Kiemelt linkek

Új módszerek a rehabilitációban

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Műtét helyett lökéshullám terápia?

Sokszor lehet hallani, olvasni, hogy krónikus fájdalmak, csontkinövések, gyulladások, izomcsomók, sérülések utáni rehabilitációk kiemelt eszköze a lökéshullám készülék, kiemelt terápiája a lökéshullám. Mit is csinál valójában a készülék által kibocsátott hullám testünkben? Nézzünk bele kicsit a hátterekbe! Teljes cikk megtekintés

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Hogyan működik a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözetéből kiépített módszer a Medical Flossing?

Akár ficamodott bokáról, akár túlfeszült vállról legyen szó a Medical Flossing rándulások, krónikus mozgásszervi panaszok, gyulladások, ízületi kopás, kötőszöveti letapadások esetén a fájdalmat jelentős részben csillapíthatja. Teljes cikk megtekintés

A

A "kibicsakló boka” és következményei (inverziós trauma)

Labdarúgással kapcsolatban már mindenkinek ismerős lehet egy-egy ilyen történet: a sérült játékost az orvosok mellett a fizioterapeuták is óvó tekintettel figyelik a pálya széléről, igyekeznek mindent megtenni, hogy a sérülési mechanizmust a legrövidebb időn belül „elkapják”, megfékezzék ... Teljes cikk megtekintés

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

Gyerekkori fejfájás és az állkapocs-ízületi rendszer problémája

A gyakorlati tapasztalat is azt bizonyítja, hogy egyre több páciens érintett a problémában, s kórtörténetük egészen különböző. A gyerekek nagy részénél megfigyelhető, hogy migrénnel vagy fejfájásra való hajlammal évek óta kizárólag fájdalomcsillapítókkal kezelik anélkül, hogy a panaszok bármit is változnának, s továbbra is iskolai hiányzások, csökkent teljesítőképesség kíséri útjukon. Teljes cikk megtekintés

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

A hideg segítségével történő kezelés régóta ismert eljárás a gyulladáscsökkentés és a fájdalomcsillapítás terén. A krioterápia kifejezés a fagyasztásos eljárásokra vonatkozik, vagyis mikor a célzott területet 0 C-nál alacsonyabb levegővel vagy gázokkal kezelik. Teljes cikk megtekintés

Mi is az a lökéshullám-terápia és mire használható?

Mi is az a lökéshullám-terápia és mire használható?

Különféle fizikai energiák a gyógyászatban is jól hasznosíthatók, ilyenek például a lökéshullámok, melyek tulajdonképpen nagy erejű hanghullámok. Ezeket a hullámokat a bőrfelszín közelében létrehozva, a környező szövetek károsítása nélkül célzottan a problémás testtájékra irányítják, így különböző gyógyulási folyamatok indulnak el a kezelt területeken. Teljes cikk megtekintés

Gyógytorna

Nyomtat Küldés

Hogyan vigyázzunk a gerincünkre?

Életünk során szinte mindannyian találkozunk a gerinc fájdalmával. Nagyon fontos tudnunk, hogy gerincünk az egyik legjobban karbantartható szervünk. Rendszeres tornával és egy kis odafigyeléssel a hétköznapokban sokáig elkerülhetjük a gerincproblémák megjelenését ...

Bár életünk során szinte mindannyian találkozunk a gerinc valamely szakaszának fájdalmával, nagyon fontos tudnunk, hogy gerincünk az egyik legjobban karbantartható szervünk. Rendszeres tornával és egy kis odafigyeléssel a hétköznapokban sokáig elkerülhetjük a gerincproblémák megjelenését. Lássuk, mik is a leglényegesebb pontok!

A helyes ülés

Miért előnytelen az ülés?

Közhelynek számít, de sajnos igaz, hogy életünk nagy részét ülve töltjük. A munka, a tanulás, a pihenés mind-mind többnyire ebben a testhelyzetben történik, ami gerincünk számára rendkívül előnytelen. Ebben a helyzetben a legnagyobb ugyanis aporckorongokra nehezedő nyomás, aminek ráadásul az eloszlása is egyenletlen: a görnyedt tartás miatt az elülső részek jóval erősebben nyomódnak, ami a vizet vesztett, a korral ellaposodó porckorongokat hátrafelé mozdíthatja el. Ilyenkor az elcsúszó porckorong nyomhatja mind a gerincvelőt, mind a kilépő ideggyököket, ami helyi, majd kisugárzó fájdalmat is provokálhat.

Hogyan tegyük egészségessé az ülést?

A megoldás a normális gerincgörbületek helyreállításában rejlik, ami csökkenti a porckorongokra eső terhelést. Ehhez az első, legfontosabb eszközünk a megfelelő székkiválasztása: a jó széknek van háttámlája, mégpedig olyan, ami a deréki részre is lenyúlik. A szék magasságát úgy kell beállítani, hogy lábunk biztonságosan leérjen róla. A szék magasságához igazítsuk az asztal méretét is: amennyiben számítógéppel dolgozunk, fontos, hogy ne kelljen gépelés közben felhúzni a vállainkat, ne kelljen elcsavarodnunk a törzsünkkel, és ne görnyedjünk a gép fölé. Lényeges, hogy csípőnk magasabban legyen, mind a térdeink, tehát a szék ülőfelülete kifelé lejtsen. Ezt egy ékpárna segítségével is megoldhatjuk - így a medencénk megfelelő helyzetbe kerül, ami az összes gerincgörbületre jótékony hatással van. A derék ideális homorulatát egy kisebbhengerpárna (vagy akár egy összehajtogatott törülköző) behelyezésével biztosíthatjuk, ami a derékfájás megelőzésének egyik leghatékonyabb eszköze.

Instabil eszközök segítségével dinamikussá tehető az ülés munkavégzés közben.

 

A tartós mozdulatlanság nem csak fárasztó és fájdalmas, de az izmok sorvadásához is vezethet - ennek megelőzésére próbáljunk dinamikusan ülni! Ennek legegyszerűbb módja, ha valamilyen instabil eszközre (nagylabda, stability trainer, felfújható ülőpárna) cseréljük időnként a székünket. Ilyenkor az alig érezhető kis egyensúlyvesztések munkára késztetik a gerincet stabilizáló, mélyben található kis izmokat, ami egyfajta „edzésként" is felfogható. Emiatt napi nyolc órában nem javasoljuk ezen eszközök használatát, hiszen hosszútávon az izmok kifáradásához, és így fájdalomhoz, a komfortérzet elvesztéséhez vezethet. Amennyiben lehetőségünk van rá, érdemes időnként felállnikinyújtózni, átmozgatni a törzset. Ez nem csak az egészségünkre, de a közérzetünkre is jótékony hatással lesz!

Gerincvédelem egész nap

A helyes felkelés

A gerincproblémákkal küzdők gyakran tapasztalják, hogy egy rossz reggeli mozdulat után egész nap küzdeniük kell a fájdalommal. Ezért már az ébredés percei után gondolnunk kell gerincünkre, még az ágyból való felkelés előtt. Hanyattfekvésből úgy kell felkelnünk, hogy először is talpra húzzuk mindkét lábunkat, majd teljesen egy tömbben (akár egy fadarab) elfordulunk oldalra. Ez igen fontos momentum, mivel a vállak és a medence együttes elfordításával elkerülhetjük a törzs csavarodását. Ezután a lábszárainkat lelógatva, lendületesen felemelkedünk, kezünkkel is segítve a felülést.

Reggeli teendők

Mivel az éjszakai pihenés óráiban a porckorongokra nehezedő nyomás csökken, a porckorongok zselés anyaga vizet tud felvenni, és reggelre jelentősen megduzzad. Emiatt a reggeli órákban fokozottan ügyelnünk kell derekunkra, hiszen a megnövekedett porckorongok egy helytelen mozdulat hatására könnyebben elcsúszhatnak, és egész napos derékfájdalommal fizethetünk figyelmetlenségünkért. Egy egészen banális mozdulat: azokni felvételeelőrehajlás fogmosás közben kiválthatja a heves derékfájást. Az előbbiben segítségünkre lehet egy elmés kis szerkezet, a zoknifelhúzó, míg az utóbbira megoldást jelenthet, ha terpeszbe állunk, így közelebb kerülünk a mosdóhoz, és kisebbet kell hajolnunk.

Napközben

A terpeszállást egyébként az összes házimunka során alkalmazhatjuk, amihez görnyednünk kellene - a mosogatás, főzés, vasalás egyaránt könnyebbé válik, ha vagy a pultot, mosogatót, stb. emeljük meg, vagy terpeszállásban mi „ válunk alacsonyabbá".

A tudatosság még fontosabb, amikor megemelünk valamit. Kis tárgy felvételekor a legcélszerűbb, ha valahol megtámaszkodunk, és egyik lábunkat hátralendítve, mérlegállásban döntjük előre törzsünket. Nehéz tárgy emelésekor lényeges, hogy a teher minél közelebb legyen hozzánk, majd két kézzel megfogva, térdeinket behajlítva, egyenes derékkal (még véletlenül sem csavarodva!)  emeljük meg. A helyes emelési technika megismeréséhez érdemes a súlyemelőket tanulmányozni, akik emeléskor még a levegőt is visszatartják, így megnövelve a hasűri nyomást, ami valamelyest támasztékot ad a deréknak.

A hajolást igénylő munkák, tevékenységek során is meg kell próbálnunk leguggolással helyettesíteni a hajolást, ami nem csak derekunkra, de combizmainkra is jó hatással lehet. Érdemes meghosszabbítani a porszívó csövét, hogy egyenes derékkal tudjunk takarítani.

Minden napba érdemes lenne beilleszteni a törzsizomzatot karbantartó tornaprogramot csakúgy, mint a porckorongokat tehermentesítő pihenést. Utóbbira a legmegfelelőbb helyzet az ún. Z-fekvés: hanyattfekve a lábunkat úgy kell alátámasztani (pl. egy nagylabdára tenni), hogy a csípőnk és a térdünk is derékszögben hajlik meg.

Gerincbarát sportok

A gerinc számára hasznos mozgásformák között természetesen első helyen a célzottgyógytorna áll. A szakszerűen összeállított és helyesen kivitelezett gyakorlatsorok a gyengülésre hajlamos izmok erősítése mellett a zsugorodott izmok nyújtására, és az gerinc mozgékonyságának megőrzésére is alkalmasak. Hasonlóan jótékony hatású lehet a gyógytorna-alapokon nyugvó pilates, valamint a jóga is. A kellemes, és a test szinte minden izmát megmozgató tánc, valamint az úszás is jót tesz, amennyiben szabályosan végezzük (a mellúszás közben kiemelve tartott fej mind a nyakat, mind a derekat megterheli!).

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

A test izomzatának edzése

A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam