Olvassa el ezeket a cikkeket is!

Sport és laborértékek

Sport és laborértékek

Sportolók egészségi állapotának meghatározásának egyik alapvető fontosságú része a fizikális vizsgálatokon, anamnézis (kórtörténet, felmenők betegségei stb.) felvételén túl a laborvizsgálatok rendszeres elvégzése, ami elsősorban a vérképet és a vér- és vizeletkémiai paraméterek meghatározását jelenti. Teljes cikk megtekintés

A kiválóság célkitűzése és a dopping veszedelme

A kiválóság célkitűzése és a dopping veszedelme

A társadalomtudományokban egyre inkább a paradigma szót használják a világnézet fogalmának leírására; a világnézet azon tapasztalatok, hitek és értékek összessége, amelyek az egyén valóságészlelését és az arra adott reakcióját befolyásolják. Domináns paradigmának nevezzük az adott társadalomban széles körben elterjedt és a többség által elfogadott gondolatrendszert, illetve értékeket. Az elmúlt két és fél ezer év során vajon milyen paradigmák uralták a sport világát? A társadalmi paradigmák ismerete nagyobb rálátást biztosít a sport és az etika viszonyára, és lehetőséget ad egy olyan paradigmaváltás felvázolására, amely segítheti a doppingolás ellen folytatott küzdelmet. Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

A szöveti sérülés kórélettanának és a gyógyítás folyamatának ismerete fontos a kezelés megtervezése során. A gyógyítási folyamat 3 szakaszt foglal magába: a gyulladásos állapotot, a kötőszöveti sejt helyreállításának szakaszát és a kifejlődés-újjáalakítás (maturáció) szakaszát. A kémiai és fiziológiai folyamatok megértése segíthet a szakembereknek kiválasztani azokat a rehabilitációs beavatkozásokat, melyek maximalizálják a gyógyító és helyreállító folyamatokat. Az orvosnak azonosítania kell a sérült szöveteket és a sérüléses mértékét. A sérülés megfelelő besorolása határozza meg a rehabilitációs folyamatot (pl. az orsócsont törése más kezelést kíván, mint az alkar lágyszöveti sérülése, mint pl. a csukló feszítőizom íngyulladása). Teljes cikk megtekintés

"Töréspont" azaz a sportsérülés utáni rehabilitáció

Nem minden sportsérülés végzetes, de sokszor okozhat a sportoló számára kényszerű pihenést. A legtöbb sérülés alapvetően fizikai okokból keletkezik, de sokszor közrejátszik benne a balszerencse és egyéb, például pszichoszociális faktorok. Teljes cikk megtekintés

Találat a Fehérjék (proteinek) kulcsszóra a sportorvos.hu-ról

Fehérjék (proteinek)

 

Sportolók körében manapság már szinte legendává vált a fehérjék szerepe Teljes cikk megtekintés

Mi történik, ha a szükségletnél több fehérjét fogyasztunk?

 

A szükségletet meghaladó fehérjebevitel nem támogatja a teljesítményfokozást és az egészséget. A túlzott fehérjebevitel máj- vagy vesekárosító hatása ma nem kellően alátámasztott, de dehidrációt, fáradékonyságot, ingerlékenységet és más kedvezőtlen jelenségeket valóban előidézhet, látens vagy tekintetbe nem vett ismert vesebetegségek esetén pedig ez a probléma is felszínre kerülhet. Teljes cikk megtekintés

Sport, só és cukor

 

Ahhoz, hogy az izmok működni tudjanak, energiára van szükség, mely legtöbbször szénhidrátokból származik. Az energia pótlását a véráramból nyert cukorból tudja biztosítani szervezetünk. Mindezt a megfigyelést 1887-ben, Wahren vetette papírra, mellyel megalapozta azt a feltételezést, mely szerint a folyamatos, verseny alatti szénhidrátbevitellel javítható a sportteljesítmény (Gordon et al. 1925). Mindemellett Blanchard már 1684-ben megfogalmazta, hogy a verejtékezéssel nem csak folyadékot, hanem sót is veszítünk. A sópótlás hőártalom kezelésében betöltött szerepét először 1989-ben publikálták. A több évtizedes megfigyelések eredményei napjainkban nem csak a sporttudomány elméleti ismereteit, hanem a szénhidrát-, ill. folyadékpótlás gyakorlati kautéláit alapozták meg. Teljes cikk megtekintés

Mi a karnitin jelentősége a sportban?

 

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek

 

Ahhoz, hogy helyesen táplálkozzunk, igazodnunk kell szervezetünk szükségleteihez. Az energiaszükségletet megfelelő mennyiségű zsírral, fehérjével és szénhidráttal kell fedezni. A helyes arány: 13–15 % fehérje, 25 % zsír és 55–60 % szénhidrát. Mindezek mellett nélkülözhetetlen szerep hárul a vitaminokra, ásványi anyagokra és természetesen a folyadékpótlásra. Teljes cikk megtekintés

Mi a kreatin?

 

A kreatin egy olyan vegyület, melyet szervezetünk három aminosavból állít elő 1g/ nap mennyiségben. A kreatin természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak. Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatinfoszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt. Teljes cikk megtekintés

Mit együnk edzés előtt, közben és után?

 

Az amerikai sporttáplálkozási irányelvek a következőkben fogalmazzák meg az edzés előtt, közben és után javasolt étkezés legfontosabb szempontjait. Teljes cikk megtekintés

A táplálkozás jelentősége labdarúgóknál

 

Ahhoz, hogy a labdarúgó a 2 x 45 perces mérkőzés alatt maximális teljesítményt nyújtson, a megfelelő táplálkozásnak és folyadékpótlásnak kitüntetett szerepe van. A hosszú hónapokon át tartó, kemény edzésmunkát „agyon lehet ütni” a kedvezőtlen étkezéssel és a hiányos folyadékfogyasztással. Lássuk, milyen főbb ismérvekkel jellemezhető a világ legnépszerűbb sportága. Teljes cikk megtekintés

Fehérjeellátás, fehérjetartalmú ételek

 

Fehérjék minőségének mérésére használják a fehérjék biológiai értékének megállapítását. Azt mutatja meg, hogy a fehérjeeredetű táplálék hány százalékát tudja szervezetünk felhasználni, abszorbeálni. Teljes cikk megtekintés

A fehérjepótlás szerepe sportolói szempontból

 

Ugyanúgy, mint a szénhidrátokat és zsírokat, a fehérjéket is képesek vagyunk energianyerésre használni. Teljes cikk megtekintés

Az élsport és a vegetarianizmus

 

„Ha sportoló vagy, több húst kell enned” elgondolás manapság már nem állja meg a helyét. Teljes cikk megtekintés

Mikor együnk fehérjedús ételt?

 

Az edzés utáni regeneráció folyamatához nélkülözhetetlenül fontos a megfelelő fehérjebevitel! Teljes cikk megtekintés

Fehérjék emésztése és felszívódása

 

A fehérjelebontás üteme szervezetünkben nagy egyéni eltéréseket mutat Teljes cikk megtekintés

Kreatin

 

A kreatin természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak. Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatinfoszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt. Teljes cikk megtekintés

Egészséges táplálkozás kontra sporttáplálkozás: mi a különbség?

 

A sporttáplálkozás nem más, mint az élsportolóknak, edzett szabadidő sportolóknak javasolt étkezésbeli és folyadékpótlásbeli ajánlások összessége, amely lényegét tekintve nem sok dologban tér el az egészséges táplálkozás irányelveitől. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozási irányelvek

 

A 2000-ben kiadott amerikai sporttáplálkozási irányelvek számos kérdést érintenek, amelyek között az energia bevitel, a testtömeg és testösszetétel, a szénhidrát-, fehérje és zsírfogyasztás, a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, a folyadékpótlás témák szerepelnek. Külön kitérnek az edzés előtti, alatti és edzést követő táplálkozásra is. Teljes cikk megtekintés

Aminosavak, dipeptidek, polipeptidek

 

A fehérje nem más, mint egy óriásmolekula, makromolekula, melyet tíz vagy akár száz aminosav összekapcsolódása alkot Teljes cikk megtekintés

Fehérjeegyensúly

 

Mivel a fehérjéket felépítő aminosavak nitrogén tartalmú vegyületek, ezért a fehérje- ellátottság tükreként monitorozni tudjuk a táplálékkal bevitt nitrogén mennyiségének és az ürített nitrogén mennyiségének különbségét Teljes cikk megtekintés

Javasolt napi fehérjebevitel

 

Az optimális fehérjebevitel aránya 12–15 %. Erősportokban és hosszan tartó, főleg állóképességi sportokban, alapozó időszakban ennél nagyobb arányban is (15–20 %). Teljes cikk megtekintés

Mit érdemes tudni a ciszteinről?

 

Metioninból (esszenciális aminosav) B6-vitamin közreműködésével képződő, nem létfontosságú aminosav Teljes cikk megtekintés

Doppingmentesen!

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV! Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

ÚJ KÖNYV! Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!