Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

A regeneráció elemei – Fitonutriensek

Valahol Kínában egy 10 éves leány vacsorája a következőképpen néz ki: tofu leves, egy tál rizs, sült borsó és padlizsán, zöld tea. Valahol Amerikában egy hasonló korú, és nemű gyermek hamburgert vacsorázik sült burgonyával, aztán mindezt lelocsolja egy pohár kólával, desszertnek még bekanalaz egy adag jégkrémet eperöntettel.

Valahol Kínában egy 10 éves leány vacsorája a következőképpen néz ki: tofu leves, egy tál rizs, sült borsó és padlizsán, zöld tea. Valahol Amerikában egy hasonló korú, és nemű gyermek hamburgert vacsorázik sült burgonyával, aztán mindezt lelocsolja egy pohár kólával, desszertnek még bekanalaz egy adag jégkrémet eperöntettel. Ha mindkét gyerek így folytatja, akkor az amerikainak kétszeres esélye lesz élete során arra, hogy daganatos betegség támadja meg szervezetét. Most érkezzünk Magyarországra és pillantsunk bele két felnőtt férfi étkezési szokásaiba: az egyik vacsorára megeszik egy nagy szelet rántott húst sült burgonyával egy pohár sör mellett. A másik napi rutinjában benne van egy alma, amelyet munkája végeztével fogyaszt el. Vacsorára burgonyát eszik kevés kolbásszal és sok hagymával. Néha egy pohár Egri bikavért is megiszik hozzá. Ki jár jobban? Természetesen biztosan következtetni ennyiből semmire nem lehet. Egyvalami azonban biztos: számos gyümölcs, zöldség segítségével csökkenthető több súlyos betegség kialakulása.

Azt eddig is tudtuk, hogy a vitaminok olyan anyagok, amelyek ahhoz kellenek, hogy ne legyünk betegek - mondta Szent-Györgyi Albert. Manapság az is köztudottá vált, hogy az antioxidáns vegyületek (béta-karotin, likopin, A-, E-vitamin) védik sejtjeinket a káros szabadgyökökkel szemben.

A fitonutriens vagy fitokemikália elnevezés gyűjtőfogalom, amely a növényekben rejlő tápanyagokra, kémiai vegyületekre utal. Időről időre a kutatók egyre több fitokemikáliát azonosítanak, amelyek szerepe ma már nem képezi vita tárgyát. Lássuk milyen jótékony segítői szervezetünknek a fitonutriensek.

Az alábbi táblázat összefoglalja a legfontosabb fitonutrienseket, természetes forrásait és azok szerepét a betegségek megelőzésében:

 

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!