Kiemelt linkek

Új módszerek a rehabilitációban

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Sokszor lehet hallani, olvasni, hogy krónikus fájdalmak, csontkinövések, gyulladások, izomcsomók, sérülések utáni rehabilitációk kiemelt eszköze a lökéshullám készülék, kiemelt terápiája a lökéshullám. Mit is csinál valójában a készülék által kibocsátott hullám testünkben? Nézzünk bele kicsit a hátterekbe! Teljes cikk megtekintés

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Akár ficamodott bokáról, akár túlfeszült vállról legyen szó a Medical Flossing rándulások, krónikus mozgásszervi panaszok, gyulladások, ízületi kopás, kötőszöveti letapadások esetén a fájdalmat jelentős részben csillapíthatja. Teljes cikk megtekintés

A

A "kibicsakló boka” és következményei (inverziós trauma)

Labdarúgással kapcsolatban már mindenkinek ismerős lehet egy-egy ilyen történet: a sérült játékost az orvosok mellett a fizioterapeuták is óvó tekintettel figyelik a pálya széléről, igyekeznek mindent megtenni, hogy a sérülési mechanizmust a legrövidebb időn belül „elkapják”, megfékezzék ... Teljes cikk megtekintés

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

A gyakorlati tapasztalat is azt bizonyítja, hogy egyre több páciens érintett a problémában, s kórtörténetük egészen különböző. A gyerekek nagy részénél megfigyelhető, hogy migrénnel vagy fejfájásra való hajlammal évek óta kizárólag fájdalomcsillapítókkal kezelik anélkül, hogy a panaszok bármit is változnának, s továbbra is iskolai hiányzások, csökkent teljesítőképesség kíséri útjukon. Teljes cikk megtekintés

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

A hideg segítségével történő kezelés régóta ismert eljárás a gyulladáscsökkentés és a fájdalomcsillapítás terén. A krioterápia kifejezés a fagyasztásos eljárásokra vonatkozik, vagyis mikor a célzott területet 0 C-nál alacsonyabb levegővel vagy gázokkal kezelik. Teljes cikk megtekintés

Mi is az a lökéshullám-terápia és mire használható?

Mi is az a lökéshullám-terápia és mire használható?

Különféle fizikai energiák a gyógyászatban is jól hasznosíthatók, ilyenek például a lökéshullámok, melyek tulajdonképpen nagy erejű hanghullámok. Ezeket a hullámokat a bőrfelszín közelében létrehozva, a környező szövetek károsítása nélkül célzottan a problémás testtájékra irányítják, így különböző gyógyulási folyamatok indulnak el a kezelt területeken. Teljes cikk megtekintés

Gyógytorna

Nyomtat Küldés

Foci sérülések nélkül? A bemelegítés, a nyújtás és a törzsstabilitás jelentősége

A labdarúgás hosszú idő óta az egyik legnépszerűbb sportág – profi és amatőr szinten milliók űzik szerte a világon. Érthető, hiszen dinamizmusa révén hatékonyan fejleszti az állóképességet, emellett izgalmas, szórakoztató, és mivel „kell egy csapat” hozzá, remek közösségi élményt is nyújt. Nem hallgathatjuk el azonban, hogy –főleg alkalmi sportolóknál – veszélyei is vannak a lelkes futballozásnak.

A labdarúgás hosszú idő óta az egyik legnépszerűbb sportág - profi és amatőr szinten milliók űzik szerte a világon. Érthető, hiszen dinamizmusa révén hatékonyan fejleszti az állóképességet, emellett izgalmas, szórakoztató, és mivel „kell egy csapat" hozzá, remek közösségi élményt is nyújt. Nem hallgathatjuk el azonban, hogy -főleg alkalmi sportolóknál - veszélyei is vannak a lelkes futballozásnak. Különösen a 35-40 év feletti hobbisportolók veszélyeztetettek, akik egy-egy vasárnapi sörmeccs alkalmával hatalmas lelkesedéssel vetik bele magukat a játékba, és gyakran - szó szerint - „inuk szakadtáig" küzdenek. A szervezetben zajló öregedési folyamatok ugyanis már a harmincas évek elején beindulnak, így negyven év felett megnő az ín- és izomsérülések veszélye.

A focizás során elsősorban az alsó végtag sérülései gyakoriak (térd- és bokasérülések, az Achilles-ín szakadása stb.), ezért ezzel kapcsolatban szeretnénk néhány tippet adni azoknak, akik csak a derűs oldalát szeretnék élvezni a labdarúgásnak.

 

A foci az egyik legnépszerűbb sport a világon

 

Megfelelő bemelegítés

Minden sporttevékenység megkezdése előtt lényeges a kellő ideig végzett, minden nagyobb izomcsoportra kiterjedő bemelegítés. Ez egyrészt a szív- és érrendszer terheléshez való alkalmazkodóképességét javítja, másrészt csökkenti az izom- és szalagsérülések rizikóját. A hatékony bemelegítés legalább 15-20 percig tart. Az izmok javuló vérellátása és felmelegedése javít az izmok és szalagok mechanikai tulajdonságain - rugalmasabbá, elasztikusabbá válva sokkal kisebb az esélye egy esetleges szakadásnak, húzódásnak. A bemelegítésnek tartalmaznia kell egy könnyű, kevésbé intenzív részt, (például kocogás, tempósabb séta, jogging), majd egy olyan szakaszt, ahol dinamikus mozdulatokkal átmozgatjuk a nagyobb izomcsoportokat (karkörzés, kitörések stb.). Ezután következhetnek a gyorsabb mozgások (ugrások, irányváltások stb.), végül pedig a sportágspecifikus mozdulatok (rúgások, dekázás stb.).

 

A profiknál nem kérdés a bemelegítés jelentősége

 

Nyújtás

Egy még oly fárasztó meccs után sem szabad sajnálni az időt a szakszerű nyújtásra. Az izmok megnyújtása nem csak a sérülések megelőzésben fontos, hiszen egy zsugorodott, feszes izom sokkal könnyebben szakad, de hosszú távon is lényeges, hogy az izomegyensúly fennmaradjon. Az izmok felborult egyensúlya ugyanis az egyik gyakori oka a különböző mozgásszervi problémáknak (derékfájdalom, térdfájdalom stb.). Focizás után természetesen a legfontosabb az alsó végtag izmainak megfelelő nyújtása - a négyfejű combizom (m. quadriceps femoris), és a vádli izomzata (m. triceps surea) mellett lényeges, hogy a csípőhorpaszt (m. iliopsoas), illetve a comb külső oldalán húzódó kötőszövetes képletet (tractus iliotibialis) is kellően megnyújtsuk.

 

A tractus iliotibialis nyújtása eszköz nélkül (fent) és habhengerrel (lent)

 

Törzsstabilizáció

Bár elsőre talán különösen hangzik, a végtagsérülések megelőzésének egyik kulcsa a törzs megfelelő stabilitása. Amennyiben ugyanis a törzset stabilizáló izmok (oldalsó hasizmok, mély hátizmok, csípő körüli izomzat  stb.) elég erősek és a dinamikus terhelés során is jól funkcionálnak, sokkal kisebb terhelés hárul az alsó végtag izmaira, inaira és szalagjaira a hirtelen irányváltások, egyensúlyvesztések során. A törzset stabilizáló izmokat számtalan módon és eszközzel edzhetjük (kettlebell, TRX, fit ball stb.), a lényeg a funkcionális szemlélet és a gyakorlatok helyes végrehajtása

Amennyiben a fenti tanácsokat megfogadjuk, már sokat tettünk annak érdekében, hogy a focizás ne a sérülésekről, fájdalmakról szóljon, hanem arról amiről kell: a mozgás öröméről!

A cikk szerzői a szakmai partnerünk szakemberei:

 

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

A test izomzatának edzése

A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam