Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani.

Különösen az Olimpia előtti időszakban az élsportoló vállára nem csupán az edzések fizikai terhei nehezednek, hanem a verseny közeledtével a versenydrukk és megfelelési kényszer is felerősödik. Ekkora stresszhelyzetben a versenyző testi, lelki, szellemi folyamatai „pengeélen táncolnak". Feltehetjük a kérdést, hogy vajon a klasszikusnak számító regenerációs módszerek - nyújtás, masszázs, alvás, relaxáció, pszichoterápia, stb. - mellett milyen módszerekkel közömbösíthető a stressz. 

Léteznek olyan természetes növényi vegyületek, ú.n. adaptogének, amelyek a stressz hatásait képesek gyengíteni. Az adaptogén kifejezést szovjet tudósok használták először azoknak a növényi hatóanyagoknak gyűjtőneveként, amelyek tonizáló - vagyis szabályozó - hatással rendelkeznek. Képesek a sejtek, szövetek, szervek működését szabályozni, a stresszhelyzetek által kialakult változásokat közömbösíteni. A Kínából, ill. Koreából származó Panax ginzeng is az adaptogének közé tartozik. Szaponin vegyületei révén jelentős anti-stressz hatást képes kifejteni.

A stressz-elmélet megalkotása Selye János nevéhez fűződik, aki 1936-ban publikálta az ú.n. általános adaptációs szindrómát, amelynek három fázisát (fokozatát) különítette el: 1, vészreakció, 2. rezisztencia, 3, kimerülés fázisait. Úgy vallotta, hogy „a stressz az élettel járó elhasználódási folyamatok egysége. A fáradtság, betegség érzete, ingerlékenység, mind a stressz egy-egy megjelenési formája." (Selye, 1936).

Az élsportoló az intenzív tréningek alatt akut sresszhelyzettel találja szemben magát nap, mint nap, amelyre szervezete számos tünettel, pl. fejfájással, nyomásérzéssel, gyomorfájdalommal, hasmenéssel, hányingerrel, stb. válaszolhat. A panaszok a terhelés abbamaradásával legtöbbször nyomtalanul eltűnnek. Azonban a tartósan fennálló stresszel szemben a szervezet egyre nehezebben birkózik meg és a harag, agresszió vagy épp ellenkezőleg, a letargia, szorongás, depresszió irányába sodródik. Nem ritkán kedvezőtlen immunváltozások (pl. felső légúti hurut, sérülések), koncentráló-képesség gyengülés, memória csökkenés is megfigyelhető.

Ami segíthet!

Éppen ezért kétségtelen, hogy a tétversenyek és az olimpiai versenyhelyzetekre történő felkészülés nem zárul le az edzőtermekben. A regenerációra, a pszichés támogatásra rendkívül nagy szükség van. A megfelelő táplálkozás, folyadékpótlás (izotóniás italokkal) mellett nagy szerepet tölt be az alvás, passzív és aktív pihenés, a masszázs, pezsgőfürdő, aromaterápia, flotáció stb. valamint a pszichológiai módszerek széles tárháza, különösen a progresszív izomrelaxáció, autogén tréning, imaginatív technikák, stb.

Az adaptogén vegyületek nagy segítséget nyújtanak a regenerációban a stresszel szembeni megküzdésben. A panax ginzeng kedvezően befolyásolja a szervezet neuro-immunológiai folyamatait, amelyek révén a sportoló könnyebben tud megbirkózni az olimpia közeledtével egyre fokozódóbb stresszhelyzetekkel szemben.

 

Javasolt irodalom:

 

 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.