Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Élsport = nagyobb esély a felső légúti fertőzések kialakulására? (x)

Élsportolók körében, különösen a téli alapozó időszakban gyakrabban fordul elő felső légúti fertőzés, köhögés, tüsszögés, hőemelkedés, levertség. Vajon minek köszönhető és hogyan védekezhetünk ellene?

A felső légúti fertőzések számos, kellemetlen panaszt idéznek elő, amelyek között a torokfájdalom, köhögés, nátha, fejfájás, gyengeség fordul elő leggyakrabban. A felnőtt lakosság körében évente átlagban kettő-öt alkalommal jelentkezik. A rendszeres fizikai aktivitás immunrendszert befolyásoló szerepét számos tudományos vizsgálat eredménye támasztja alá. Niemann és munkatársainak (1994) kutatásai szerint a tréning intenzitása, időtartama, valamint a felső légúti fertőzések kialakulásának esélye között J-alakú összefüggés mutatható ki.

A J-modell jelentése szerint a rendszeresen végzett, közepes intenzitású testmozgás hatására csökken a náthával, köhögéssel járó fertőzések előfordulási esélye (J- betű hasa), azonban a hosszantartó, magas intenzitású edzések meredeken emelik a betegségrizikót (J-betű szára).      

Olvasd el!

A J-modell hátterében immunrendszerbeli változások rejlenek, amelyek egyik kulcsszereplője a nyálkahártyák (szem kötőhártyában, nyálban, hüvelyben, stb.) védelmét biztosító immunglobulin- A (Ig-A). Hatására csökken a kórokozók szervezetünkbe jutásának esélye. Egy 12 héten át tartó tudományos vizsgálat eredménye szerint a heti három alkalommal végzett fizikai aktivitás 57%-kal növelte a nyál-Ig-A szintjét, ezáltal fokozta az immunvédelmet, csökkentette a felső légúti fertőzések kialakulásának rizikóját, ill. gyorsította a betegség lefolyását.  

Élsportolók körében a tudományos bizonyítékok mellett számos anekdota bizonyította a náthás megbetegedések fokozott gyakoriságát. Például Alberto Salazar maratoni futó olimpikon az 1984-es Olimpiai Játékok évében összesen 12-szer betegedett meg. Az egyik európai elit labdarúgó csapat körében évente átlagosan 22 megfázásos epizódot regisztráltak. Bizonyítást nyert, hogy nem csupán az edzések időtartama és intenzitása, hanem a külső környezeti körülmények (időjárás, évszak) és természetesen a regeneráció teljessége, a táplálkozás is lényeges szerepet játszik a betegségek kialakulásában. A nyári időszakban kevesebb fertőzésre lehet számítani.   

Különösen az Olimpiai Játékok megrendezésének évében és a téli alapozó időszakban hárul nélkülözhetetlen szerep az immunrendszer támogatására. Ennek érdekében elengedhetetlen az edzések utáni megfelelő regeneráció, a folyadékpótlás, változatos táplálkozás, vitaminbevitel. A megnövekedett edzésmennyiséget és intenzitást nem csupán több kalória elfogyasztásával, hanem megfelelő vitamin, ásványi anyag, nyomelem pótlással is kompenzálni kell.

Ennek érdekében célszerű a táplálkozást megbízható, jó minőségű multivitamin készítménnyel kiegészíteni. A ginzeng a benne rejlő adaptogén (támogató, erősítő) tulajdonsággal is jellemezhető. A felső légúti panaszok kialakulásának visszaszorításában hatékony segítséget jelenthet a megfelelő multivitamin bevitel.

A szükséges vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok mellett ginzenget (G 115) is tartalmazó Pharmaton Vital kapszula hatékony segítséget nyújthat a mindennapokban.  Hatását több, mint negyven klinikai vizsgálat igazolja.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.