Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Szauna, gőzfürdő, infraszauna

A szauna és gőzfürdő olyan váltakozó hőmérsékletű fürdő, amelynek során a test többször (kétszer-háromszor) felhevül, majd lehűl. Manapság már nemcsak az északi népek kultúrájában – különösen Finnországban- hanem szerte a világon igen népszerű lazító, regeneráló eljárás.

A szauna és gőzfürdő olyan váltakozó hőmérsékletű fürdő, amelynek során a test többször (kétszer-háromszor) felhevül, majd lehűl. Manapság már nemcsak az északi népek kultúrájában - különösen Finnországban- hanem szerte a világon igen népszerű lazító, regeneráló eljárás. Mi a különbség a szauna és a gőzfürdő között? A szauna száraz-forró körülményt teremt, míg a gőz nedves- meleg módszernek minősül. A túlmelegedés fázisában a test felhevül, a szív gyorsabban kalapál, a bőr kipirul, amely a vazodilatáció (értágulat) eredménye. Ezáltal a sejtek, szervek, izmok oxigénellátása javul, a sejtanyagcsere és az enzimatikus folyamatok gyorsulnak. A lehűlési fázisban a véredények összeszűkülnek, a vénás tónus fokozódik. Számos tudományos vizsgálat bebizonyította, hogy a hideg-meleg váltakozása jelentősen javítja a vénás keringést. A gőzfürdő hatására a test hőleadása gyorsul és az izzadás mértéke jelentősen nő. A nedves kamra hőmérséklete lényegesen alacsonyabb, mint a szárazé, nem több mint 45-50 C, míg a szaunáé 80-100 C. Arra vonatkozóan, hogy mennyi ideig érdemes a kamrában tartózkodni, nincsen szabály, mivel nagyok lehetnek az egyéni különbségek a hőmérséklet-toleranciát illetően. Általánosságban azonban elmondható, hogy míg a szaunában 10-15 percig tartózkodunk, addig a gőzben 20-30-percig is bírjuk. Ha  benyitunk egy megfelelőre fűtött szaunába, azt tapasztaljuk, hogy a legfelső padrészen a legforróbb, míg a bejárati padló szintjén jóval enyhébb a hőmérséklet. A különbség sokszor a 40 fokot is meghaladhatja, mégsem érzékelünk ekkora eltérést. Ennek oka a levegő minimális nedvességtartalmában keresendő. Mivel az alacsony nedvességtartalom mellett a hőleadás nagyon alacsony, így a test megtartja a hőt, felhevül. Emiatt nem tudja a külső környezeti hőmérsékleti változást érzékelni. A szauna és a gőzfürdő is váltakozó hőmérsékletű fürdőeljárás, ezért a javallatok sem térnek el egymástól: izomgyengeség-, ízületi mozgások beszűkülése esetén sérülés utáni lábadozáskor, a rehabilitáció részeként, stresszhatás leküzdésére, levertség, alvászavar, enyhe depresszió, túledzettség fennálltakor érdemes beírni a sportolói órerendbe. Azonban nem szabad sokszor ismételni, illetve hosszan szaunában tartózkodni, mivel az így keletkezett folyadék- és elektrolitveszteséget nagyon nehéz pótolni. Élsportolóknak alapozáskor maximum 2-3 -szor szabad ismételni a szauna-merülőmedence váltogatását.

Az aktív sport tekintetében a szauna, gőzfürdő helyett kedvező választásnak tűnik az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő infraszaunázás. Az infraszauna általában egyszemélyes kabin, melyben infrasugarak melegítik a benne ülő vagy fekvő testet. Mivel a maximális hőmérséklet jóval alacsonyabb (40 C), mint a száraz szaunában, ill. gőztartalma szinte nulla, ezért szervezetünk sokkal jobban tolerálja. Azonban az izzadtság mértéke meghaladhatja a két másik szaunatípusban elvesztett mennyiséget, így a bőséges folyadékpótlást nem szabad mellőzni. Az infrasugarak a mélyebb szövetekbe is behatolnak, általuk az anyagcserefolyamatok felgyorsulnak, a véráramlás és nyirokkeringés fokozódik. Mindezek miatt a sejtek regenerációja is gyorsabban bekövetkezik. Különösen erős edzés után az izomzat ellazítására, az izomláz csökkentésére alkalmazható hatékonyan. Emellett természetesen sérülések (izom húzódás, rándulás, szalagok megnyúlása, ínsérülések, stb)  kezelésében valamint műtétek utáni rehabilitációban, gerincbántalmak esetében is segítségre lehet. Kedvezően hat a bőrre, valamint méregteleníti a szervezet. Ehhez mindössze 15-20 percet kell az infraszaunában tartózkodni.

A melegítő infrasugarak közvetlenül, függőlegesen érik a test meghatározott részeit, míg a száraz szaunában a kályhából áramló hő először a szauna felsőbb mezőibe jut és csak ezután találkozik a testte.

 

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!