Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

D3-vitamin (kolekalciferol)

A D-vitamin név sok más vitaminhoz hasonlóan nem egyetlen vegyületet jelöl, hanem több molekulát. A D-vitamint hormonnak és vitaminnak is tekintik, mivel a szervezet szintetizálni képes, és számos életfunkciónkban fontos szerepet játszik.

A D-vitamin név sok más vitaminhoz hasonlóan nem egyetlen vegyületet jelöl, hanem több molekulát. A D-vitamint hormonnak és vitaminnak is tekintik, mivel a szervezet szintetizálni képes, és számos életfunkciónkban fontos szerepet játszik. Testünk napfény segítségével elő tudja állítani, ugyanakkor a táplálkozással is tudja pótolni hiányát. Két fő formája van, a D3 (kolekalciferol) és a D2 (ergokalciferol). A D3 a bőrben képződhet UV-B-sugárzás hatására 7-dehidro-koleszterinből. Állati eredetű élelmiszerekből D3-at és D2-t is magunkhoz vehetünk, míg a növényi ergoszterinből ultraibolya fény hatására ergokalciferol képződik, így növényi és gombaeredetű élelmiszerekből D2-höz juthatunk, az ipar is ebből állítja elő. Önmagában a táplálkozással bevitt vagy a bőrben képződött vitamin inaktív, a vérrel a májba jut, ahol átalakítással kalcidiol (25-hidroxikolekalciferol) keletkezik. A vesében további enzimatikus folyamat hatására (amelyet a mellékpajzsmirigy-eredetű parathormon [PTH] és a foszfátkoncentráció csökkenése aktivál) létrejön a D-vitamin szervezetünkben legaktívabb formája, a kalcitriol (1,25-dihidroxikolekalciferol).

A szintézis kétszer olyan intenzív fiatalokban, mint idősekben, akik esetében ezért a hiányállapot létrejöttének veszélye nagyobb. A bevitt vitaminnak körülbelül 50-80 %-a szívódik fel. Napi néhány perc napozás fedezi az igényt, sőt a hivatalos álláspont alapján a nyári napozás a téli vitaminigényt is fedezheti.

A szervezetben betöltött szerepe, hogy szabályozza a növekedést, a fejlődést és a csontok helyreállítását a kalcium és foszfát vékonybélből történő felszívódásának kontrollálásával, valamint az osteoblastés osteoclast-aktivitást is befolyásolja. A csontoknak, ízületeknek, fogaknak az optimális működéséhez elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin-bevitel. Hiánytünete gyermekkorban a rachitis (angolkór), ami nem megfelelő csont- és ízületi fejlődéssel, gyenge izomzattal jár, felnőttkorban az osteomalacia (csontlágyulás) és osteoporosis, ami törékeny csontokat, izomgyengeséget eredményez. Fontos tünet még a hypokalcaemia miatt kialakuló vázizomgörcs. Elégtelen táplálkozás, rosszul összeállított diéta esetén pótlásra lehet szükség, különösen igaz lehet ez amenorrhoeás sportoló nők esetében, akik az osteoporosisra hajlamosabbak. A kombinált D-vitamin- és kalciumpótlás lelassíthatja, gátolhatja a csonttömegvesztést és a már kialakult állapot romlását. Ilyen célokra körülbelül 1000-1500 mg/nap kalciumot és 400 IU (NE, nemzetközi egység) D-vitamint használnak. Ebben az orvosi előírás a döntő, mivel az egészségi állapot, gyógyszerek és betegségek befolyásolják az alkalmazandó dózisokat, és gyógyszerkölcsönhatások léphetnek fel.

Élelmiszereink közül a májban, a tőkehalmájolajban, a vajban, a tojássárgájában is nagyobb mennyiségben található. A másik cikkünkben tárgyalt kutatási adatok alapján elképzelhető, hogy étrendi úton nem elégíthető ki a D-vitamin-szükséglet.

 

D-vitamin szükséglet sportolók számára:

  • 5-15 μg (200-600 NE)/nap,
  • illetve egyes nézetek szerint 25-75 μg (1000-3000 NE)/nap

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.