Olvassa el ezeket a cikkeket is!

Sport és laborértékek

Sport és laborértékek

Sportolók egészségi állapotának meghatározásának egyik alapvető fontosságú része a fizikális vizsgálatokon, anamnézis (kórtörténet, felmenők betegségei stb.) felvételén túl a laborvizsgálatok rendszeres elvégzése, ami elsősorban a vérképet és a vér- és vizeletkémiai paraméterek meghatározását jelenti. Teljes cikk megtekintés

A kiválóság célkitűzése és a dopping veszedelme

A kiválóság célkitűzése és a dopping veszedelme

A társadalomtudományokban egyre inkább a paradigma szót használják a világnézet fogalmának leírására; a világnézet azon tapasztalatok, hitek és értékek összessége, amelyek az egyén valóságészlelését és az arra adott reakcióját befolyásolják. Domináns paradigmának nevezzük az adott társadalomban széles körben elterjedt és a többség által elfogadott gondolatrendszert, illetve értékeket. Az elmúlt két és fél ezer év során vajon milyen paradigmák uralták a sport világát? A társadalmi paradigmák ismerete nagyobb rálátást biztosít a sport és az etika viszonyára, és lehetőséget ad egy olyan paradigmaváltás felvázolására, amely segítheti a doppingolás ellen folytatott küzdelmet. Teljes cikk megtekintés

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

A szöveti sérülés kórélettanának és a gyógyítás folyamatának ismerete fontos a kezelés megtervezése során. A gyógyítási folyamat 3 szakaszt foglal magába: a gyulladásos állapotot, a kötőszöveti sejt helyreállításának szakaszát és a kifejlődés-újjáalakítás (maturáció) szakaszát. A kémiai és fiziológiai folyamatok megértése segíthet a szakembereknek kiválasztani azokat a rehabilitációs beavatkozásokat, melyek maximalizálják a gyógyító és helyreállító folyamatokat. Az orvosnak azonosítania kell a sérült szöveteket és a sérüléses mértékét. A sérülés megfelelő besorolása határozza meg a rehabilitációs folyamatot (pl. az orsócsont törése más kezelést kíván, mint az alkar lágyszöveti sérülése, mint pl. a csukló feszítőizom íngyulladása). Teljes cikk megtekintés

"Töréspont" azaz a sportsérülés utáni rehabilitáció

Nem minden sportsérülés végzetes, de sokszor okozhat a sportoló számára kényszerű pihenést. A legtöbb sérülés alapvetően fizikai okokból keletkezik, de sokszor közrejátszik benne a balszerencse és egyéb, például pszichoszociális faktorok. Teljes cikk megtekintés

Találat a Regeneráció kulcsszóra a sportorvos.hu-ról

Miért kell az idősebb sportolóknak jobban figyelni a regenerációra?

 

Ki gondolná, hogy egy ereje teljében lévő 30 éves élsportoló sportteljesítménye (hosszútávon és sprintekben is) gyengébb, mint 5-10 évvel fiatalabb társáé? A különbség a szervezet természetes élettani változásainak köszönhető. Az életkor előrehaladtával egyre több figyelmet, időt kell szentelni az edzések utáni regenerációnak. Teljes cikk megtekintés

A világűr technológiája a sport regenerációban, sport rehabilitációban

 

Forradalmi rehabilitációs és regenerációs módszer az élsportban. Cristiano Ronaldo a Real Madrid játékosa és az FC Barcelona labdarúgói is a Vacusport segítségével regenerálódnak. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Táplálkozás

 

Legyen szó futásról, triatlonról, vagy bármely egyéb sportágról, az edzésmunkának és a regenerációnak egyensúlyban kell állnia. Amennyi energiát elveszítünk egy erős, vagy kevésbé erős tréning alatt, annyit kell pótolni a pihenéssel, alvással, masszázzsal, pezsgőfürdővel, étkezéssel, aktív kikapcsolódással, strechinggel, melyek mind-mind az edzés alatt kialakult szövet- és sejtkárosodás helyreállítását szolgálják. Nem csak a napi két-három edzés alatti fáradt testet kell regenerálni, hanem többek között az alapozó időszakban végzett alacsony intenzitású, mennyiségi munka következményeit és természetesen az egésznapos versenyzést is – hogy csak néhány alkalmat említsünk. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció? NYOMÁS!

 

Sportolás, futás közben az alszár vénás billentyűi, amelyek a véráramlást egyirányúsítják erősen le vannak terhelve, látványosan ki is dagadnak. Az arra hajlamos emberekben ez viszerességhez vezethet. Egy enyhe, de jól szabályozott kompressziót nyújtó zokni fel tudja venni a plusz nyomás terhelés egy részét, ezzel tehermentesítve a vénabillentyűket. Teljes cikk megtekintés

A regenerációhoz mindig szükség van étrendkiegészítésre?

 

Nem feltétlenül kell drága készítményeket, szénhidrátot és fehérjeport vásárolni a csúcsteljesítmény eléréséhez! Teljes cikk megtekintés

A regeneráció mérése

 

Amennyi energiát elvesztünk az edzések alkalmával, legalább annyi energia pótlására kell törekedni a lehető legrövidebb időn belül. Ez az energia nem csupán az izmok által felhasznált szénhidrátból, zsírból, fehérjéből áll, hanem a többi sejt szintjén kialakult veszteséget, valamint a szellemi és lelki fáradtságot is magábafoglalja. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Flavonoidok

 

A legtöbb zöldség, gyümölcs (különösen a szőlő, alma, brokkoli, hagyma), teafű, vörösbor tartalmaz egy apró krisztalloidot, amelynek neve flavonoid. Ez az összetevő adja a színt és számos jótékony, gyógyító hatást fejt ki a szervezetben. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek

 

Valahol Kínában egy 10 éves leány vacsorája a következőképpen néz ki: tofu leves, egy tál rizs, sült borsó és padlizsán, zöld tea. Valahol Amerikában egy hasonló korú, és nemű gyermek hamburgert vacsorázik sült burgonyával, aztán mindezt lelocsolja egy pohár kólával, desszertnek még bekanalaz egy adag jégkrémet eperöntettel. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek – Probiotikus joghurt

 

Probiotikumok azok a baktériumok (főleg tejsavat termelő genusokról van szó), amelyek jótékony hatást fejtenek ki az emberi vastagbél-rendszerben. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek – Prebiotikus élelmiszerek

 

Prebiotikumoknak nevezzük azokat az emészthetetlen élelmiszer alkotórészeket, amelyek a probiotikus baktériumok növekedését, aktivitását fokozzák. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek – Probiotikumok a nagyvilágban

 

Főleg a tengerentúli, de rövidebb utazások alatt sajnos gyakran borul fel a szervezet természetes működése. Vizsgálatok szerint, az utazók mintegy 20-50 százalékánál jön létre kellemetlen, vizes hasmenéssel, hányingerrel, hányással jellemezhető tünet együttes, melyek hátterében legtöbbször enterotoxikus Escherichia Coli fertőzés húzódik meg. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek – Gyulladásgátló étkezés

 

Az anti-inflammációs jelentése gyulladás ellenes. Az anti-inflammácios sejtek aktiválásához is jelentős szerepe van a táplálkozásnak. Teljes cikk megtekintés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek – Fertőzések kezelése

 

Már az ókori Egyiptom Ebers-papírusaiban javasolták, hogy a nyílt sebre tegyenek egy darab kenyeret. Teljes cikk megtekintés

Alvás és sport

 

Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkül nem lehet teljes a regeneráció. Köztudott, hogy alvás alatt számos hormon, pl. a növekedési hormon- termelődése fokozott. Ekkor történik a sejtek egy részének újraképződése, az idegrendszer és más szervek regenerációja. Gyermekkorban kiemelt jelentősége van, mivel alváshiányban a növekedési folyamatok üteme jelentősen lassul. De nem csak a fiatalok esetén, hanem minden életkorban az alvás kiemelkedő fontosságú. Teljes cikk megtekintés

Étrend-kiegészítők a teljesítményfokozásban

 

A sportolók célja a különböző készítmények használatával a tápanyagigény fedezése, az egészségmegőrzés, a sporttevékenység káros hatásainak ellensúlyozása, a regeneráció idejének csökkentése, a sportteljesítmény javítása és/vagy az edzés adaptáció fokozása, valamint a testösszetétel kedvező irányban történő megváltoztatásának elősegítése. Teljes cikk megtekintés

A tavaszi fáradtság legyőzésének titkai

 

A tavasz érkezése nem csupán az átlag lakosság körében okozhat fáradtságot, levertséget, hanem az élsportolók körében is. Nem véletlenül, hiszen az első simogató napsugarak, a hirtelen jött meleg légáramlatok és a gyors lehűlés váltakozása alkalmazkodásra készteti a szervezetet. Az áprilisi időszak sok sportág esetében az edzésmódszerekben is váltásokat hoz, ezért sokkal jobban kell figyelni a regenerációra. Teljes cikk megtekintés

A jó teljesítmény fenntartásának praktikái

 

A tartósan jó teljesítmény fenntartásának a megfelelő regeneráció adja zálogát. Mivel a sokszor extrém terhelés nagy terhet ró a szervezetre, ezért nap mint nap törekedni kell az immunvédelem tartós megőrzésére. Teljes cikk megtekintés

Gyulladáscsökkentők és sport

 

A nem-szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek használatát lehetőség szerint minimalizáljuk, hogy a hosszú távú mellékhatásokat, például vesekárosodást, emésztőrendszeri vérzéseket megelőzzük. Bármennyire is kézenfekvő eszközök a fájdalmak enyhítésére, a gyógyulás segítése sok esetben csak illuzió, mivel alkalmazásukkal feltehetően gátolhatjuk mind az izmok regenerációját, mind a csontsérülések gyógyulását Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozási tanácsadás - dietetikusaink

 

Krea-Fitt Sporttáplálkozási Team Sporttáplálkozás, folyadékfogyasztás és regenerációs tanácsadó szolgálat Teljes cikk megtekintés

Doppingmentesen!

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV! Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

ÚJ KÖNYV! Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!