Népszerű cikkeink

Mi a kreatin?

Mi a kreatin?

A kreatin egy olyan vegyület, melyet szervezetünk három aminosavból állít elő 1g/ nap mennyiségben. Teljes cikk megtekintés

Izomhúzódás

Nagy erőhatásra a lábszár izomzatban túlfeszülés keletkezik. Jellemzően excentrikus terhelés (izomfeszülés egyidejű összehúzódással) váltja ki. Túlterhelés, bemelegítés hiánya hajlamosít Teljes cikk megtekintés

Túlterhelés, túledzettség

Túlterhelés, túledzettség

A csúcsteljesítmény elérésének kulcseleme a helyesen megválasztott edzésmennyiség ill. intenzitás. Abban az esetben, ha kevés a mennyiségi munka vagy nem elég intenzív, úgy a sportoló nem tudja megvalósítani élete legjobbját, vagyis aluledzett marad. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Sporttáplálkozás

A megfelelően időzített, adekvát táplálkozással és folyadékpótlással megvalósítható a maximális sportteljesítmény és az edzés, ill. verseny utáni gyors regeneráció. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

A magyar sporttörténetben is találunk olyan sajnálatos eseteket, amelyekben a versenyző nem állhatott ki ellenfelével, mert a mérlegeléskor súlya többet nyomott a kelleténél, vagyis annál a súlycsoportnál, amelyikre benevezett Teljes cikk megtekintés

Sportpszichológia

Nyomtat Küldés

Az önbizalom, a belső beszéd és teljesítményfokozás

Tudtad, hogy naponta 45.000 - 51.000 gondolat cikázik át a fejedben egy nap? Ez kb 150 és 300 szó/perc. A legtöbb ilyen gondolatod önmagadra irányul és sajnos a legtöbbjük negatív irányú ("Unatkozom", "Ezt jól elszúrtam"....)

Sportolóként olyan belső párbeszédekkel találkozhatsz, mint "Soha nem leszek olyan jó sportoló, mint Pistike" vagy "Soha nem leszek elég gyors". Ezeknek a negatív állításoknak a végkimenetele, hogy önbeteljesítik önmagukat, így a spotpszichók egyik legfontosabb feladata az, hogy feltárják a sportolókban ezeket a sokszor nem is olyan tudatos kijelentéseket és felül-, újraírják ezeket.

Önbizalom

Akár bízol magadban, akár nem, - az önmagadról alkotott gondolatok a szó szoros értelmében bevésődnek az agyadba. Ha meg akarsz változtatni egy negatív gondolatot, félelmet magaddal vagy a teljesítményeddel kapcsolatban, akkor először ezt a neuronális hálózatot kell felülírnod.

Legelső lépésként azonosítsd a félelmeidet kétségeidet mind önmagaddal, mind a teljesítményeddel kapcsolatban. A negatív gondolatokat általában nagyon gyakran ismételgetjük önmagunkban, nemcsak akkor ha épp a félelem tárgyával szembesülünk. Így ha félek a hetesektől, néha akkor is eszembe juthat ha nem vagyok képes hetest dobni, ha éppen egy másik helyzetben vagyok, és teljesítenem kell, pl vizsgázom. Ez azért gond, mert minden egyes kijelentéssel erősödik bennem, hogy én soha az életben nem leszek képes teljesíteni, ha hetesekre kerül a sor, és mint ilyen állítások zöme önbeteljesedik...

Szóval az önbeteljesítést elkerülendő erősíteni kell magamban azt, hogy én képes vagyok teljesíteni ezekben a helyzetekben, így alkotnom kell egy olyan mondatot, ami semlegesíti a "Nem tudok hetest dobni"-t.

Ebben az esetben kerülni kell a "nem"-mel kezdődő kijelentéseket, tehát az az állítás, hogy "Nem fogom kihagyni a hetest" nem megfelelő. A "nem" szót az agyunk nem fogja - emlékezz vissza gyerek korodra, amikor szüleid azt mondták "Ne menj ki játszani", vagy "Ne nyúlj a sütihez".... Én valahogy ezeket sosem tartottam be, nem tudom, ti hogy vagytok ezzel. De ennek is van tudományosan megalapozott háttere, ugyanis az agyunk nem reagál a nem-ekre.

Szóval kreálok egy pozitív mondatot " Be fogom dobni a hetest". Fontos hogy én legyek a cselekvő fél! (tehát "A labda be fog menni" ismét csak nem jó, mert nem az én képességeim jelennek meg a mondatban, hanem a labdáé)

A következőkben ezt a pozitív irányú állítást, amiben megjelenek én, mint cselekvő fél ("Be fogom dobni a hetest/ Képes vagyok bedobni a hetest..."), leírom magamnak és ön-szuggesztióként fogom használni a következő módon:

  • Helyezkedj el kényelmesen egy székben
  • Csukd be a szemedet, és fokozatosan lazítsd el magad (relaxálj)
  • A figyelmedet irányítsd befelé, figyelj a belső folyamataidra (szívverésedre, légzésed ritmusára), így egy mélyebb relaxált állapotba fogsz kerülni
  • Mondd ki hangosan azt, amit el akarsz érni kb 5-10-szer (addig ismételd, amíg tényleg el nem hiszed, tényleg tényként érzékeled az állítást)

 

Azzal, hogy hangosan kimondod ezeket a kijelentéseket, egy elektromos jelet küldesz el az agyadba és ezzel minimum két területet mozgósítasz ott: az akusztikust és kinesztetikust (valahogy az élettan sose ment nekem, de az a lényeg hogy tudományos alapja van mindezeknek, ha érdekel, akkor egy következő cikkben részletesebben kifejtem...). A legfontosabb az egész folyamatban az, hogy tényleg hidd el azt, amit kimondasz. Ha van benned egy minimális kétkedés, hagyd a francba, léteznek más módszerek is a negatív gondolatok felülírásához. Ha megkérdőjelezed az állítást/technikát, és nem bízol önmagadban, akkor épp az állítás ellenkezőjét fogod megerősíteni.

És légy türelmes önmagadhoz. Naponta minimum egyszer el kell ezt ismételned, és nem biztos, hogy az első héten már érkezik a siker. Bíznod kell önmagadban, és türelmesnek kell lenned magaddal szemben.

 

(forrás: www.sportpszicho.blog.hu

SZAKÉRTŐINK, SZOLGÁLTATÁSAINK
(a bemutatkozás elolvasásához kattintson a képekre!)
 

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!