Tanácsok futóknak

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Természetes érzés egy kiadós edzés után a fáradtság. Felmerül viszont a kérdés, hogy miért van az, hogy a kimerültség mellett mégis sokkal erősebb az a boldogság, ami egész testünket elönti. Teljes cikk megtekintés

Figyeld a zenét

Figyeld a zenét

Gyakran ajánlják a sportolóknak, hogy hallgassanak zenét a verseny előtt. De miért is? Elég egy olyan zenét kiválasztani a sportolónak, amit szeret? A válasz természetesen nem, semmi sem lehet ilyen egyszerű ... Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

A levegőszennyezettség és a sport

A levegőszennyezettség és a sport

A sportolók szervezete a levegőben esetleg előforduló, egészségre káros anyagok hatásának fokozottabban ki van téve, mint a lakosság egyéb rétegei. Különösen veszélyeztetettek a hosszú távon versenyző (és edző) sportolók. Teljes cikk megtekintés

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Teljes cikk megtekintés

Futók leggyakoribb panaszai

Futók leggyakoribb panaszai

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Sportorvos

Nyomtat Küldés

A sport orvosi hasznáról

Hieronymus Mercurialis, a De arte gymnastica (A testgyakorlás művészetéről) című, a sport orvosi hasznáról és alkalmazási módjairól szóló terjedelmes és szépen illusztrált munkája először 1569-ben jelent meg, Velencében. Az itt közölt részlet azért érdekes, mert megmutatja, hogyan helyezte el a szerző az orvostudomány teljes rendszerében tárgyát, és hogyan igyekezett – kora követelményeinek megfelelően - mondanivalóját a medicina antik rendszerével is összhangba hozni.

Hieronymus Mercurialis (Forli, 1530 - Forli, 1606) olasz orvos, római, padovai és bolognai egyetemi tanár, IV. Pius pápa és II. (Habsburg) Miksa császár kegyence, még humanista mércével is meghökkentően termékeny szerző volt. Különösen - kiváló görögtudásának köszönhetően - orvosi-szövegkritikai és filológiai tevékenysége jelentős, de a sportorvoslás atyjaként, a gyermekgyógyászat és a nőgyógyászat klasszikusaként is számon tartják. Munkássága igen fontos az ókori görög szerzők - elsősorban Hippokratész - kritikája, szövegkiadásai szempontjából. A De arte gymnastica (A testgyakorlás művészetéről) című, a sport orvosi hasznáról és alkalmazási módjairól szóló terjedelmes és szépen illusztrált munkája először 1569-ben jelent meg, Velencében. Az itt közölt részlet azért érdekes, mert megmutatja, hogyan helyezte el a szerző az orvostudomány teljes rendszerében tárgyát, és hogyan igyekezett - kora követelményeinek megfelelően - mondanivalóját a medicina antik rendszerével is összhangba hozni.

I. könyv, 2. fejezet:

Az orvostudomány megőrző részéről, s arról, hogy miről lesz szó a továbbiakban.

Nos tehát az orvostudomány két részből áll, az egyiket gyógyítónak, a másikat pedig a megőrzőnek avagy hügieiné-nek nevezik. Ez utóbbit némelyek három részre osztják: prophülaktiké-ra, amely a jövendő és fenyegető betegségeket előzi meg, szüntérétiké-re, amely a jelen egészséget védi, illetve analéptiké-re, amely által a betegek gyógyulnak ki bajaikból.2 Jóllehet - mint bizonyítottuk - a megőrző orvoslást (az orvostudomány ágazatai közül) utoljára találták föl, számos kutató hozzájárulása folytán egyhamar olyan dicsőséget szerzett magának, amekkorát még feltalálói is alig mertek volna remélni tőle - részint annak a sok ismeretnek a bősége miatt, amellyel az orvostudomány e megőrző ága gazdagodott az idők során, részint pedig azon hihetetlen hasznosságnak köszönhetően, amellyel e tudomány a régebbi időkben éppúgy, mint manapság büszkélkedhetett. Mindaz továbbá, amit az orvosok ezen ágazat megalapozása végett kigondoltak és javallottak, négy név alatt foglalható össze, amelyek mindegyike számos különféle dolgot takar. Galénosz és más orvosi szerzők ugyanis egyöntetűen állították, hogy a jó egészséget ennyiféle módszerrel óvhatjuk meg. Ezek a pedig a következők: a „proszpherumena" (a bejuttatott dolgok), a „kenúmena" (a kihajtott dolgok), a „ta exóthen proszpipthonta" (a külsődleges tényezők) és a „poiúmena" (a teendők).

Amit ugyanis ételben vagy italban fogyasztunk, annak egytől egyig vagy táp- vagy gyógyértéke van. A kihajtott dolgok közt viszont az izzadság, ürülék, köpet, vizelet és minden hasonló felsorolható. A külsődleges tényezők: a víz, a levegő, a sótartalom, a tenger, az olaj3 és a hasonlók. A cselekvéseken pedig a testgyakorlás, tevékenység, virrasztás, álom, nemi élet, harag, gond, fürdő és az ilyesfajta dolgok értendők. Magyarán nincs olyan, az egészség megóvását szolgáló tényező, olyan gyógymód, amely az előbb említett, a teljes megőrző orvostudományt a mennyiség, minőség és az adott helyzet tekintetében egyaránt felölelő négy gyógymód-típus valamelyikébe ne tartoznék.

Ám mivel minderről mind a régiek, mind a maiak bőségesen értekeztek már, míg a gimnasztikáról avagy a testgyakorlásról - amelyen a régieknél igen nagy becsben álló „ars gymnastica" alapult, és amelytől nevét kapta - vagy semmi vagy csak igen kevéske található az irodalomban, és az is csak véletlenszerűen és rendszertelenül, úgy döntöttem, e tárgynak, vagyis a latinok által testgyakorlásnak (exercitationak) nevezett ars gymnasticának egy teljes és talán soha senki által korábban meg nem írt tanulmányt szentelek. Annál is inkább, minthogy ez Galénosz írásai szerint sem a legértéktelenebb része a megőrző orvostudománynak, továbbá mert szinte mindenki vallja, hogy a tornaművészet mind a jövendő betegségek megelőzése, mind a jelenlegi egészség megőrzése, mind pedig a gyöngélkedők rekreációja szempontjából - minthogy e három rész alkotja a teljes megőrző orvostudományt - hihetetlenül hasznos, amint azt bőségesen bizonyítjuk is, mihelyt mindezt világosan és alaposan - a dolog kívánalmai szerint - e könyvekben kifejtjük majd.

Először is arról szólunk, hogy mi is a tornaművészet, hogyan és mikor találták föl, hogyan gyarapodott és tökéletesbedett, hány fajtája van, aztán arról, hogy mi a testgyakorlás, milyen típusai vannak, és miként végezték az ókoriak, végül arról, milyen minőségű, mennyiségű, s mikor végzett torna az, ami olyannyira használ az egészség megőrzése szempontjából, utoljára pedig arról fogunk beszélni, hogy milyen hasznok és hátrányok származhatnak a tornázókra az egyes tornafajtákból. Miután pedig mindezt alaposan kifejtettük már, úgy remélem, nem marad más hátra, minthogy - amint egy efféle tanulmánytól el is várhatjuk - az egészség valamennyi barátját lelkesen buzdítsam a testgyakorlásra. Ez az általunk tárgyalandó megőrző orvostudomány ugyanis éppen annyira felülmúlja a gyógyító orvoslást, amennyire az orvosságoknál is előbbre valók a testgyakorlatok.

Mert hiszen Galénosz és Avicenna, e leghíresebb orvosi szerzők is azt állították, hogy a testgyakorlás elősegíti a salakanyagok kiürülését, sőt a veríték útján is kihajtja őket a szervezetből, illetve hogy a hajtó hatású ételeknél és gyógyszereknél a torna annyival hatásosabb, amennyivel előnyösebb az, ha szervezetünk a túltengő anyagoktól nem olyan kényelmetlenségek árán szabadul meg, amelyek miatt izmaink is elsorvadhatnak, és a szervezetünkben lévő szilárdság is megcsappanhat. A melegen hajtó hatású orvosságoknak ugyanis ilyen kellemetlen mellékhatásaik szoktak lenni. A testgyakorlástól azonban távol áll, hogy bármi hasonló mellékhatást eredményezzen, sőt inkább valamiféle szilárdságot kölcsönöz a testrészeknek, minthogy a mozgás felgyújtja a természetes hőt, és a részek összedörgölődése folytán bizonyosfajta keménység és érzéketlenség keletkezik. Ezért hát az athéniak nem ok nélkül szentelték Apollónnak a gümnasziont avagy a testgyakorlást, jelezve evvel - amint Plutarkhosz4 rámutat - hogy ugyanattól az istentől ered a derék testalkat és a testi erő is, aki egészséggel áld meg bennünket. Kürosz sem oktalanul értékelte annyira - Xenophónnál5 - a sportot és az edzettséget, hogy a perzsáknak - akiket mindig igyekezett megfelelően nevelni - szinte törvényként írta elő: senki közülük ne kaphasson ételt munka nélkül, belátta ugyanis hogy a testgyakorlás az egészség és az erő éppolyan nélkülözhetetlen föltétele, mint a táplálék. A testgyakorlás - mint Szolón mondja Lukianosznál6 - úgy visel gondot az emberi testre, mint a cséplő, aki, míg a levegőbe hajítja, tisztítja a gabonát, a fölösleges ocsút és pelyvát kifúvatja belőle: így választja külön, és gyűjti össze a tiszta búzát. Meg hát Sztobaiosznál7 is azt mondja Diogenész: Médeia bölcs volt, nem pedig boszorkány, hiszen mikor elpuhult és nőies férfitesteket kapott kézhez, testgyakorlással és tornával edzette, és így tette erőteljessé, életerőssé őket. Csupán emiatt pletykálták azután róla, hogy húsukat megfőzve fiatalította meg az embereket.

 

Fordította: Magyar László András

 

Forrás:
Medicina renata. Reneszánsz orvostörténeti szöveggyűjtemény (Bp., 2009. Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár)

 

Megjegyzések:

  1. Hieronymi Mercurialis Foroliviensis: Opuscula aurea et selectiora. Venetiis, apud Juntas et Baba, 1644. 3-4.
  2. Prophülaxisz = őrzés, védelem, szüntérészisz = megtartás, fenntartás, analépszisz= visszaszerzés, visszanyerés.
  3. Mármint a masszázshoz használt olaj.
  4. Plutarkhosz (46-120) görög-római történetíró, filozófus. Fő művei: Párhuzamos életrajzok, Moralia. Ez utóbbi számos művelődés- és vallástörténeti, filozófiai, csillagászati munka gyűjteménye. Több munkáját is kiadták már magyarul, bár korántsem az összest.
  5. Xenophón: (Kr.e 430 körül-Kr.e. 360 körül) görög történetíró. Itt magyarul is olvasható, Anabaszisz című könyvére utal a szerző.
  6. Lukianosz (kb. 120-180) szamoszatai görög rétor, író, humorista. Művei szinte mind olvashatók magyarul.
  7. Sztobaiosz Iohannész (5.sz.) görög író, Anthologia c. munkája nem egyéb kiváló és hatalmas - több mint 500 szerzőből összeszedett - idézet- és szállóige-gyűjteménynél.

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.











Étrend-kiegészítők, készítmények

Dopping tiltólista - 2018 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

Dopping tiltólista - 2018 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

2018. ÉVI TILTÓLISTA – Magyarországon forgalomban lévő, a hatályos szabályozás szerint doppinglistán szereplő hatóanyagok ill. az azokat tartalmazó készítmények (az OGYI honlapján 2017.12.12-én feltüntetett állapot szerinti) listája Teljes cikk megtekintés

STARBALM  termékek

STARBALM termékek

A Starbalm termékek kíválóak sportoláshoz, izomfájdalomra és ízületi panaszokra. Gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító, valamint regeneráló és nyugtató hatásúak, nem tartalmaznak kámfort. Teljes cikk megtekintés

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

Aktív életet élőknek! A ProGastro Aktív 6 féle bizonyítottan biztonságos baktériumtörzset tartalmaz, 3 x 10(x9) CFU/3g csíraszámban. Glutén-, szója- tejmentes, könnyen oldódó íztelen por. Teljes cikk megtekintés

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

A magnézium fontos az izmok, a szív és az idegek működéséhez OÉTI notifikációs szám: 6569/2010 Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Hogyan használhatjuk a hegyi árnikát egyszerre külsőleg és homeopátiás hígításban belsőleg? Teljes cikk megtekintés

Életmódváltók

Az öregedés biológiája

Az öregedés biológiája

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik. Teljes cikk megtekintés

Hányszor hallottuk már?

Hányszor hallottuk már?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet! Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat? Teljes cikk megtekintés

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

Az idült, krónikus betegség jellegétől függően kisebb, vagy nagyobb mértékű szervi károsodást okoz, amely különböző módon rontja a beteg teljesítőképességét, például szívbetegségben a szív teljesítménye romlik, légúti betegségben a légzőrendszer funkciója károsodik Teljes cikk megtekintés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A legtöbb egészségügyi problémán tud segíteni a rendszeres fizikai aktivitás. Azonban minden esetben ki kell kérni a szakorvos véleményét. Teljes cikk megtekintés

Lehet nulláról kezdeni

Lehet nulláról kezdeni

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás. Teljes cikk megtekintés