Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

A szénhidrát-ellátottság jelentősége az élsportban

Egy 68 kg testtömegű férfi szervezte átlagosan 1800 kcal-t képes szénhidrát formájában raktározni. Mennyi és milyen sportmozgáshoz elég ez?

Az emészthető szénhidrátok az emésztőrendszerben egyszerű cukrokká alakulnak át, majd felszívódnak a vékonybélben, ahonnan közvetlenül a vérbe jutnak, majd a májba, illetve az izomba kerülnek. A szervezet által fel nem használt glukózt a máj és izom glikogén formájában tárolja. A szervezet csupán egy meghatározott mennyiségű glukózt képes elraktározni. A feleslegben lévő szőlőcukor zsírrá alakul át.

Egy 68 kg testtömegű férfi szervezte átlagosan 1800 kcal-t képes szénhidrát formájában raktározni: 1400 kcal az izomban, 320 kcal a májban, 80 kcal a vérben tárolódik. Mindemellett a zsírraktárak összességében 60.000 - 100.000 kcal-t is képesek felszabadítani, mellyel többszáz kilométert lehetne lefutni egyszerre. Sajnos azonban a legtöbb sportág tekintetében - így az állóképességi sportokban is - a zsírraktárak mobilizálása elenyésző, mert elsősorban szénhidrátot használnak a működő izmok. A szénhidrátraktározó képesség és a raktáron lévő mennyiség limitálja a sportteljesítményt. A raktárak lemerülése fáradtság formájában jelentkezik, amely drámai teljesítménycsökkenést von maga után. Az alacsony intenzitású mozgásformák (gyaloglás, aerobik, kocogás, vízitorna, társastánc, etc.) során a szervezet 55-60 %-ban a zsírokból nyeri az energiát. Azonban a magas intenzitású edzésprogram (intervall, gyorserőfejlesztés stb.) alatt igen nagy mennyiségű, gyorsan mobilizálható szénhidrátra van szükség. Minél edzettebb a sportoló, annál több szénhidrátot képes raktározni. Az edzett sportoló izomzata 20-50 %-kal több glikogént tartalmaz (Costill, Sherman et al, 1981), így 35-40g glikogént képes tárolni, mely feltöltés előtt átlagosan 32g. Edzetlen sportolók izomglikogén mennyisége mindössze 13g. Számos tudományos vizsgálati eredmény (Ackermarc et al., 1996) támasztja alá az alacsony szénhidrátbevitel teljesítményrontó hatását. Ahhoz, hogy megfelelő legyen a szénhidrátbevitel, a táplálkozás 55-60 %-át kell szénhidrátok formájában biztosítani.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.