Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Az izomláz háttere

Az izomláz elsősorban szokatlan, nagy izomfeszülések után, elsősorban excentrikus és izometriás izomműködés következtében fellépő megkésett izomfájdalmat jelent. A fájdalom általában 24-48 órával a terhelés után éri el a csúcsát és együtt jár a maximális erőkifejtés nagyságának a csökkenésével.

Az izomláz elsősorban szokatlan, nagy izomfeszülések után, elsősorban excentrikus és izometriás izomműködés következtében fellépő megkésett izomfájdalmat jelent. A fájdalom általában 24-48 órával a terhelés után éri el a csúcsát és együtt jár a maximális erőkifejtés nagyságának a csökkenésével. Az izomláz során az izom mikro szerkezetében jelentős sérülés fedezhető fel. A szarkomerek ellenálló képessége a feszüléssel szemben nem azonos, éppen ezért a szarkomerek az adott feszülés alatt különbözőképpen sérülhetnek. A feszülés következményeként a gyengébb szarkomerek esetében a miofilamentumok úgy eltávolodhatnak egymástól, hogy nem lesz közöttük átfedés, így nem tudnak újra kapcsolatba kerülni a mechanikai stressz miatt. A sérülés gyakran magában foglalja a sejtmembránt, a Z-lemezeket, a szarkoplazmatikus retikulumot és a transzverzális tubulusokat. A szarkoplazmatikus retikulum sérülésére - mely a Ca ion sejten belüli raktára - jelentősen megemelkedik a sejten belüli Ca ion mennyisége, amely aktivizálja a fehérje bontó enzimeket és elkezdődik a sérült fehérjék lebontása. A sérülés aktiválja az immunrendszert is, mely gyulladást eredményez a gyulladásserkentő citokineken, neutrofileken, makrofágokon, limfocitákon keresztül. A lokalizált gyulladás fontos része a gyógyító folyamatoknak.

Úgy tűnik, hogy a regenerációban fontos szerepet játszik az IGF-1, mely anabolikus hatású hormon, és a sérülés helyén aktivizálódó szatellit sejtekben nagy mennyiségben mutatták ki. A gyulladás egyik terméke, az NO mennyiségének a növekedése. Az NO relaxáló hatásain keresztül fontos szerepet játszhat abban, hogy az izomláz során csökken a maximális erő nagyságára, hiszen direkt módon csökkenti az aktin-miozin fehérjék kapcsolódását. Az is ismert, hogy a sérülés hatására a megnövekedett NO szint képes a szatellit sejteket (izomra jellemző őssejtek) aktiválni, melyek az első lépésben osztódnak, majd specializálódnak és izomsejté alakulnak. Így az NO hatása magában foglalja a sérülés javítását is, mely a szatellit sejtek aktiválása mellett a follisztatin termelést is serkenti, mely tovább emeli a regenerációs hatást.

Az ábrán az izomláz feltételezett mechanizmusa szerepel. Szokatlan jellegű, erősségű izommunka hatására mikro sérülések keletkeznek az izomban, melyek a gyulladási folyamat miatt nitrogén monoxid (NO) termelését eredményezik. A NO termelődését nemcsak a gyulladás, de más folyamatok is serkentik az izom összehúzódás során. Ismert, hogy az NO csökkenti a maximális erőkifejtés nagyságát, ami jól dokumentált jelenség az izomláz alatt. A NO továbbá serkenti a szatellit sejtek osztódását és a follisztatint is, ami fontos lehet a regenerálódási folyamatban. Az NO okozhat fájdalom érzetet is, ami szintén jól ismert jelenség az izomláz alatt.

Vizsgálatok kimutatták, hogy az izomban és a kötőszövetben lévő nociceptor, mely egy fájdalom érzékelő receptor, sérülés esetén üzenetet küld a gerincvelőbe és így fájdalmat érzünk. Érdekes módon ezeket a receptorokat a tejsav nem, de szintén az izomban fellelhető ATP, NO, glutamát, idegi növekedési faktor (nerve growth faktor, NGF) és a bradikinin képes ingerelni és ezáltal fájdalmat okozni. A fájdalom időtartamáért a gyulladás miatt termelődő NGF is felelős, mert az izomban található afferens, mielin hüvely nélküli c-idegrostokat ingerli (3.6. ábra).

Az izomláz összetett jelenség, melynek korántsem tisztázott minden részlete, de a mechanikai stressz okozta mikro sérülés és az azt követő gyulladás elmélete jól megalapozott. A köztudattal ellentétben a tejsav nem szerepel azon a listán, ami az izomláz sajátosságaiért (fájdalom, maximális erőcsökkenés és mikro sérülés) felelős. A terhelés során felszaporodó tejsav regenerációs ideje gyors, míg az izomláz jellemzői 24-48 órával a terhelés után jelentkeznek.

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!