Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Mit együnk napközben? – sporttáplálkozási "alapozó"

Nem mindegy, hogy az autóba milyen üzemanyag kerül, így pláne nem mindegy, hogy milyen étellel biztosítjuk az energiát izmaink, szerveink, sejtjeink működéséhez. A verseny- és szabadidősportolók életének elengedhetetlen része a megfelelő táplálkozás, amely nem csupán az edzések, versenyek utáni regenerációban nélkülözhetetlen, hanem a teljesítményt is rendkívüli módon befolyásolja.

A verseny- és szabadidősportolók életének elengedhetetlen része a megfelelő táplálkozás, amely nem csupán az edzések, versenyek utáni regenerációban nélkülözhetetlen, hanem a teljesítményt is rendkívüli módon befolyásolja. A csúcsteljesítmény elérésében nemcsak a minőségi fehérjék, hanem a komplex szénhidrátok és a megfelelő zsírok is nélkülözhetetlenek.

Első és legfontosabb dolog, hogy szénhidrátraktáraink feltöltött állapotban legyenek. Miről is van szó? Legtöbben a verseny előtti tésztapartikra gondolnak, mások a szőlőcukorra. Mindezek ún. egyszerű szénhidrátokból tevődnek össze, azonban a szervezetnek összetett cukrokra is szüksége van, melynek a legnagyobb forrásául a gyümölcsök, zöldségek széles arzenálja szolgálnak, de a teljes kiőrlésű kenyér és a burgonya is kedvező szénhidrátforrás.

Az étkezés második lényeges pillére a magas minőségű fehérje. Megszámlálhatatlanul sokféle enzim és hormon építőeleme, az izomzatról és az oxigénszállítást végző hemoglobinról nem is beszélve. A fehérjék aminosavakból épülnek fel, melyek közül jó néhány olyan van, amelyeket a szervezet nem tud előállítani, ezért esszenciális, azaz nélkülözhetetlen aminosavaknak is nevezik őket. Érdekes, hogy amíg a szervezet képes zsírokat és szénhidrátokat raktározni, addig fehérjéket, aminósavakat jelentős mennyiségben nem. Éppen ezért szükség van a mindennapos töltésre, azaz a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjepótlásra. Természetesen nagyon sokféle, változatos élelmiszer, étel alkalmas rá, pl. a csirke és pulykamell, hal, tejtermékek, tojás, szója stb.

Zsírsavakra is szükség van, hiszen igen nagy adag energiát szolgáltat (9,3 kcal/g). Különösen azokban az esetekben van óriási szerepe, amikor hosszantartó, alacsony intenzitású edzést kell végezni hideg levegőn vagy vízben. Ekkor ugyanis rengeteg zsírt használ fel a szervezet. A zsírfogyasztás hátrányáról is szólni kell, amely nem más, mint a nehezen emészthetőség. A zsírt tartalmazó ételek nagy része (pl. pörkölt, sült húsok, olajos hal, stb.) igen sokáig - akár 6-8 óráig - időz a gyomorban, melynek következtében hányinger, émelygés, gyomorégés, hányás is kialakulhat. Ennek áthidalására találták ki az MCT (középláncú zsírsav) táplálékkiegészítőt, amely sokkal könnyebben emészthető, és így akár verseny közben is fogyasztható mindenféle kellemetlen mellékhatás nélkül.

A mindennapokban talán a változatos étkezés a leglényegesebb. Soha ne együnk olyan sokat egyszerre, hogy a gyomor „kipukkadásig" feszüljön. Inkább többször együnk és kevesebbet. Csempésszünk az étkezésbe hatféle színt nap mint nap: zöldet (paprika, uborka, paraj, saláta, cukkini, olíva bogyó stb.), sárgát (tojás, sajt, citrom, sárgabarack, sárgadinnye, mangó stb.), pirosat (paradicsom, retek, eper, ribizli, cseresznye, kaviár stb.), fehéret (tej, túró, joghurt, fehérrépa, karalábé, karfiol, fokhagyma stb.), barnát (kakaó, rozskenyér, mandula stb.), kéket-lilát (szilva, cékla, szeder, hagyma stb.), hiszen így lesz teljes étkezésünk!

 
Lássunk egy átlagos edzésnapra szánt 3500-4000 kalóriás mintaétrendet:
 
(Figyelem! A lentebbi összeállítás egy általános ajánlás, igény, megkeresés esetén szakértőink az adott sportolóra, azaz Önre szabják a sporttáplálkozási programunk keretén belül!:
 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.