Új rovatunk: TUDTAD?

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

Sportorvosi engedély: alkalmas? versenyezhet?

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Kreatin (népszerű étrend-kiegészítők)

A kreatin természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak. Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatinfoszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt ...

A kreatin természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak. Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatinfoszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt. Egy 70 kg-os ember teljes kreatin raktára kb. 120 g, amiből kb. 2 gramm vész el és pótlódik naponta. A kreatin arginin, metionin és más aminosavak, enzimek segítségével szintetizálódik a májban, hasnyálmirigyben és a vesében. A szintetizált kreatin a véráramba ürül. A test kreatinvesztesége naponta kb. 2 %, mely kreatininé alakul és a szervezetből a vizelettel távozik. A kreatinveszteség pótlását az étellel elfogyasztott és a szervezetben előállított kreatin biztosítják. Az elégtelen folsav és B12 bevitel limitálhatja a test kreatin képzését (Wyss M 2000). A kreatin (kreatin monohidrát, egyéb vegyületekkel kevés kutatást végeztek) kiegészítés célja a test kreatin és foszfokreatin szintjének emelése (a kiegészítés közvetve a vázizomzat glikogénkoncentrációját is emelheti), mivel ezek fontos szerepet játszanak az ATP regenerálásában. Ebből adódóan tehát alkalmazása leginkább anaerob jellegű, rövid időtartalmú ismétlődő terhelések esetén lehet hasznos. A kreatin normális izom koncentrációja kb. 120-125 mmol/kg száraz izomtömeg, ami kiegészítés hatására kb. 156-160 mmol/kg-ra növekedhet (az egyes izmokban is vannak eltérések). Ez a növekedés illetve a kiegészítésre adott válasz a kiindulási kreatin szinttől is függ, amit az edzettség, táplálkozás és egyéni biológiai tulajdonságok is befolyásolnak, ezért előfordulhat, hogy néhány embernél egyáltalán nem, vagy csak kevéssé hatásos a kreatin szupplementáció. A kreatinra nem reagálóknak magasabb lehet a kezelés előtti Cr + PCr szintje, kevesebb lehet a II. típusú izomrostja, kisebb a töltés előtti izom-keresztmetszete és alacsonyabb a zsírmentes testtömege (Syrotuik 2004). A szájon át alkalmazható kreatin alkalmazás izom hipertrófiát idéz elő, amiben szerepet játszhat a kreatinnak az izomképzésben résztvevő faktorokra, izom szatellit sejtek differenciálódására, fúziójára, izom IGF-I termelésre gyakorolt mediáló hatása, ami szövettenyészetekben és sportoló embereken is igazolt (Hespel 2001; Wu Z 2002; Willoughby 2001; Louis 2004; Vierck 2003; O'Connor RS 2008).

A depresszió a leggyakrabban előforduló pszichiátriai zavar, a felnőtt lakosság 8-17 %-a él át legalább egy depressziós epizódot élete során, ami nem ritkán ismétlődhet is, amiből következik, hogy a sportolók körében is előfordul ez a betegség. A bipoláris zavar, avagy mániás depresszió a lakosság több, mint 1 százalékát érinti. A bipoláris zavar mániás szakaszára jellemző a felfokozott hangulat és aktivitás, hipomániás szakaszában jellemző a jó közérzet és enyhébb mániás tünetek, illetve a betegségnek létezik depressziós és kevert szakasza is. A kreatin lényeges szerepet játszik az agy energia-homeosztázisában, annak működését befolyásolni képes, egy előzetes tanulmány szerint pedig mérsékelt adagolás (3 g/nap) mellett kedvezően hathat terápia-rezisztens depresszióban szenvedő emberekre, azonban bipoláris zavar fennállásakor hipománia alakulhat ki hatására. Az eredmények - amennyiben megerősítik további vizsgálatok - nem korlátozódnak a terápia-rezisztens depresszióra (Roitman 2007). A friss adatok pedig úgy tűnik, hogy megerősítik ezeket a feltevéseket (Cunha MP 2015; Smith 2014; Allen PJ 2015), így a mellékhatások lehetősége is megnőhet! Pszichiátriai problémák esetén ezért mindig konzultáljunk szakemberrel kreatin vagy más étrend-kiegészítő szedése előtt. A kreatinkoncentráció (összkreatin és kreatin-foszfát) az agyszövet különböző részeiben a kiegészítés hatására eltérő mértékben emelkedik, ez bizonyos adatok szerint a szellemi teljesítményt (beleértve IQ-teszt eredményeket és memóriát) is javíthatja (Rae C 2003; Andres 2008) elsősorban alacsony kreatinfelvétel és szintézis mellett, így vegetáriánusokban és idősekben (McMorris 2007) és a fáradtság (Watanabe, Neurosci Res 2002), kialvatlanság negatív hatásait is ellensúlyozhatja, javíthatja az alvásmegvonás során nyújtott szellemi teljesítményt (McMorris 2006; McMorris 2007) és stressz, idegesség, posszttraumás stressz kezelésére is alkalmas lehet (Amital 2006). Mindez lehetőséget adhat a kreatin teljesítményfokozó hatásainak további kiaknázására! Sajnos a legtöbb kedvező hatás úgy tűnik csak olyan állapotokban érvényesül, amikor a kognitív teljesítmény romlana, tehát pihent, egészséges illetve vegyes étrendet követő emberekben nem (Rawson 2008).

A kreatin felvételt a hiperinzulinémia (magas inzulinszint) növelni tudja (Green 1996), az izomzat kreatintartalmának emelését célzó kiegészítés során az atléták 5-10 g kreatinhoz legalább 30-35 g, de még gyakrabban 80-100 g glükózt adnak. A töltési fázisban bevitt napi 20-25 g kreatin így 160-400 g/nap glükóz elfogyasztásával is járhat, ami nem feltétlenül kedvező hatású (alternatíva lehet a 50 g fehérje + 20-50 g szénhidrát kombináció alkalmazása {Steenge 2000}). Megfelelő lehet 2-3 napos napi 4 x 0,071 g/ttkg (5 g x 4 egy 70 kg-os sportolónak szénhidrát alkalmazása mellett, amit napi egyszeri 0,029 g/ttkg kreatin bevitele követhet (Persky 2003), de napi 3 g alkalmazása körülbelül 1 hónapig is a töltéssel elérhető kreatinszinteket hozza létre. Esetleges káros hatásai vitatottak, bár évtizedek óta használják, a vélemények ma is megoszlanak alkalmazásának feltételezett veszélyeiről, ezek még jelenleg is vizsgálatok tárgyát képezik. Használatakor ezért nem árt ha az egészségi állapot rendszeresen ellenőrzésre kerül. A vizsgálatok szerint komolyabb mellékhatása - ajánlott adagolásnál - nincs, vese vagy májkárosodás, rákkeltő hatás nem volt igazolható. Feltételezik, hogy fokozza a sportolók izomgörcseinek gyakoriságát, ezt azonban a kutatások nem támasztják alá. A személyes beszámolók során a használók gyakran említik a szedéssel egyidejűleg jelentkező emésztőrendszeri gondokat, így például a hasmenést. Ezek elkerülése érdekében érdemes egyszerre csak kisebb, 3-5 g-os dózisokat alkalmazni, naponta többszöri ismétléssel, mivel a 10-15 g-os adagok valóban fokozhatják a emésztőrendszeri problémák előfordulásának kockázatát (Ostojic 2008).

Alkalmazásától az alaktacid teljesítőképesség növekedése is várható. Az utóbbi időkben a kreatin az időskorúakat érintő izomvesztés és idegrendszeri problémák kialakulásának megelőzésében betöltött potenciális szerepével került a figyelem középpontjába (Smith 2014).

Szakszerűen használva hatékony legális teljesítményfokozó.

További népszerű étrend-kiegészítők >>

Részletes információkat megrendelhető könyveinken talál!

A könyvek megrendelhetők a KONYV@SPORTORVOS.HU e-mail címen SZÁLLÍTÁSI- és SZÁMLÁZÁSI cím valamint egy TELEFONOS elérhetőség megadásával.

 

Kapcsolodó cikkek

Ajánlott könyveink!

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

KÖNYVAJÁNLÓ: Sportágspecifikus sporttáplálkozás (szerző: Tihanyi András)

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

EDZÉSÉLETTAN könyv (Radák Zsolt)

A kiadvány nemcsak terhelés-élettani könyv, hanem az edzésmódszerek hátterére és okaira is keresi a választ és módszereket is ajánl az edzéscélok megvalósításához. Részletes információkat ad az alapvető sejtfolyamatoktól az izomrendszer bemutatásán át az alkalmazkodás, fáradtság, képességfejlesztés, sporttáplálkozás, prevenció és sportgenetika témakörén keresztül a testedzés és öregedés összefüggéséig. Teljes cikk megtekintés

KÖNYV: A test izomzatának edzése

KÖNYV: A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés