Olvassa el ezeket a cikkeket is!

Sport és laborértékek

Sport és laborértékek

Sportolók egészségi állapotának meghatározásának egyik alapvető fontosságú része a fizikális vizsgálatokon, anamnézis (kórtörténet, felmenők betegségei stb.) felvételén túl a laborvizsgálatok rendszeres elvégzése, ami elsősorban a vérképet és a vér- és vizeletkémiai paraméterek meghatározását jelenti. Teljes cikk megtekintés

A kiválóság célkitűzése és a dopping veszedelme

A kiválóság célkitűzése és a dopping veszedelme

A társadalomtudományokban egyre inkább a paradigma szót használják a világnézet fogalmának leírására; a világnézet azon tapasztalatok, hitek és értékek összessége, amelyek az egyén valóságészlelését és az arra adott reakcióját befolyásolják. Domináns paradigmának nevezzük az adott társadalomban széles körben elterjedt és a többség által elfogadott gondolatrendszert, illetve értékeket. Az elmúlt két és fél ezer év során vajon milyen paradigmák uralták a sport világát? A társadalmi paradigmák ismerete nagyobb rálátást biztosít a sport és az etika viszonyára, és lehetőséget ad egy olyan paradigmaváltás felvázolására, amely segítheti a doppingolás ellen folytatott küzdelmet. Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

A szöveti sérülés kórélettanának és a gyógyítás folyamatának ismerete fontos a kezelés megtervezése során. A gyógyítási folyamat 3 szakaszt foglal magába: a gyulladásos állapotot, a kötőszöveti sejt helyreállításának szakaszát és a kifejlődés-újjáalakítás (maturáció) szakaszát. A kémiai és fiziológiai folyamatok megértése segíthet a szakembereknek kiválasztani azokat a rehabilitációs beavatkozásokat, melyek maximalizálják a gyógyító és helyreállító folyamatokat. Az orvosnak azonosítania kell a sérült szöveteket és a sérüléses mértékét. A sérülés megfelelő besorolása határozza meg a rehabilitációs folyamatot (pl. az orsócsont törése más kezelést kíván, mint az alkar lágyszöveti sérülése, mint pl. a csukló feszítőizom íngyulladása). Teljes cikk megtekintés

"Töréspont" azaz a sportsérülés utáni rehabilitáció

Nem minden sportsérülés végzetes, de sokszor okozhat a sportoló számára kényszerű pihenést. A legtöbb sérülés alapvetően fizikai okokból keletkezik, de sokszor közrejátszik benne a balszerencse és egyéb, például pszichoszociális faktorok. Teljes cikk megtekintés

Találat a 50 kulcsszóra a sportorvos.hu-ról

A fizikai aktivitás szerepe a fogyókúrában

 

Az elhízás (obesitas) kórélettani meghatározása szerint, az anyagcsere folyamatok genetikai, központi idegrendszeri, endokrin és környezeti hatásokra bekövetkező zavara. Mindez az energiaháztartás egyensúlyának módosulásához vezet. Teljes cikk megtekintés

Szénhidrátfeltöltés hagyományosan

 

Ha állóképességi vagy bármely olyan sportágról (pl. labdarúgás) van szó, amikor a verseny legalább 90 percig tart, indokolt minden esetben feltölteni a szénhidrátraktárakat. Mindez lényegesen többet jelent a tésztafélék, spagettik fogyasztásánál. Miről is van szó? Teljes cikk megtekintés

Sportolók és babonák

 

A babonák szorosan összekapcsolódnak a verseny előtti rutinokkal, ezeknek nem más a funkciójuk, hogy biztonságot adjanak, hogy jelezzék a sportolók felé, minden rendben, készen állnak ... Teljes cikk megtekintés

Gyorssízés, vadsízés

 

A gyorssíző több mint 200 km/h-s sebességgel repeszt a 60 fokos havas lejtőről! Meredek lejtőről a porhóba zúgni, leugrani a magas sziklatömbről, hatalmasat repülni a levegőben: talán ezekkel a szavakkal írható le leginkább a vadsízés lényege Teljes cikk megtekintés

Hosszabb élettartam

 

Mivel magyarázható, hogy míg korábban a kőkorszaktól a 19. századig alig nőtt 10 évvel az élettartam, addig az elmúlt 100 évben csaknem megduplázódott? Teljes cikk megtekintés

Mi a kreatin?

 

A kreatin egy olyan vegyület, melyet szervezetünk három aminosavból állít elő 1g/ nap mennyiségben. A kreatin természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak. Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatinfoszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt. Teljes cikk megtekintés

Az edzettség jellemzése - A terhelés előtti nyugalmi mérések - Teljesítmény-élettan

 

A terheléses vizsgálat megkezdése előtt a vizsgálandó személy aktuális egészségi állapotáról meg kell győződni. Érvényes ez az egészségesek (vagy annak vélt lakosság) szűrésénél, rehabilitáltak (pl. mozgássérültek, kardiológiai rehabilitáltak) vagy edzett sportolók ellenőrzésénél egyaránt Teljes cikk megtekintés

Csigolyacsúszás, ívszakadás, csigolyatörés

 

A spondylolysis leggyakrabban az alsó (negyedik és ötödik) ágyéki csigolyákon előforduló ívzáródási zavar (ívszakadás), amely fejlődési rendellenesség talaján alakul ki, de ebben szerepe lehet sorozatos mikrotraumának és ritkán egyszeri nagyobb sérülésnek is Teljes cikk megtekintés

Sportolók vizsgálata - nemzetközi és hazai gyakorlat

 

A cikk áttekinti a sportorvosi alkalmassági és versenyzési engedély megadásának nemzetközi és hazai gyakorlatát. A nemzetközi ajánlásokban a vizsgálat fő komponense a részletes anamnézis és a gondos fizikális vizsgálat. További vizsgálatokra ezek alapján kerülhet sor, bár egyre inkább ajánlott a 12 elv. EKG kötelező elvégzése is. A vizsgálatok ismétlését általában évente ajánlják. Egyes közlemények vitatják a vizsgálatok hatélonyságát, mégis megállapítható, a hirtelen szívhalál megelőzésének leghatékonyabb eszköze lehet. További fejlesztése a vizsgálati programnak lehetséges, azonban végeredményben megállapítható, hogy a hazai gyakorlat nem csak megegyezik minden lényeges részletében a nemzetközi ajánlásokkal, de bizonyos vonatkozásokban szigorúbb és szabályozottabb. Teljes cikk megtekintés

A vállízület kopása

 

A vállöv területén több ízület található, amik közül bármelyik kopása fájdalmat okozhat. Mivel a váll jellemzően nem a teljes testsúlyunkkal terhelt testrészünk, így a kopás okozta problémákat később észleljük. Teljes cikk megtekintés

Szénhidrátfeltöltés hagyományosan

 

Ha állóképességi vagy bármely olyan sportágról (pl. labdarúgás) van szó, amikor a verseny legalább 90 percig tart, indokolt minden esetben feltölteni a szénhidrátraktárakat. Mindez lényegesen többet jelent a tésztafélék, spagettik fogyasztásánál. Miről is van szó? Teljes cikk megtekintés

Veszélyes-e időskorban a sportolás?

 

Elsősorban a szív- és érrendszeri szövődmények jelenthetnek veszélyt intenzívebb testedzés, sportolás közben. Teljes cikk megtekintés

Testsúlycsökkentés egészségesen

 

Nehéz mindenkinek egyféle recepttel szolgálni, hiszen nem vagyunk egyformák. Más az életritmusunk, mások a családi étkezési szokásaink Teljes cikk megtekintés

Fizikai aktivitás elhízásban

 

Az eddig tárgyalt betegségek esetében is hangsúlyoztuk, hogy a biztonságos és hatásos testmozgás, kondicionáló testedzés, vagy sportolás csak igen körültekintően, a beteg általános állapotának és a betegség klinikai képének figyelembe vételével, lényegében egyénre szabottan javasolható Teljes cikk megtekintés

A szénhidrát-ellátottság jelentősége az élsportban

 

Egy 68 kg testtömegű férfi szervezte átlagosan 1800 kcal-t képes szénhidrát formájában raktározni. Mennyi és milyen sportmozgáshoz elég ez? Teljes cikk megtekintés

Egészséges receptek

 

Finom és egészséges - sportolóknak is ajánlott ételek: Répa-mazsola saláta / Könnyű gyömbéres körteleves / Póréhagymaleves zabpehellyel / Párolt karotta tejfölös morzsával / Nyárson sült szárnyasmáj gombával / Mediterrán egytál Teljes cikk megtekintés

Dopping tiltólista – 2014 – Hatóanyag szerinti teljes lista

 

2014. ÉVI TILTÓLISTA – Magyarországon forgalomban lévő, a hatályos szabályozás szerint doppinglistán szereplő hatóanyagok ill. az azokat tartalmazó készítmények (az OGYI honlapján 2013.12.17.-én feltüntetett állapot szerint) listája Teljes cikk megtekintés

Az öregedés biológiája

 

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik. Teljes cikk megtekintés

Az önbizalom, a belső beszéd és teljesítményfokozás

 

Tudtad, hogy naponta 45.000 - 51.000 gondolat cikázik át a fejedben egy nap? Ez kb 150 és 300 szó/perc. A legtöbb ilyen gondolatod önmagadra irányul és sajnos a legtöbbjük negatív irányú ("Unatkozom", "Ezt jól elszúrtam"....) Teljes cikk megtekintés

Folyadékpótlás: Tej és kakaó

 

Táplálkozás-élettani szempontból a tejnek kiemelt jelentősége van, mely elsősorban a magas fehérjetartalomnak és ezen belül is az aminosav-összetételnek köszönhető. Számos megfigyelés bizonyítja, hogy a tejben lévő fehérje felszívódása rendkívül hatékony. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentesen!

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV! Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

ÚJ KÖNYV! Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!