Népszerű cikkeink

Mi a kreatin?

Mi a kreatin?

A kreatin egy olyan vegyület, melyet szervezetünk három aminosavból állít elő 1g/ nap mennyiségben. Teljes cikk megtekintés

Izomhúzódás

Nagy erőhatásra a lábszár izomzatban túlfeszülés keletkezik. Jellemzően excentrikus terhelés (izomfeszülés egyidejű összehúzódással) váltja ki. Túlterhelés, bemelegítés hiánya hajlamosít Teljes cikk megtekintés

Túlterhelés, túledzettség

Túlterhelés, túledzettség

A csúcsteljesítmény elérésének kulcseleme a helyesen megválasztott edzésmennyiség ill. intenzitás. Abban az esetben, ha kevés a mennyiségi munka vagy nem elég intenzív, úgy a sportoló nem tudja megvalósítani élete legjobbját, vagyis aluledzett marad. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Sporttáplálkozás

A megfelelően időzített, adekvát táplálkozással és folyadékpótlással megvalósítható a maximális sportteljesítmény és az edzés, ill. verseny utáni gyors regeneráció. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

A magyar sporttörténetben is találunk olyan sajnálatos eseteket, amelyekben a versenyző nem állhatott ki ellenfelével, mert a mérlegeléskor súlya többet nyomott a kelleténél, vagyis annál a súlycsoportnál, amelyikre benevezett Teljes cikk megtekintés

Sportpszichológia

Nyomtat Küldés

A siker piramisa

"Ne engedd, hogy amit nem vagy képes megtenni, befolyásolja azt, amit képes vagy véghezvinni."

Egy nyaralás során véletlenül bukkantam rá a híres kosárlabda edző elméletére. Röviden az úriemberről: nemcsak játékosként nyújtott kiemelkedőt, hanem edzőként is nagyon sikeres volt - mind edzőként mind játékosként bekerült a Basketball Hall of Fame-be. Beceneve szerényen a Westwood varázslója volt. Részletesebb önéletrajzot itt találhattok.

A nevéhez kapcsolódik a siker piramisa, ami nemcsak a sporthoz, hanem az élethez is nyújt útmutatót. 12 építőelemből felépülő modelljének az alapelve a következő:

„A siker az elme békéje, amely az önmagunkkal való megelégedettség közvetlen eredménye annak tudatában, hogy a képességeink legjavát nyújtottuk."

 

 

Szorgalom:
A szorgalom nagyon kemény munkával jár. Nem lehet csalni, nincs könnyű út.

Barátság:
Igyekezz olyan csapatot építeni, ahol a bajtársiasság és a tisztelet uralkodik.

Lojalitás:
„Légy hű önmagadhoz, légy hű azokhoz, akiket vezetsz."
Önmagad igazsága saját önismereted! A csapat teljesítménye szempontjából fontos erősségek és gyengeségek ismerete, segít a konfliktusok kezelésében.

Együttműködés:
„Azzal törődj leginkább, hogy mi az igazság, ne azzal, hogy kié az igazság!"
Az igazság fontos eleme Wooden „Siker piramisának". A konfliktusok kezelése során objektíven meg kell vizsgálni a tényeket. Amikor konfliktusok keletkeznek, emlékezz arra, hogy mind ugyanabban a csapatban vagyunk, nem az számít kinek van igaza és ki téved, amíg a csapat együtt dolgozik, hogy megvalósítsa a szervezet céljait.

Lelkesedés:
„Az energia és az öröm, a lendület és az odaadás nagymértékben ösztönöz és inspirál másokat."
A mosoly ragályos. Ha pozitív kisugárzásod van ki fog terjedni a csapat többi tagjára, minimálisra csökkentve a konfliktusok kialakulásának lehetőségét.

Önuralom:
Az irányítás saját magad kontrollálásával kezdődik. Légy fegyelmezett.

Éberség:
„Mindig legyél óvatos és figyelmes, folyamatosan fejleszd magadat és a csapatodat."
Minden téren lehetőség van a javulásra, ez igaz minden csapatra. Amikor konfliktus keletkezik, lépéseket kell tenni a kialakult helyzet kezelésére. Keresd a kreatív és kompromisszumos megoldásokat, amelyek erősebbé teszik a csapatot.

Kezdeményezés:
Hozz döntést! Ennek elmulasztása gyakran a legnagyobb kudarc.

Kitartás:
Tarts ki. Ha nem sikerül, próbáld újra; keményebben, okosabban. Maradj eltökélt.

Megfelelő állapot:
A képességeid a csúcsra juttathatnak, de az állapotod tarthat ott - a mentális, a morális és fizikai.

Képzettség: Egy vezér esetében az számít leginkább, amit az után sajátít el, hogy már minden tudásnak birtokában van.

Higgadtság - „Légy önmagad. Ne döntsenek le az események akár jók, akár rosszak!"

A legfontosabb dolog, hogy a konfliktus kezelés során ne feledd el megőrizni a semlegességedet. Mindig gondolkodj logikusan, legyél tiszteletteljes és ne hagyd, hogy túlfűtött érzelmek akadályozzanak a probléma megoldásában.

Csapatszellem - „A sztár a csapatban a csapat. A „Mi" helyettesíti az „Én"-t."

Van, hogy egy konfliktusban a csapat részekre szakad, akkor gondoljunk a lényegre, hogy a célt, a sikert, közösen, mint csapat érjük el.

Önbizalom:A legerősebb tulajdonság a jól megalapozott önbizalom. Ez nem adott, meg kell szerezni.

Versenyzői nagyság:Teljesíts a legjobban, amikor a legjobbra van szükség. Minden nap a legjobbra van szükség.

 

A következő videón a fenti elméletről beszél a szerző(magyar felirattal):

 

(forrás: www.sportpszicho.blog.hu)

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!