Tanácsok futóknak

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Természetes érzés egy kiadós edzés után a fáradtság. Felmerül viszont a kérdés, hogy miért van az, hogy a kimerültség mellett mégis sokkal erősebb az a boldogság, ami egész testünket elönti. Teljes cikk megtekintés

Figyeld a zenét

Figyeld a zenét

Gyakran ajánlják a sportolóknak, hogy hallgassanak zenét a verseny előtt. De miért is? Elég egy olyan zenét kiválasztani a sportolónak, amit szeret? A válasz természetesen nem, semmi sem lehet ilyen egyszerű ... Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

A levegőszennyezettség és a sport

A levegőszennyezettség és a sport

A sportolók szervezete a levegőben esetleg előforduló, egészségre káros anyagok hatásának fokozottabban ki van téve, mint a lakosság egyéb rétegei. Különösen veszélyeztetettek a hosszú távon versenyző (és edző) sportolók. Teljes cikk megtekintés

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Teljes cikk megtekintés

Futók leggyakoribb panaszai

Futók leggyakoribb panaszai

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Sportorvos

Nyomtat Küldés

Teljesítményfokozás étrendi manipulációk és étrend-kiegészítők segítségével

A sportteljesítmény igen sok komponensből tevődik össze: egyéni reakcióidő, fájdalomküszöb, kéz-szem koordináció, információfeldolgozóképesség, közérzet, hajlékonyság, edzettség, a test működésének különböző, az adott sportteljesítmény szempontjából fontos paraméterei (aerob kapacitás, laktátküszöb stb). Nagymértékben meghatározza az elérhető sporteljesítményt az öröklés, ahogyan a táplálkozás, pihenés, eszközök, szakértői team és még számtalan tényező, így az atléta teljesítményének optimalizálása számos úton-módon befolyásolható, ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy nagy a hibák előfordulásának kockázata is, gondoljunk csak arra hány sportoló ügyel étrendje szakszerű, tudományosan is megalapozott összeállítására. Legális? Dopping? Eredményes? Drága? Számtalan kérdés adódik, sorozatunk megpróbálja megválaszolni ezeket!

Ergogén táplálkozás

A teljesítményfokozás definíciója koránt sem egyértelmű és jól körülírható. Ennek a fogalomnak számos egymástól némileg eltérő értelmezésével találkozhatunk a nemzetközi szakirodalomban. Talán a legáltalánosabb, átfogóbb meghatározás szerint ergogénnek, teljesítményfokozónak tekinthetünk bármilyen módszert és anyagot, étkezési és edzési technikát, amely javítja teljesítményt és/vagy segíti az edzéshez való adaptációt, növelni képes a testi vagy mentális munkakapacitást. A sportoló hatásukra jobban tolerálja a kimerítő edzéseket, kiküszöböli a fáradtság tüneteit,  gyorsabban regenerálódik (tágan értelmezve a sérülések gyógyulásának elősegítése is tekinhető ergogénnek), egészségét jobban meg tudja őrizni az intenzív vagy huzamos ideig tartó terhelések ellenére is.

 

Doppingmentesen!!!

Direkt teljesítményfokozás:

  • Különböző állóképességi gyakorlatokon nyújtott teljesítmény javítása
  • Izomtömeg és erő javítása
  • .....

 

Indirekt teljesítményfokozás:

  • Mentális hatások
  • Csont- és izomintegritás támogatása
  • Immunfunkció támogatása
  • Szövet helyreállítás és gyógyulás elősegítése
  • .....

 

A direkt és indirekt ergogén teljesítményfokozás egyaránt fontos, hosszú távon sikeres sportoló nem képzelhető el a terhelés ártalmainak enyhítése, a koncentrálóképesség, rövidtávú memória, mozgáskoordináció támogatása, közérzet megőrzése vagy javítása nélkül. Léteznek étrendi teljesítményfokozó módszerek és anyagok: ebbe a körbe tartozónak tekinhetjük az étrend manipulálását és az IOC és más szervezetek listái alapján legális étrend-kiegészítőket, még tágabb értelemben az étrend-kiegészítőkben megtalálható gyógynövényeket és egyéb anyagokat. A nem étrendi teljesítményfokozó módszerek és anyagok köre a hipoxiás sátrak, magaslati edzőtáborok alkalmazásától, a doppinglistás illetve tiltott gyógyszerekig, génmanipulációig terjed.


Teljesítményfokozó módszerek csoportosítása:

 

  • Farmakológiai teljesítményfokozók: diuretikumok, anabolikus androgén szteroidok, SARM-ok, étrendi összetevők farmakológiai hatással
  • Élettani: vérdopping, masszázs, vízfürdők
  • Mechanikai: eszközök (speciális úszóruhák, futócipők)
  • Pszichológiai teljesítményfokozók: relaxációs gyakorlatok, hipnózis, motivációs technikák, imaginációs technikák elsajátításáig terjed.
  • Étrendi teljesítményfokozók (Nutritional ergogenic aids): szénhidrát töltés, sportitalok fogyasztása, koffein bevitel, egyéb táplálkozásunkban előforduló anyagok bevitele

 

A zenét melynek ergogén hatásával számos kutatás sőt könyv is részletesen foglalkozik nehezen sorolhatjuk be, leginkább a pszichológiai teljesítményfokozók közé illeszthetjük, (riasztó a magyarországi viszonyok ismeretében belegondolni, hogy a világ számos részén az aprólékosan kidolgozott felkészítés során figyelembe veszik azt is milyen hatású számokat hallgat edzés közben egy úszó!). Ergolitikus anyagok és módszerek is léteznek, az alkoholt például - bizonyos sportágaktól eltekintve - nyugodtan ebbe a csoportba sorolhatjuk. A sporttáplálkozásban alkalmazott anyagok megítélése és besorolása, a teljesítményfokozás legális és illegális módszereinek elkülönítése szakmai szempontból egyáltalán nem egyszerű. Az étrendi teljesítményfokozó módszerek és anyagok hatása tehát a következőkben nyilvánulhat meg: anaerob gyakorlatok során kifejtett nagyobb erő, fokozott robbanékonyság, rövidebb idő alatt megtett (sprint vagy közepes, hosszú) távolság, jobb állóképesség, mentális frissesség, a teljesítmény javítása az azt korlátozni képes nutriensek szubsztitúciójával (folyadék, elektrolit, szénhidrát bevitel), de ide tartozik a regeneráció idejének rövidítése, a felesleges súlyként cipelt zsírtömeg csökkentése, az izomtömeg növelése, a sérülések gyógyulásának gyorsítása, a sérülések veszélyének csökkentése is. Ez a tágabb megfogalmazás az, ami praktikusan leginkább használható, bár ez a definíció nem általánosan elfogadott. Sok szakember csak azokat módszereket nevezi teljesítményfokozónak, amelyek közvetlenül jobb teljesítményt eredményeznek, például gyorsabb futást, nagyobb súly emelését, nagyobb kifejtett munkát. Másrészt a gyorsabb regeneráció, az edzés utáni fokozott fehérjeszintézis idővel mérhető eredményekben is megnyilvánulhat az úgynevezett mérhető sportágakban (ahol számszerűsíthető az eredmény), ezért általában véve teljesítményfokozó ergogénnek tekinthető mindaz, ami akár közvetve is javítja a teljesítményt.

Teljesítményfokozó hatás megítélése

Ahhoz hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának elméleti élettani megalapozottságát, és kiegészítővel, módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Az étrend-kiegészítőket gyakran már elméleti alapon elutasíthatjuk. Fontos az elvégzett tanulmányok megfelelő kontrolláltsága, az emberi alanyok (önkéntesek) részvétele, a kellően nagy minta (elegendő résztvevő), a publikáció helye és ideje. Sok kutatást cégek szponzorálnak, ez esetenként problémássá teheti a megítélést vagy elodázhatja az adatok közlését. A racionális elméleti alapokkal rendelkező, tanulmányokkal igazolt hatásosságú és biztonságosságú engedélyezett anyagokat és módszereket érdemes lehet megfelelő körülmények között kipróbálni.

 
 
A fenti könyv megrendelhető az konyv@sportorvos.hu email címen a kiadónál!

 

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.











Étrend-kiegészítők, készítmények

Dopping tiltólista - 2018 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

Dopping tiltólista - 2018 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

2018. ÉVI TILTÓLISTA – Magyarországon forgalomban lévő, a hatályos szabályozás szerint doppinglistán szereplő hatóanyagok ill. az azokat tartalmazó készítmények (az OGYI honlapján 2017.12.12-én feltüntetett állapot szerinti) listája Teljes cikk megtekintés

STARBALM  termékek

STARBALM termékek

A Starbalm termékek kíválóak sportoláshoz, izomfájdalomra és ízületi panaszokra. Gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító, valamint regeneráló és nyugtató hatásúak, nem tartalmaznak kámfort. Teljes cikk megtekintés

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

Aktív életet élőknek! A ProGastro Aktív 6 féle bizonyítottan biztonságos baktériumtörzset tartalmaz, 3 x 10(x9) CFU/3g csíraszámban. Glutén-, szója- tejmentes, könnyen oldódó íztelen por. Teljes cikk megtekintés

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

A magnézium fontos az izmok, a szív és az idegek működéséhez OÉTI notifikációs szám: 6569/2010 Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Hogyan használhatjuk a hegyi árnikát egyszerre külsőleg és homeopátiás hígításban belsőleg? Teljes cikk megtekintés

Életmódváltók

Az öregedés biológiája

Az öregedés biológiája

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik. Teljes cikk megtekintés

Hányszor hallottuk már?

Hányszor hallottuk már?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet! Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat? Teljes cikk megtekintés

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

Az idült, krónikus betegség jellegétől függően kisebb, vagy nagyobb mértékű szervi károsodást okoz, amely különböző módon rontja a beteg teljesítőképességét, például szívbetegségben a szív teljesítménye romlik, légúti betegségben a légzőrendszer funkciója károsodik Teljes cikk megtekintés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A legtöbb egészségügyi problémán tud segíteni a rendszeres fizikai aktivitás. Azonban minden esetben ki kell kérni a szakorvos véleményét. Teljes cikk megtekintés

Lehet nulláról kezdeni

Lehet nulláról kezdeni

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás. Teljes cikk megtekintés