Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

A regeneráció mérése

Amennyi energiát elvesztünk az edzések alkalmával, legalább annyi energia pótlására kell törekedni a lehető legrövidebb időn belül. Ez az energia nem csupán az izmok által felhasznált szénhidrátból, zsírból, fehérjéből áll, hanem a többi sejt szintjén kialakult veszteséget, valamint a szellemi és lelki fáradtságot is magábafoglalja.

Amennyi energiát elvesztünk az edzések alkalmával, legalább annyi energia pótlására kell törekedni a lehető legrövidebb időn belül. Ez az energia nem csupán az izmok által felhasznált szénhidrátból, zsírból, fehérjéből áll, hanem a többi sejt szintjén kialakult veszteséget, valamint a szellemi és lelki fáradtságot is magábafoglalja. Ahány pontot elvesztünk edzés alatt, annyi pontot kell összegyűjtenünk a regeneráció alkalmával, melynek elemei meghatározott pontszámot képviselnek. Egyszerű és nagyon hasznos lehet a lista alkalmazása, melynek segítségével könnyen nyomonkövethető és kontrollálható a regenerációs elemek teljesítése. 

Lássuk, miről is van szó:

Regenerációs lista

  1. Folyadékpótlás
  2. Étkezések (legalább 4/ nap)
  3. Laza levezetés edzés után (legalább 5 perc)
  4. Nyújtás minden edzés után
  5. Zuhanyozás (meleg-hideg víz váltogatása)

 

Esténként/ nap végén

  1. Pezsgőfürdő, szauna, Kneipp
  2. Nyújtás, masszázs, önmasszázs, jóga
  3. Relaxáció
  4. Alvás
  5. Egyéb (aktív pihenő, TENS, magnetoterápia, stb.)  

 

Mindezek mellett természetesen nagy szerepet kap (1) érzéseink regisztrálása, (2) a napi ritmus állandósága (pl. minden nap azonos időben próbáljunk lefeküdni és felkelni), (3) napi két edzés esetében legalább 4 óra teljen el a két edzés között, (5) ha a regenerációs módszerek alkalmatzása mellett sem tudjuk magunkat rendesen kipihenni, akkor kérjünk orvosi segítséget.

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!