljes cikk megtekintés

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll Teljes cikk megtekintés

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

Hajlékonyságot és mozgáskoordinációt fejlesztő testmozgás

A hajlékonyságot fejlesztő mozgásfajták célja az ízületek mozgásterjedelmének növelése amennyiben az ízületi mozgások beszűkültek, illetve az ízület természetes mozgathatóságának megőrzése Teljes cikk megtekintés

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

Csontritkulásom van, mit sportolhatok?

A csontritkulás nem csak hazánkban, hanem a fejlett nyugati társadalmakban is népbetegségnek számít. A magyar lakosság kb. 10 százaléka érintett. Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Legtöbb esetben ilyenkor derül fény a csonttörés hátterében meghúzódó csontritkulásra, latin kifejezéssel osteoporosisra. Teljes cikk megtekintés

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A testedzés szerepe ősidőktől napjainkig

A rendszeres és intenzív, erőteljes fizikai aktivitás hosszú évezredeken keresztül őseink mindennapi életének részét képezte, s nem csupán élelemszerzés, vagy búvóhely keresés, szálláshely készítés céljából, de kifejező eszköze volt a társadalmi érintkezésnek, kultúrának, vagy akár a kultuszoknak, hitnek, vallásnak is. Teljes cikk megtekintés

Aktív időskorúak

Nyomtat Küldés

Minden változás úgy kezdődik, hogy az ember mer egy nagyot lépni

Ez az állítás nem csak a mozgással kapcsolatban helytálló, hiszen ha egy szűk, zárt környezetből kilépünk máris igaz, hogy kitárul előttünk a világ. Előttem nem csak a világ tárult ki az új életformámmal, hanem én tágítottam tovább a határokat, keresve a további lehetőségeket. Mi az, amit még meg tudok csinálni, mire vagyok még képes? Kipróbáltam magam a gyaloglásban, a gerinctornában, az úszásban, elkezdtem edzőterembe járni, amely mind-mind az állóképességem növelését, az erőnlétem fokozását, a mozgást szolgálta.

Nehéz kilépni a komfortzónánkból, a napi megszokott rutinból. Úgy tartják szakemberek, hogy akinek aktív korában nem volt hobbija, valamilyen kedvtelése, azok sokk-ként élik meg a nyugdíjazást. Bár fejben tudják, hogy eljött az ideje, mégis feleslegesnek érzik magukat, amikor kikerülnek egy hosszú éveken át szinte második otthonukként megszokott közösségből és nem találják a helyüket.

Nekem rengeteg hobbim és kikapcsolódást jelentő elfoglaltság tartozott a kedvteléseim közé. A sok munka, a család, a háztartási feladatok, a felnőttkori tanulás azonban egyre inkább háttérbe szorították ezeket. Így ezzel a gonddal, hogy - "Mit kezdjek magammal, ha nyugdíjas leszek?"  - nem kellett megküzdenem.

Már a nyugdíjazás is egy komoly, átgondolt lépés volt részemről, s ugyanígy végiggondolva tettem meg a változás lépéseit egymás után.

A fő cél az egészségem helyreállítása, rendbetétele volt. Ehhez rendeltem a feladatokat, majd ezt követte a cselekvés. A gyaloglás, az úszás, a konditermi edzés vagy a kerékpározás nemcsak önmagában a mozgást jelenti, a jobb erőnlétet, hanem egy hangulati változást eredményező sikerélményt is. Minden, amit azelőtt nem, s most meg tudok csinálni, az örömet okoz számomra.

Mi ad még újat? - ezen gondolkodtam.

Az életmódváltás azonban nem egy dolog megváltoztatását jelenti. Ahogy nem lehet lefogyni a legjobb diétával sem mozgás nélkül, úgy a több mozgás sem tud komolyabb súlybéli változást eredményezni okos, odafigyelő étkezés, diéta nélkül. Az igazság az, hogy nagyon szeretek főzni, sütni, s nem tagadom, enni is, jó ételeket és jó ízűen. S mivel a mozgással a testzsír súlyának egy része izommá alakul át, a testsúlyom csak keveset változott az elmúlt időben.

Aztán eljött ennek is az ideje, megérett bennem a táplálkozással kapcsolatos változás is. Ahogy az előzőekben már írtam erről, mindent lépésről lépésre teszek, s hogy egyszerre csak egy dolgon változtatok, mert ha mindent egyszerre akarnék, az biztosan kudarccal végződne.

Nagyon sokat tanultam a ZSKF Dietetika tanfolyamain a tanárnőmtől az élelmiszerekről, azok szervezetünkre gyakorolt hatásáról, a különféle diétákról. Még néhány szakmai internetes oldal felkeresése után eldöntöttük és elkezdtünk a férjemmel egy szénhidrát diétát. Eddig sok kenyeret, krumplit, tésztát és rizst ettünk, volt tehát min változtatni. A kitűzött cél nálam a testsúly csökkenés, nála pedig a vércukorszint normalizálása volt.

Bevallom nem egy egyszerű dolog a kezdet ebben sem. Mindent mérni kell, kiszámolni az adott étel CH tartalmát, írni, összesíteni. Előre megtervezni a napi menüt, ahhoz vásárolni, adagokra osztani stb. Kell hozzá jegyzettömb, számológép, digitális mérleg (grammot is mérni tudó) és sok-sok türelem. A termékeken lévő tájékoztató adatok, címkék sokat segítenek, életemben ennyit nem néztem a termékcsomagolásokat. :-)

Néhány hét után már sokkal könnyebb, mert az ismert ételekből  látom, tudom, hogy mennyi fér a diétába, miből mennyit ehetek.

Teljesen átalakítottuk az étkezésünket. Hat alkalomra osztottuk szét a napi étkezést az addigi 2-3 helyett. Sokkal kisebb adagokat eszünk, melyből nem hiányzik a fehérje, a hús, a zöldség, a gyümölcs és a szénhidrát sem. Úgy tanultam, hogy a vegyes táplálkozás a legjobb, így nincs szükség kiegészítő tablettákra, étrend kiegészítőkre sem.

Egyetlen pillanatban sem éhezünk, nincs gyötrő éhségérzet, nincs szenvedés, nincs kínlódás, nincs csodapirula és bizony nincs jóllakottsági érzés sem. Ami viszont van, amiben változás van; az a korszerűbb táplálkozás, a jobb emésztés, az alacsonyabb vércukor szint, a normális vérnyomás, a jobb közérzet és a csökkenő testsúly. Ne higgye senki, hogy emiatt lemondtunk a karácsonyi bejgliről vagy a kedvenc gyümölcs joghurtunkról. Kevesebbet eszünk, hozzáadott cukor nélkül készül minden és kisebb mennyiséget fogyasztunk a magas glikémiás indexű, magas szénhidráttartalmú ételféleségekből.

A cikksorozat előző részeiben és a most leírtakat összegezve azt a saját tapasztalatot adom tovább, és megfontolásra érdemesnek, követésre alkalmasnak bárki számára, aki elolvassa az írásaimat, hogy sohasem késő elkezdeni az életmód változtatást.  A legkisebb változás is megváltoztathatja közérzetünket, egészségüket. Ne várjuk a csodát, a csoda maga az élet.

A saját tapasztalatairól szóló cikksorozatot Horváth Judit írta!

Eddig cikkek:

  1. Hányszor hallottuk már  
  2. Lehet nulláról kezdeni 
  3. Lehetőségek minden mennyiségben
  4. Kitágult a világ avagy hogyan néztem szembe saját félelmeimmel
  5. Minden változás úgy kezdődik, hogy az ember mer egy nagyot lépni

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Árnika – hallott róla, de vajon ismeri az összes hasznos tulajdonságát és előnyét?

Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően az árnika csillapítja a fájdalmat, meggyorsítja a véraláfutások és duzzanatok gyógyulását és enyhíti az izomfáradtság kellemetlen tüneteit. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!