Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Fáradt sportolók - a centrális fáradtság

Mi az első jele az élsportoló fáradtságnak? Legtöbbször a fizikai teljesítmény hanyatlása. „Mintha nem akarnának engedelmeskedni izmaim az akaratomnak."- válaszolják sokan.

Mi az első jele az élsportoló fáradtságnak? Legtöbbször a fizikai teljesítmény hanyatlása. „Mintha nem akarnának engedelmeskedni izmaim az akaratomnak."- válaszolják sokan. Bármennyire is különös, de az izmok munkaképességének csökkenése nem csak az izmokban keletkezett anyagcsereváltozásoknak, csökkent energiaellátásnak, hanem az agynak, vagyis a központi idegrendszerből kiinduló üzeneteknek is köszönhető. A központi  idegrendszer szövevényes ideghálózaton keresztül áll kapcsolatban a működő izmokkal és a test különböző pontjaival, melyeken az ingerület oda-vissza továbbítódik. Tehát nem csak perifériás (izmokban keletkező)-, hanem centrális (agyban keletkező) fáradtságról is beszélhetünk (Green, 1995). A centrális fáradtság természetesen nem csak a sportolás hatására alakul ki, hanem számos élethelyzet kiválthatja. Például egy átvirrasztott éjszaka- vagy hosszú utazás után, nem ritkán kiadósabb vacsora vagy műtét utáni lábadozás következtében is jelentkezhet. Mindezek oka az agyi ingerületátvivő anyagok (neurotranszmitterek) megváltozott arányában  keresendő. Sokszor a szerotonin- nevű ingerületátvivő vegyület koncentrációcsökkenése vagy növekedése vált ki hangulatváltozást. Ennek köszönhető például a depresszió, premenstruációs szindróma (menstruáció előtti napokban jelentkező ingerlékenység, rossz hangulat), aluszékonyság, csökkent szellemi teljesítőképesség és minden olyan betegség, melynek vezető tünete a fáradtság (Curzon, 1996).

Newsholme és munkatársai (1987) írták le először a szerotonin centrális fáradtság kialakulásában betöltött lehetséges szerepét. Feltételezésük szerint az agyban megnövekedett szerotonin szint felelős a hosszan tartó edzésmunka során kialakult fáradtság felléptéért. A fokozott agyi szerotonin termelődés a megnőtt vér-triptofán szinttel magyarázható. A triptofán egy létfontosságú aminosav, mely egyben előanyaga a szerotoninnnak. Képes a vér-agy gáton keresztül átjutni abban az esetben, ha a az elágazó láncú aminosavak (BCAA) - vagyis a leucin, izoleucin és valin - aránya csökken. (A BCAA-k is triptofán receptorokhoz kötődnek.) Az agyi szerotonin szintézis akkor fokozódik, ha a vérplazmában a szabad-triptofán/ BCAA arány emelkedik. Ez a változás a hosszú edzések alatt két ok miatt következik be. Először is azért, mert az elágazó láncú aminosavakból a működő izmok energiát nyernek. Másodsorban a vér szabadzsírsav koncentrációja megemelkedik, ezáltal a triptofán leválik az albuminról. A hosszantartó edzéseken kívül az agy triptofán felvételét a magas szénhidráttartalmú ételek fogyasztása, stressz, máj- és vesebetegség is fokozza (Curzon, 1996). Érdekes azonban, hogy a szénhidrátbevitel kétféleképpen változtathatja meg az agyi triptofán szintet, attól függően, hogy izommunka alatt vagy nyugalomban fogyasztjuk. Nyugalomban a szénhidrátbevitel emeli az agy triptofán felvételét, míg magas intenzitású, hosszú időtartamú edzés alatt fogyasztott cukor a szabadzsírsav mobilizáció gátlása miatt a triptofánfelvétel ütemét jelentősen csökkenti (Davis et al., 1992, Horowitz et al., 1997). Az elmúlt húsz év állat- és humánkísérletei bizonyították, hogy a hosszantartó állóképességi tréning alatt kialakult fáradtság oka az agyi szerotoninszint emelkedésének köszönhető. A változás kapcsolatban áll a vér BCAA -szint csökkenésével és a szénhidrátraktásrak lemerülésével is (Bailey et al., 1993). Hogyan lehet késleltetni a fáradtság kialakulását? Egyfelől az elágazó aminosavak pótlásával, melynek hatására a szabad triptofán/ BCAA arány csökken, így a szerotoninszintézis üteme is hanyatlik. Másfelől a folyamatos szénhidrátbevitellel, mivel ezzel megakadályozható a szabadzsírsavak és a triptofánmolekulák mobilizációja. Számos tudományos vizsgálat eredménye azonban cáfolja a BCAA-pótlás fáradtság késleltetésében betöltött szerepét (Galiano et al., 1991).

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!