Kiemelt linkek

Új módszerek a rehabilitációban

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Sokszor lehet hallani, olvasni, hogy krónikus fájdalmak, csontkinövések, gyulladások, izomcsomók, sérülések utáni rehabilitációk kiemelt eszköze a lökéshullám készülék, kiemelt terápiája a lökéshullám. Mit is csinál valójában a készülék által kibocsátott hullám testünkben? Nézzünk bele kicsit a hátterekbe! Teljes cikk megtekintés

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Akár ficamodott bokáról, akár túlfeszült vállról legyen szó a Medical Flossing rándulások, krónikus mozgásszervi panaszok, gyulladások, ízületi kopás, kötőszöveti letapadások esetén a fájdalmat jelentős részben csillapíthatja. Teljes cikk megtekintés

A

A "kibicsakló boka” és következményei (inverziós trauma)

Labdarúgással kapcsolatban már mindenkinek ismerős lehet egy-egy ilyen történet: a sérült játékost az orvosok mellett a fizioterapeuták is óvó tekintettel figyelik a pálya széléről, igyekeznek mindent megtenni, hogy a sérülési mechanizmust a legrövidebb időn belül „elkapják”, megfékezzék ... Teljes cikk megtekintés

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

A gyakorlati tapasztalat is azt bizonyítja, hogy egyre több páciens érintett a problémában, s kórtörténetük egészen különböző. A gyerekek nagy részénél megfigyelhető, hogy migrénnel vagy fejfájásra való hajlammal évek óta kizárólag fájdalomcsillapítókkal kezelik anélkül, hogy a panaszok bármit is változnának, s továbbra is iskolai hiányzások, csökkent teljesítőképesség kíséri útjukon. Teljes cikk megtekintés

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

A hideg segítségével történő kezelés régóta ismert eljárás a gyulladáscsökkentés és a fájdalomcsillapítás terén. A krioterápia kifejezés a fagyasztásos eljárásokra vonatkozik, vagyis mikor a célzott területet 0 C-nál alacsonyabb levegővel vagy gázokkal kezelik. Teljes cikk megtekintés

Mi is az a lökéshullám-terápia és mire használható?

Mi is az a lökéshullám-terápia és mire használható?

Különféle fizikai energiák a gyógyászatban is jól hasznosíthatók, ilyenek például a lökéshullámok, melyek tulajdonképpen nagy erejű hanghullámok. Ezeket a hullámokat a bőrfelszín közelében létrehozva, a környező szövetek károsítása nélkül célzottan a problémás testtájékra irányítják, így különböző gyógyulási folyamatok indulnak el a kezelt területeken. Teljes cikk megtekintés

Gyógytorna

Nyomtat Küldés

A nyak-, a hát- és a derékfájás

A derékfájás hátterében számos elváltozás lehet, kezdve a gyakori fejlődési rendellenességektől, az életkor előrehaladtával egyre fokozódó degeneratív elváltozásokon át a csigolyák primer vagy szekunder megbetegedéséig, de természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a nem mozgásszervi eredetű derékfájás panaszokat sem.

A derékfájás az egyik leggyakoribb tünet, mellyel mozgásszervi rendelésen a betegek jelentkeznek. Ennek hátterében számos elváltozás lehet, kezdve a gyakori fejlődési rendellenességektől, az életkor előrehaladtával egyre fokozódó degeneratív elváltozásokon át a csigolyák primer vagy szekunder megbetegedéséig, de természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a nem mozgásszervi eredetű derékfájás panaszokat sem. Általánosságban elmondható, hogy az elöbb említett elváltozások a gerinc csontos elemeinek bizonyos fokú instabilitásához vezetnek. Ekkor a gerincoszlop tartását biztosító paravertebralis izomzatra egyre nagyobb teher hárul, ami az izomzat kifáradásához, majd fájdalomhoz vezet.

A civilizált életben kialakult, a gerincre jutó magasabb terhelés kialakulásában nagy szerepet játszott egyrészt az evolúció során bekövetkezett két lábon járás, másrészt a mai civilizált életmód. Ahhoz, hogy ezt megérthessük, röviden tekintsük át a gerincoszlop fejlődését és felépítését. A gerincesek törzsének közös vonása, hogy a testük belső vázát gerincoszlop alkotja és tulajdonképpen ez biztosítja a hozzá kapcsolódó csontokon, inakon, izmokon keresztül a képességet bonyolult és finom mozgások elvégzéséhez. Az állatok szinte mindegyike 4 végtagon jár és a törzse vízszintes. Az ember egyedülálló abból a szempontból, hogy egyenes tartással, 2 lábon egyensúlyozva jár. Ennek a tartásnak nyilvánvaló előnyei mellett hátránya, hogy jelentős megterhelést ró a csontvázra.

A gerinc vastag csontos egységekből, csigolyákból felépült oszlop. Ha oldalról tekintünk a gerincre látható, hogy a 2 lábon járás hatására a csecsemőkortól kezdve fokozatosan kialakulnak a gerinc fiziológiás görbületei. Ezek a nyaki lordózis, vagyis egy homorú, a háti kyphosis, vagyis egy domború, az ágyéki lordózis, egy újabb domború és a keresztcsonti újabb domború görbület. Ezek a görbületek már a felegyenesedett testtartás következtében alakultak ki és a jobb teherelosztást szolgálják. Az egymáson elhelyezkedő csigolyák azonban önmagukban nem alkotnának stabil szerkezetet, ezt a szalagok és a rendkívül erős izmok biztosítják.

A gerincre ható erőket önkénteseken elvégzett biomechanikai vizsgálatok során próbálták meghatározni, mérték, hogy az egyes tevékenységek során milyen nyomás lép fel a porckorongokban. A legalacsonyabb a fekvéskor mért értékek voltak kb. 75 kg. Ennél jóval magasabb 100 kg volt az álláskor és 150-180kg az üléskor mért értékek. Ezt követően teher cipelésekor ill. előrehajláskor, ami üléskor jellemzően bekövetkezik, történtek vizsgálatok, melyek során 340kg maximális terhelést regisztráltak. Tehát a gerincre ható terhelés nemcsak a testhelyzet, hanem a vitt teher és az izmok összehúzódásának is függvénye. A legfontosabb azonban a hát tartása. Szintén ezekkel a kísérletekkel igazolták, hogy egy megfelelően kialakított háttámla, amelyen a gerinc megtámasztása optimális, jelentősen csökkenti a porckorongokra jutó nyomást.

Az is kimutatható, hogy a hátfájásra vannak hajlamosító tényezők. A discus intervertebralis, a csigolyák közötti porckorong degenerációja már a 20. Életévet követően megkezdődik, ez azonban hosszú ideig nem okoz panaszt. A korosztályok közül a hát és derékfájás a középkorúakat érinti a leggyakrabban. A nemek közül a nőknél gyakoribb, ennek egyik lehetséges magyarázata a postmenopausalis osteoporosis, melynek sok esetben a vezető tünete a derékfájdalom. Kimutatták, hogy a magas ill. a túlsúlyos emberek is hajlamosabbak derékfájdalomra, ami mechanikai okora vezethető vissza, hiszen a test tömegének nagyobb részét a gerinc hordozza. Szintén kimutatták, hogy a dohányzás is rizikófaktort jelent hátfájás szempontjából.

A gerinc egészségi állapotának meghatározói a csigolyák között elhelyezkedő porckorongok. A külső rostos gyûrûből és a közepén kocsonyás magból álló porckorong a gerinc szerkezeti és mûködési egységének a mozgásszegmentnek a centrumában található. Az egymással szomszédos mozgászsegmentnek és ezzel az egész gerinc stabilizálásában a törzsizomzat, a csigolyák közötti kisízületek és szalagok vesznek részt. A stabilitás és a mozgékonyság szabályozása a mindenkori mozgásszükségletnek megfelelően az izomzat feszültségi állapotának a folyamatos érzékelése által történik.

A gerinc degeneratív, elhasználódásos folyamata a porckorong károsodásával kezdődik el. Ebbel jelentős szerepe van a gerinc terhelésének, a testtartásnak, a munkavégzés közbeni testhelyzetnek, de befolyásoló tényező az életmód, a mozgáskultúra és a törzsizomzat edzettségi állapota is. A helytelen testtartás, az edzetlen izomzat kedvez a gerinc túlterhelődésének, s ez károsítja a porckorong anyagcseréjét. Ennek következtében csökken a porckorong rugalmassága, alakja megváltozik, ellapulása miatt a szomszédos csigolyák közelebb kerülnek egymáshoz. A megváltozott statikai körülmények a csigolyaközti ízületek rendellenes terheléséhez, a szalagok és az ízületi tokok megnyúlásához vezetnek és bizonyos idő múlva az érintett gerincszakasz elveszti stabilitását. Ebben az állapotban, mely a krónikus derékfájások nagy részében kialakul, a gerinc több pontja is fájdalomforrássá válhat: tartós ülésnél, előrehajlásnál a gerinccsatornába bedomborodott és a gerinccsatornából kilépő idegpályákra mechanikus nyomást gyakoroló porckorong sérv, a csigolyák közötti kisízületi porcfelszínek károsodása, az ízületi tokok és szalagok feszülése, valamint a következményes reflexes izomfájdalmak egyaránt okozói lehetnek a kellemetlen és sokszor nehezen befolyásolható háti és deréktáji fájdalmaknak.

Mit lehet tenni, hogyan lehet megelőzni a mindennapi életben a derékfájás kialakulását? Ez nem künnyû feladat, az egész nap során gondolnunk kell rá, kezdve a reggeli ébredéskor. A hirtelen felugrás, a nyújtózás nélküli felkelés néha kellemetlen következményekkel járhat. Hasznos lehet könnyû hasizomgyakaorlatok végzése a felkelést megelőzően. A reggeli fürdőszobai tevékenységek közben állás során a térdeket kissé hajlított helyzetben célszerû tartani, lehetőség szerint egyik kézzel célszerû megtámaszkodni. Öltözködés közben a zokni, cipő felvételekor hátradőlve, a láb emelésével kerülhetjük el a deréktáj fokozott megterhelését.

A nap további részében a hosszantartó ülő és álló testhelyzetek jelentik a gerinc számára a legtöbb veszélyt, ezért törekedni kell arra, hogy ezeket a testhelyzeteket minél többször lehetőleg nyújtó, lazító tornagyakorlatokkal megszakítani. A legtöbb ülőmunkát végző ember hosszú évek alatt helytelen ülőtartást vesz fel, ami esetleg még nem okoz panaszt, de késöbb kialakuló derékfájdalom forrása lehet. Az ülésnél a legfontosabb az ágyéki homorulat kialakítása és megtartása, melyet legjobban háttámla nélküli széken lehet gyakorolni. Hasznosak azok a modern irodabútorok, melyeknél a deréktáj megtámasztása segít a gerinc tehermentesítésében. Célszerû a hosszantartó ülő testhelyzetet rendszweresen megszakítani és nyújtó, lazító tornagyakorlatokat végezni, vagy egyszerû törzsdöntéseket, fejkörzéseket végezni.

A tartós állás veszélyei hasonlóak, ilyenkor a törzsizmok elfáradása miatt a deréktájon fokozott homorulat alakul ki, ami feszülést eredményez. A panaszok megelőzése érdekében állás közben megfelelő gyakorisággal a mellkas megemelése, a has- és törzsizmok megfeszítése hasznos lehet. A hétköznapi tevékenység legnagyobb veszélyforrása a gerinc számára az előrehajlott testhelyzetben végzett teheremelés. A fájdalom és a károsodás elkerülése céljából megfelelő teheremelési technikát célszerû alkalmazni, melyek fő szabályai a következők: az emelendő tárgyhoz közel kell állni, csípő és térdhajlítással, egyenes háttal kell leguggolni, a tárgyat a testhez minél közelebb tartva kell felemelni, az emelés a térdek nyújtásával folyamatos legyen, a felegyenesedett helyzetben kerülni kell a törzs csavarodását.

A gerinc leghatásosabb tehermentesítése vízszintes fekvő helyzetben van. Fontos tehát ismerni a helyes fekvés szabályait is. A két leglényegesebb körülmény a fekvőhely minősége és a testhlyzet. A legkedvezőbb, ha megfelelően kemény, nem süppedő ágybetét használata mellett a csípő és térdízületeket kissé behajlítva fekszünk. Hasonfekvés csak akkor tanácsolható, ha nyaki gerincszakaszon nincsenek problémáink.

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

A test izomzatának edzése

A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam