Tanácsok futóknak

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Miért vagy boldog a futástól? Az endorfin és a futás örömteli kapcsolata

Természetes érzés egy kiadós edzés után a fáradtság. Felmerül viszont a kérdés, hogy miért van az, hogy a kimerültség mellett mégis sokkal erősebb az a boldogság, ami egész testünket elönti. Teljes cikk megtekintés

Figyeld a zenét

Figyeld a zenét

Gyakran ajánlják a sportolóknak, hogy hallgassanak zenét a verseny előtt. De miért is? Elég egy olyan zenét kiválasztani a sportolónak, amit szeret? A válasz természetesen nem, semmi sem lehet ilyen egyszerű ... Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

A levegőszennyezettség és a sport

A levegőszennyezettség és a sport

A sportolók szervezete a levegőben esetleg előforduló, egészségre káros anyagok hatásának fokozottabban ki van téve, mint a lakosság egyéb rétegei. Különösen veszélyeztetettek a hosszú távon versenyző (és edző) sportolók. Teljes cikk megtekintés

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Teljes cikk megtekintés

Futók leggyakoribb panaszai

Futók leggyakoribb panaszai

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Népszerű étrend-kiegészítők

L-Karnitin

L-Karnitin

Zsírégetés segítőjeként, a test zsírtartalmának csökkentése érdekében szokták szedni, ám ezen hatása tudományosan nem alátámasztott ... Teljes cikk megtekintés

Tribulus terrestris

Tribulus terrestris

A Tribulus nagyszámú szaponin vegyületet tartalmaz, melyek nem mindegyikének tisztázott a biológiai szerepe ... Teljes cikk megtekintés

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

Miosztatin blokkoló étrend-kiegészítők

A miosztatin vagy más néven GDF-8 az izomzat növekedésének korlátozásáért felelős fehérje. A miosztatin blokkoló kiegészítők célja a miosztatin fehérje megkötése, hatásának blokkolása ... Teljes cikk megtekintés

Szénhidrát/fehérje italok

Szénhidrát/fehérje italok

Az edzés energiát igényel, a terheléshez való alkalmazkodás pedig az izmok növekedésével, átépülésével jár együtt. Az edzés utáni szénhidrátfogyasztás izmaink és májunk glikogén formában tárolt szénhidrátraktárait tölti fel ... Teljes cikk megtekintés

Sportorvos

Nyomtat Küldés

Gyorssízés, vadsízés

A gyorssíző több mint 200 km/h-s sebességgel repeszt a 60 fokos havas lejtőről! Meredek lejtőről a porhóba zúgni, leugrani a magas sziklatömbről, hatalmasat repülni a levegőben: talán ezekkel a szavakkal írható le leginkább a vadsízés lényege

Gyorssízés

Ki gondolná, hogy a gyorssíző több mint 200 km/h-s sebességgel repeszt a 60 fokos havas lejtőről? Pedig ez így van. Franciaországban évente megrendezik a gyorssízés világbajnokságát, amelynek új rekordját 2014-ben állították be. A 250 km/h-ás álomhatár Simone Origone nevéhez fűződik (252,454 km/h).

Aki átélte már a motoros száguldás feledhetetlen élményét tudja, hogy milyen óriási erők nehezednek olyankor az egyénre még akkor is, ha nem ő ül elől a motoron. A fejet is komoly erőfeszítésbe telik megtartani és megóvni a hátracsapódástól. Milyen lehet sílécen, elgondolni is nehéz. Egy dolog azonban biztos. Nem csak profi síelőnek kell lenni, aki ismeri a sílesiklás minden csínját-bínját, hanem rendkívül jó kondíció is szükségeltetik hozzá. Elengedhetetlen az alap állóképesség, az izomerő, rugalmasság, mozgáskoordináció és természetesen a brilliáns technikai tudás. Ez utóbbihoz a legkedvezőbb, legkisebb légellenállást nyújtó testtartás megtalálása és begyakorlása is hozzátartozik, amelyhez az ú.n. szélcsatornás edzések segítik hozzá a versenyzőt, aki tét nélkül tudja gyakorolni a legkedvezőbb testhelyzetet.

Az extrém légellenállás lecsökkentéséhez speciális felszerelés járul hozzá. A ruházat, a síbot, sisak, bakancs segíti a hatalmas ellenállás leküzdését. A hajlított síbot garantálja a síző testéhez simulást. A sisak pereme illeszkedik a vállakhoz, a mellkas pereméhez. A bakancs a ruhával együtt hátul szárny-szerű csúcsban végződik.

A gyorssízés az utóbbi évek óta olimpiai szám, azonban az Amerikai Egyesült Államokban tiltott sportág. Nem véletlenül, hiszen belegondolni is szörnyű, hogy egy ilyen óriási sebesség mennyi veszélyt hordoz magában. Elég egyetlen rossz mozdulat és a síző a hegyek martalékává válik. Még ha a speciális ruházat és sisak fel is fogja az ütéseket, a horzsolás mértéke felér egy égési sérüléssel, amelyben a sportolók zöme életét veszti. Eddig egyetlen túlélője volt a gyorssí bukásnak, Franz Weber, aki egy teljes évig lábadozott a balesetet követően.

Vadsízés

Meredek lejtőről a porhóba zúgni, leugrani a magas sziklatömbről, hatalmasat repülni a levegőben: talán ezekkel a szavakkal írható le leginkább a vadsízés lényege. Mindehhez nem csupán hallatlan szintű technikai tudás szükséges, hanem igen jó kondíció, állóképesség és tapasztalat is. Gondoljunk bele, hogy a terep szinte mindig ismeretlen és kiszámíthatatlan helyzeteket hordoz magában. Például egy lankás lejtő hirtelen extrém meredekké válhat, amelyhez egy pillanat alatt alkalmazkodni kell. Természetesen a gyakorlott profit is olykor baj érheti. Mindennek ellenére a vadsízés népszerűsége folyamatosan emelkedik, amely a páratlan, semmihez nem hasonlítható élmény-nyújtásnak köszönhető. Számos hegyvonulat kedvez a vadsízés szerelmeseinek. Ilyen például az új zélandi Alpok, az észak amerikai Sziklás Hegység, ahová sízők ezrei vándorolnak el évente.

A vadsízőnek mindenre kell gondolnia, hiszen van úgy, hogy az élete felszerelésén múlik. Nem egyszer hótalpra is szüksége lehet, de jó, ha hegymászó felszereléssel, valamint lavina esetén mentőfelszereléssel is rendelkezik. A legtöbb kietlen helyre azonban csak helikopterrel vagy motoros szán segítségével juthat el.

Feltehetjük a kérdést, hogy vajon mennyi energiára van szükség a havas csúcsok meghódításához? Nos, meglehetősen nagy, akár óránként 1000kalóriára is szükség lehet, amely nem csupán a megterhelésnek, hanem az adrenalinszint fokozásnak is köszönhető. Az adrenalin - más néven stresszhormon - ugyanis megnöveli a szervezet energia igényét, felgyorsítja a zsírok és a fehérjék bontását. Ezért mindenképp jó, ha a vadsíző zsebében akad harapnivaló, ami lehet müzliszelet, csokoládé, gyümölcskoncentrátum vagy speciális energia szelet, fehérje készítmény. Az energiapótlás mellett azonban a folyadékbevitelről sem szabad elfeledkezni.

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.











Étrend-kiegészítők, készítmények

Dopping tiltólista - 2017 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

Dopping tiltólista - 2017 - Gyógyszerek szerinti teljes lista

2017. ÉVI TILTÓLISTA – Magyarországon forgalomban lévő, a hatályos szabályozás szerint doppinglistán szereplő hatóanyagok ill. az azokat tartalmazó készítmények (az OGYI honlapján 2016.12.17-én feltüntetett állapot szerint) listája Teljes cikk megtekintés

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Árnika kívül-belül, a homeopátiás elsősegély-csomag legfontosabb szere!

Hogyan használhatjuk a hegyi árnikát egyszerre külsőleg és homeopátiás hígításban belsőleg? Teljes cikk megtekintés

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

ProGastro Aktív élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítő por

Aktív életet élőknek! A ProGastro Aktív 6 féle bizonyítottan biztonságos baktériumtörzset tartalmaz, 3 x 10(x9) CFU/3g csíraszámban. Glutén-, szója- tejmentes, könnyen oldódó íztelen por. Teljes cikk megtekintés

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

A magnézium fontos az izmok, a szív és az idegek működéséhez OÉTI notifikációs szám: 6569/2010 Teljes cikk megtekintés

Pharmaton Vital kapszula - Boehringer Ingelheim

Pharmaton Vital kapszula - Boehringer Ingelheim

A Pharmaton Vital multivitamin készítmény a benne lévő ginzengnek köszönhetően növeli a szellemi teljesítőképességet, a benne lévő vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok pedig javítják a fizikai kondíciót. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Életmódváltók

Az öregedés biológiája

Az öregedés biológiája

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik. Teljes cikk megtekintés

Hányszor hallottuk már?

Hányszor hallottuk már?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet! Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat? Teljes cikk megtekintés

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

Az idült, krónikus betegség jellegétől függően kisebb, vagy nagyobb mértékű szervi károsodást okoz, amely különböző módon rontja a beteg teljesítőképességét, például szívbetegségben a szív teljesítménye romlik, légúti betegségben a légzőrendszer funkciója károsodik Teljes cikk megtekintés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A legtöbb egészségügyi problémán tud segíteni a rendszeres fizikai aktivitás. Azonban minden esetben ki kell kérni a szakorvos véleményét. Teljes cikk megtekintés

Lehet nulláról kezdeni

Lehet nulláról kezdeni

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás. Teljes cikk megtekintés