Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Koffein (népszerű étrend-kiegészítők)

A koffein fokozza a zsírszövetből a zsírsav felszabadulást. Alkalmazása nem jár jelentős vizelethajtó hatással és nem okoz zavart az elektrolit háztartásban ...

Számos növényben megtalálható, ilyenek a guarana (Paullinia cupana), kola nut (Cola acuminata), green tea (Camelia sinensis) vagy maté (Ilex paraguayensis), ezek sok fogyasztószerben előfordulnak. A koffein fokozza a zsírszövetből a zsírsav felszabadulást. Alkalmazása nem jár jelentős vizelethajtó hatással és nem okoz zavart az elektrolit háztartásban (elektrolitok azok a vegyületek, amelyeknek vizes oldata vagy olvadéka, mozgékony töltéshordozók - anionok és kationok - révén, elektromos áram vezetésére képes. Itt a vízben oldott, szervezet számára szükséges ionokat értjük alatta.). Nagyobb erőkifejtést és/vagy hosszabb edzést/testmozgást tesz lehetővé. Megnöveli a zsírégetés arányát a szénhidrátégetés rovására, a hatásnak azonban vannak feltételei. Az első, hogy szervezetünk ne legyen túlságosan hozzászokva a koffeinhez. Azt ajánlják, hogy ha ilyen módon kívánjuk javítani a maratoni időnket, előtte két hétig ne igyunk kávét vagy egyéb koffeintartalmú italt. A hatás a koffeinfogyasztás után 2-3 órával jelentkezik, ennyivel időzítsük a verseny elé, lehetőleg (bár ezt nem minden kutatás tartja indokoltnak) 2-3 napos vagy hosszabb koffeinmegvonás után (célszerű minél korábban csökkenteni a koffeinfogyasztást ennek potenciális előnyeit kiaknázandó és elkerülve a verseny előtti napokban a fejfájást, fáradtságot).

Hátrányok is előfordulhatnak: a nyugodt pihenést megzavarhatja, a szív vérellátását is kedvezőtlenül befolyásolhatja (Namdar 2006). Az adatok arra utalnak, hogy nem mindenkire hat ugyanúgy a kávé: a gének határozzák meg, hogy fogyasztása mennyire. Azok az emberek, akik olyan génvariánssal rendelkeznek, melynek eredményeként lassabb a koffein metabolizmusa (anyagcseréje), hajlamosabbak a koszorúér betegségekre, míg a mérsékelt kávéfogyasztás a legtöbb ember számára kifejezetten egészségesnek mondható (Cornelis 2007; Cornelis 2006). A koffein lassabb metabolizációja bizonyos alléllel rendelkező emberekben kiegészítés esetén dózisfüggően fokozhatja a miokardiális (szívizom) infarktus kockázatát. A koffeint tartalmazó étrendkiegészítők és energiaitalok esetében is lényeges lehet, hogy a CYP1A2 gén mely variánsait hordozza az illető, az általa kódolt enzim ugyanis a mellékhatások gyakoribb vagy ritkább jelentkezését eredményezheti, amely eltéréseket ma nem veszik figyelembe. A feltételezhetően teljesítményfokozó hatású koffeinnel szemben a kávéfogyasztás egyéb összetevőinek következtében ergolitikus (teljesítményrontó) hatású is lehet (Tse, S.Y.H. 1992.). A szénhidrát és elektrolit tartalmú italok koffeinnel történő dúsítása az eddigi adatok alapján fokozhatja az állóképességi teljesítményt a koffeinhez illetve a sportitalok hatásához képest is (Kovacs 1998; Cureton 2007; Millard-Stafford 2007) anélkül, hogy a folyadékháztartást vagy a termoregulációt kedvezőtlenül befolyásolná. A teljesítmény növelésére 2-3-9 mg/ttkg-os adagokban alkalmazzák, már 2-3 mg/ttkg is pozitívan hathat az állóképességi teljesítményre. 300 mg koffein elfogyasztása javítja a reakcióidőt és a mozgáskoordinációt, 6 mg/ttkg felett kedvezően hathat az állóképességre. A súlyzós edzésre/rezisztencia jellegű terhelésre 7 mg/ttkg felett hathat kedvezően, ám ez kérdéses. A DOMS (izomláz) intenzitásának enyhítésére is alkalmas lehet, 5 mg/ttkg dózisban nagymértékben csökkenteni tudta a késleltetett izomérzékenység során tapasztalt fájdalmat (Maridakis 2006). Korábban azt is kimutatták, hogy a koffein állóképességi edzések alatt is csökkenti a fájdalomérzetet (Motl RW 2003) így annak, aki ritkán fogyaszt koffeint, megkönnyítheti az edzéseit az izomláz alatt is, így az izomláz fennállása a regenerációt nem gátolja. Teljesítményfokozó hatását a kontraktilis erő növelésén és a fáradtság, fájdalomérzet enyhítésén (hipoalgézia) keresztül is kifejtheti (Tarnopolsky 2008). Az elsősorban koff ein-taurin-szénhidrát-glukoronolakton és vitaminok kombinációjára építő energiaitalok is mutathatnak a kognitív funkciókra gyakorolt teljesítményfokozó hatást, az egyes összetevők pontos szerepét ebben nem ismerjük. A legfrissebb álláspontok szerint egészséges felnőtt emberek számára akár napi 400 mg fogyasztása is biztonságos lehet (ha nem koffein érzékenyek) (Institute of Medicine 2014; EFSA NDA Panel 2015).

Szakszerűen használva hatékony legális teljesítményfokozó.

További népszerű étrend-kiegészítők >>

Részletes információkat megrendelhető könyveinken talál!

A könyvek megrendelhetők a KONYV@SPORTORVOS.HU e-mail címen SZÁLLÍTÁSI- és SZÁMLÁZÁSI cím valamint egy TELEFONOS elérhetőség megadásával.

 

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés