Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Probiotikumok és a sportteljesítmény

Ki gondolná, hogy intenzív edzésmunka hatására nem csak az immunrendszerben és hormonháztartásban, hanem a gyomor-bélrendszerben is számos változás következik be. Pro- és prebiotikumokkal megvédhetjük szervezetünket a kedvezőtlen hatásokkal szemben.

Mi történik egy hosszantartó, legalább másfél órás vagy egy magas intenzitású tréning hatására? Számos változás következik be az immunrendszerben, amelyet a sportorvosi szakmai szleng „nyitott ablak tünet"-ként ír le. Arról van ugyanis szó, hogy bizonyos immunsejtek száma és aránya megváltozik, ezért a szervezetünk közvetlenül edzés után és azt követő néhány órán át igen sebezhető. Ekkor elég kinyitni az ablakot és beengedni egy kis friss levegőt ahhoz, hogy a légutak megfázzanak. A háttérben a nyálkahártyákat védő ú.n. immunglobulin-A hanyatlása, IL-/, TNF-alfa emelkedése, a tesztoszteron hormonszint átmeneti csökkenése figyelhető meg.

Számos tudományos vizsgálat bebizonyította, hogy edzések, versenyek alatt a belek vérellátása jelentősen (kb. 80 százalékkal) csökken. Ennek hatására a bélrendszerben élő jótékony baktériumok, immunsejtek száma is megritkul. Mindez számos gyomor-bélrendszeri panaszt eredményezhet, például gyomorfájdalmat, hányingert, hányást, görcsöt, vérzést, hasmenést, stb. Az elektrolitok (magnézium-, nátrium, kálium, kalcium) valamint a tápanyagok (fehérje, szénhidrát, zsír) nehezebben képesek felszívódni és megváltozik a széklet összetétele is. Jóval több emésztetlen fehérje, cukor és zsír, valamint folyadék jelenik meg a székletben. De vajon mi okozza a kedvezőtlen változást és hogyan védekezhetünk ellene?

Reklám (x)

Nos, igazából a bélrendszer egy nagyon fontos immunszerv, amelynek jótékony lakói képesek a káros, betegségeket kiváltó „rosszfiúk" támadását kivédeni. A jótékony baktériumokat más néven probiotikumoknak nevezik, ide tartoznak például a Lactobacillus fajok és a Bifidobaktériumok. Ahhoz, hogy a jótékony baktériumok ne pusztuljanak ki a bélrendszerből, folyamatos pótlásra van szükség. Emellett fontos hogy sokáig éljenek, amelyhez a prebiotikumok járulnak hozzá.

Feltehetjük a kérdést, hogy vajon mivel tudjuk pótolni és éltetni gyomor-bélrendszerünk védőbaktériumait? A jó minőségű tejtermékek - különösen a joghurtok - bővelkednek probiotikus törzsekben. Táplálásukhoz pedig a zöldségekben, gyümölcsökben, gabonákban (pl. zabban) lévő rostanyagok, összetett szénhidrátok - például az oligofruktóz és inulin - járulnak hozzá.

Mi tehát a teendő? Semmi más, csak az edzés utáni folyadékpótlást követően hörpintsünk fel egy-két pohár natúr vagy gyümölcsös joghurtot és törekedjünk a zöldségek gyümölcsök kielégítő bevitelére. Néhány évvel ezelőtt egy tudományos vizsgálatban a gabonapehely tejjel való fogyasztásának, valamint a kakaóivásnak jelentőségére hívták fel a figyelmet. Bebizonyosodott ugyanis, hogy a probiotikumoknak köszönhetően jobb választásnak bizonyulnak a szénhidrátpótlás, a gyors és hatékony regeneráció tekintetében.

Természetesen léteznek olyan helyzetek (pl. fokozott edzésmunka, versenyek, utazás, feszített életritmus, stb.), amikor nem tudjuk megfelelő táplálkozással biztosítani a pro- és prebiotikumok bevitelét. Ekkor érdemes olyan speciális étrend-kiegészítőt választani, amelyben magas csíraszámban találhatók meg a probiotikumok és emellett az őket életben tartó prebiotikumok is helyet kapnak. Rendszeres szedésükkel megakadályozhatók a kellemetlen gyomor-bélrendszeri panaszok, fokozható a regeneráció üteme, javítható a szénhidrátraktárak feltöltése, egyszóval biztosítható a jó sportteljesítmény.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.