Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt.

 

Szinte nem telik úgy el egyetlen felkészülési periodus sem, hogy a hosszú időtartamú edzések hatására ne lépne fel izomláz, fájdalommal járó izommerevség. A fájdalom legtöbbször a tréning után 24 órával jelentkezik és a 48-72 óra elteltével éri el csúcspontját. Ezért is nevezi a külföldi irodalom késleltetett izomfájdalomak (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS), (Clarkson és Sayers, 1990, Stauber, 1996).

Számos tudományos vizsgálat szerint a DOMS 50%-kal csökkenti az izomerőt (Cleak & Eston, 1992, Davies & White, 1981, Newham et al., 1987). Az izmok nagymértékű deficitje akár két hétig is eltarthat. De vajon milyen mechanizmus váltja ki? Számos kutatást végeztek a DOMS kialakulási mechanizmusának felderítése céljából. Az egyik eredmény szerint a fájdalom kiváltásáért az izmokban létrejött akut gyulladás és ödéma tehető felelőssé (Smith, 1992). Ha tényleg gyulladás következtében lép fel, akkor elég non-szteroid gyulladáscsökkentőket alkalmazni és így elmúlnak a kellemetlen panaszok- vonták le következtetéseiket a szakemberek.

A tapasztalat azonban nem mutatta ki egyértelműen és meggyőzően a gyulladáscsökkentők hatékonyságát (Cheung et al., 2003; Donnelly et al., 1990; Hasson et al., 1993; Kuipers et al., 1985). A fizioterápia jól bevált kezelési eszközei közül a TENS (transzkután elektromos stimuláció) nem váltja be a hozzáfűzött reményeket a DOMS kezelését illetően (Weber et al. 1994).

A pulzáló ultrahang terápia eredményei sem tekinthetők meggyőzőnek, sőt hőképző hatása miatt fokozhatja a panaszokat (Ciccone et al., 1991). A tapasztalat szerint az edzés utáni hosszú levezetés és a nyújtás csökkenteni tudja az izomláz mértékét (Friden et al, 1986, Abraham, 1977, DeVries, 1966).

Kompressziós zokni hatását is vizsgálták! Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt.

 

 

Mivel az izomfájdalom a szövetek mikrosérülése miatt alakul ki, azért a gyulladásos reakció, ödéma képződés miatt az izomsejtek közötti térben megnő a nyomás (Friden et al., 1986). Ennek hatására jönnek ingerületbe a fájdalomérző receptorok. Számos vizsgálat bebizonyította, hogy a fájdalmas terület kompressziója (összenyomása) csökkenti a kellemetlen panaszokat (Chleboun et al. 1995). Kramer és munkatársainak (2001) vizsgálatai szerint a kompressziós módszer (pl. zokni, kötés) alkalmazása 1-5 nappal edzés után hatékonyan csökkenti az izomfájdalmat és megakadályozza a jelentős teljesítménycsökkenést. A masszázs, mint kompresszió szintén effektív, mivel a szövetek között felgyülemlett folyadék szétoszlatását segíti elő. A regenerációt gyorsító tulajdonságát számos tanulmány bizonyította (Cinque, 1989, Samples, 1987). A masszázs kedvező élettani hatásai között szerepel a vér- és nyirokkeringés gyorsítása, így játszik közre az izomfájdalom csökkentésében (Wright és Sluka, 2001).

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!