Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás, étrend-kiegészítés

Nyomtat Küldés

Miért fontos a probiotikus készítmények fogyasztása a sportolóknál?

Elhúzódó terhelés hatására az edzést követő 1,5-3 órában a sportoló szervezetében kialakul egy átmeneti csökkent immunrendszeri hatás, amit a szakirodalom Post Exercise Immun Supression-nek nevez. Ebben az időben a sportoló fogékonyabb a fertőzésekre, ami edzéskihagyáshoz, átmeneti csökkent teljesítményhez vezethet.

Szerencsére az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt kap a táplálkozás a különböző sportágak tekintetében. Legyen itt szó profi vagy amatőr sportolókról, fontos tudni, hogy megfelelően megválasztott táplálék és táplálkozási szokás nélkül sokkal kevesebb eredményt lehet elérni.

Észrevehető fejlődés indul el azoknál az amatőr, „hétköznapi" sportolóknál is, akik átállnak a rendszeres táplálkozásra, akik kizárják a káros alapanyagokat az ételkészítés során. Fontos odafigyelni erre, nem csak a megfelelő teljesítmény érdekében, hanem, hogy a legfőbb célt- az egészségünk megőrzését is elősegítsük. 

Elhúzódó terhelés hatására az edzést követő 1,5-3 órában a sportoló szervezetében kialakul egy átmeneti csökkent immunrendszeri hatás, amit a szakirodalom Post Exercise Immun Supression-nek nevez. Ebben az időben a sportoló fogékonyabb a fertőzésekre, ami edzéskihagyáshoz, átmeneti csökkent teljesítményhez vezethet.

Az immunrendszer védelme érdekében számtalan teória született már. Tény, hogy ez az a védekező vonal a szervezetünkben, amelyre a legnagyobb figyelmet kell fordítani. Általánosságnak hangzik, ám, amikor az ember a hétköznapi rutinba szeretné bevezetni az alap dolgokat: megfelelő vízmennyiség elfogyasztása, edzés előtt megfelelő lassan felszívódó szénhidrát fogyasztása, napi 4-5 x -i étkezés...stb., akkor jövünk rá, nem is olyan egyszerű ez az odafigyelés.

Nézzük, hogyan alakul a sportolás alatt a bélflóránk

Intenzív sporttevékenység alatt a stresszhormonok hatására a véráramlás az izomzatban lényegesen megnő. Ezzel együtt viszont az emésztőrendszerben lecsökken, ami a bélfal szempontjából kifejezett oxigénhiányos állapotot okoz. Versenysportolóknál ez rendszeresen előfordul, ami a bélflóra károsodását okozza. A velünk élő jótékony baktériumoknak fontos szerepe van az egészség megőrzésében, így az emésztésben, a tápanyagok felszívódásában, az immunrendszer működésében. Ha a jótékony baktériumok száma lecsökken, összetétele megváltozik, a bélben un. "leaky gut" állapot alakulhat ki. Ez azt jelenti, hogy a bélből bejuthatnak olyan anyagok is a szevezetbe, amiknek egyébként nem szabadna. Ennek  nagy szerepe van a gyulladások, allergiák kialakulásában.

Holland és német kutatók edzésben lévő sportolókat vizsgáltak. Az egyik csoport 12 héten keresztül probiotikus készítményt kapott, a másik csoport placebot.

A vizsgálat végén egyértelműen igazolódott, hogy a probiotikumot szedő sportolóknál a 12 hét alatt sokkal ritkábban fordult elő felsőlégúti fertőzés. Ezzel a felkészülésben csökkent a megfázás, betegség miatti edzéskihagyások száma.

Egy másik vizsgálatban 14 hét élőflórás készítmény használata után a placebo csoporthoz képest csökkent a szervezetben, a "leaky gut" fennállására utaló fehérjék mennyisége, ami arra utal, hogy a megfelelő élőflórás készítmény használata segíti a sportolók egészségének fenntartását.

Versenysportolóknál az élőflórát tartalmazó készítmények használatát a legújabb nemzetközi sporttáplálkozási ajánlás is javasolja. Minden sporttevékenység mellé érdemes valamilyen probiotikus készítményt fogyasztani, a megfelelő változatos vitaminokban és rostokban dús táplálkozás mellé.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.