Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat.

 

A teljesítményfokozó szó az angol „ergogenic" kifejezésnek felel meg, mely a görög ergon (munka) és genic (valamit képző, produkáló) szavakból tevődik össze. A legáltalánosabb, átfogóbb meghatározás szerint teljesítményfokozónak tekinthetünk bármilyen módszert és anyagot, étkezési és edzési technikát, amely javítja a teljesítményt vagy segíti az edzéshez való adaptációt, növelni képes a testi vagy mentális munkakapacitást. Általában véve teljesítményfokozónak tekinthető mindaz, ami akár közvetve is javítja a teljesítményt. Az ergogén módszerek farmakológiai (pl. clenbuterol - DOPPING!), élettani (pl. vízfürdők), mechanikai (pl. futócipők, futást nehezítő ernyők - Running Parachutes), pszichológiai (pl. imaginációs technikák) és étrendi teljesítményfokozó módszerek csoportokba besorolhatóak. Az étrendi teljesítményfokozó módszerek közé tartozik a szénhidráttöltés, sportitalok fogyasztása, koffeinhasználat és egyéb, táplálkozásunkban előforduló anyagok bevitele.

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. A lentebbi felsorolásban két, a valódi teljesítményfokozásban szerepet játszó lehetőséget ismertetnünk:

  • Egy 2012 augusztusában a The Journal of Strength & Conditioning Research szaklapban publikált kutatás ezt a szisztematikus áttekintést végezte el a futás esetében közepes távok (400-5000 m) és hosszú távok (10-42,2 km) tekintetében. A leghatékonyabb módszernek a bikarbonát („bikarbonátdopping"), nátrium-citrát, koffein, és szénhidrát alkalmazását találták. Ezek a módszerek tehát a sportitalok jól megtervezett fogyasztása mellett vagy ennek részeként elősegíthetik a sportoló jobb teljesítményét. Természetesen az egyéni reakciók a különböző technikákra és anyagokra igen eltérőek lehetnek! (forrás: A systematic review of the Efficacy of Ergogenic aids for improving running performance.
    J Strength Cond Res. 2012 Aug 10.)


  • Egy 2007-es tanulmány rekreációs sportolókon kimutatta, hogy ugyan a kompressziós zokni hordása nem befolyásolta a sportteljesítményt, sem az interval futás, sem pedig a 10 km-es futás teszteken, de a hosszútávú teszt után a másnapi izomláz jelentősen csökkent: a 17 alanyból a kompressziós csoportban csak 2-nél jelentkezett izomláz, míg a kontroll csoportban ez 13 esetben alakult ki. Egy másik, francia kutatók által végzett tanulmány is megerősítette ezt a megfigyelést edzett sportolókon. Tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Az izomlázat, mint tünetet minden sportoló jól ismeri, a fájdalomérzés semmilyen más típusú fájdalommal nem összetéveszthető. Az ezt okozó élettani mechanizmusok azonban már nem ennyire egyértelműek, az izomláz leggyakrabban alkalmazott objektív mérőszámai a vér tejsav és mioglobin (izom eredetű fehérje) szintje.

 

Az egészség megőrzéséhez, sérülések elkerüléséhez és teljesítményfokozáshoz szükséges étrendi módszerekről - beleértve a „bikarbonátdopping"-ot, a nátrium-citrát vagy a koffein pontos adagolását, a szénhidráttöltés különböző módszereit, a sportitalok fogyasztásának optimalizálását, hősérülések elkerülését, a futók körében gyakori felső légúti fertőzések megelőzését - bővebben és precízebben megfogalmazott információk a Sportágspecifikus sporttáplálkozás kötetben olvashatóak. Magyar nyelven ilyen részletességgel és megközelítésben először!

 

A kompressziós zoknik és lábszárvédők hatékony eszközök - és mint minden, aminek hatása van, az rendelkezik mellékhatással is. Szerencsére ez esetben a mellékhatásokat egyszerű méretválasztással ki lehet küszöbölni.Egy-egy ilyen - minőségi - termék kiválasztásakor ugyanis nemhogy a cipőméretet, de még a boka és a vádli körméretét is meg kell adni. Könnyen belátható hogy egy rögbisnek vagy egy maratonistának teljesen más méretű zokni tudja ugyanazt a kompressziós hatást nyújtani még akkor is, ha egyforma számozású a cipőjük. A túl szoros viselet nemhogy javítja, de egyenesen gátolja a vénás visszaáramlást és fájdalmas izomgörcsökhöz vezethet. A túl laza zokni meg kidobott pénz: semmivel sem ér többet, mint a régi kinyúlt frottír zokni. A megfelelően kiválasztott kompressziós ruházat viszont jól érezhetően különbözik a hagyományos, nem technikai ruházattól. De milyen hatást várhatunk valójában?

 

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés