Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Sportszülők

Gondoltál a testvérekre?

Megoszt

Belegondoltál már szülőként abba, hogyan gondoskodj az egész családról akkor, amikor gyermekeink, a testvérek sportolásáról van szó és abba, hogy a testvérek milyen szerepet játszanak ebben?

Túlságosan jól tudjuk, hogy minden héten mekkora zsonglőrmutatvány lehet,  ha egynél több gyermekünk van, hogy eljuttassuk őket az összes különböző helyen és időben űzött sportjukra és egyéb foglalkozásaikra, amikre szívesen járnak és még legyen lehetősége a családnak egy kis minőségi  együtt töltött időre. Ez elképzelhetetlenül nehéz , sőt  néha szinte még lehetetlennek is tűnik, de van számos olyan dolog  ami segíthet felkészülni és eligazodni ezzel kapcsolatos  érzéseinkben. Számos különböző kapcsolattal találkozhatunk sportszülőként.

  • A gyermeked élversenyző akadémiai vagy utánpótlás korú sportoló?
  • A gyermeked ugyanannyira szereti és űzi a sportját?
  • A gyermekeid ugyanazt a sportot űzik és versenyeznek is egymással?

Bármelyik kategóriába is esünk, nekünk szülőként létfontosságú szerepünk, hogy mindenki egyformán boldog, értékes tagja legyen a családnak és mindenki ugyanannyi időt és figyelmet kapjon. Állj meg egy pillanatra és nézz magadba, hogy szülőként egyenlő részben osztod-e meg az idődet a gyermekeid, a testvérek között és ugyanannyit beszélgetsz-e mindegyikkel?

Biztosan mindnyájan bűnösek vagyunk abban, hogy az idősebb testvér sportjával kapcsolatban sokkal elkötelezettebbek vagyunk. Nem mindig, de a döntések egy részénél, amiket az első gyermeknél meghoztunk, a fiatalabb testvérénél már sokkal lazábban kezelünk. 

Íme néhány javaslat amiket felhasználhatunk, hogyan biztosítsuk gyermekeinknek az egyenlő törődést attól függetlenül, hogy ki milyen szinten sportol:

  1. Ne változtasd a házadat egy szentéllyé. Ugyanúgy ahogy a közösségi médiában, olyan üzeneteket közvetíts, amely mindegyik gyermekedre vonatkozik.
  2. Az idődet és erőforrásaidat egyenlően osszad meg a két gyermeked között. Próbáld a feladatokat is megosztani, hogy biztosítható legyen mindkét szülő részére érdeklődési körtől függetlenül a gyerekekkel együtt töltött idő.
  3. Biztosíts időt olyan foglalkozásokra, amik a sportlétesítményeiken kívül történik.
  4. Szakíts időt arra rendszeresen, hogy együtt egyen a család és add meg mindenkinek a lehetőséget, hogy beszéljen a hetéről.

Ha érdekli a SPORTSZÜLŐK témakör (edzői-, szülői viselkedés, sérülések, táplálkozás, sportpszichológia, gyermekbántalmazás megelőzése stb.), ha fontosnak tartja, hogy beszéljünk ezekről, lépjen be a SPORTSZÜLŐK Facebook csoportunkba (kattintosn a képre vagy a szövegre)!

Élsportoló testvére

Nehéz helyzet lehet egy testvérnek a sok edzés és versenyek miatt. Egy ideális világban két szülő két autóval megosztanák a terhet, azonban sokszor nem ez a helyzet és a logisztikázás gyakran a szülő rémálma lesz.

Ha ez nem lehetséges és a gyermeknek az összes eseményen meg kell jelennie, akkor is megpróbálhatunk tenni néhány dolgot:

  1. Vond be a testvéreket a folyamatba. Kérdezzük meg a véleményüket, hogyan lehetne az időt még hasznosabbá tenni számukra. Nagyra fogják értékelni, hogy beleszólhatnak a dolgokba.
  2. Tedd a velük töltött időt a lehető legkényelmesebbé (eszközök, hangoskönyvek, forró csokik, italok és édességek, valamint a nap vagy hét végi jutalom, ami a szemük előtt lebeg) .
  3. Lehet-e valamit tenni, ami a testvér sportjához kapcsolódik?

Ha beveszed őket a folyamatba, nem jelenti azt, hogy meg kell hajolnod az összes kérésük előtt, de jó, ha úgy érzik, hogy meghallgatják őket.

Tesók ugyanazon a sportolói szinten

Tegyél meg minden tőled telhetőt, hogy megadd minden gyermekednek ugyanazokat a lehetőségeket. Amikor csak lehetséges, kérd a többi családtagot, hogy segítsenek, különösen, amikor őrült időszakok vannak. Beszélgettem a feleségemmel erről egyik héten és eldöntöttük, hogy minden lehetőséget meg kell adnunk a gyermekeinknek és hogy ez csak egy rövid ideig fog tartani az életünkben, amikor már teljesen ki voltunk merülve.

Lehetne rengeteg időnk csak feküdni otthon, vasárnapi ebéd, makulátlan ház a mindenhol szétszórt sportfelszerelések nélkül, de közben annyi emléket gyűjtünk! Ha tudod miről beszélek, veregesd meg a vállad, légy kitartó és élvezd, ameddig lehet.

Sok kistestvér azért sportol, hogy olyan legyen, mint a nővére vagy a bátyja.

A testvéreket egyenlő mértékben kell biztatni és támogatni. Ha az egyiknek a hét egy részében meccseket vagy edzéseket kell néznie, bevonod a másikat is ahol lehet? Nagy pluszt jelent, egy tesónak, ha látja, hogy a másik támogatja és biztatja. Ez még azt az üzenetet is közvetíti, hogy mindenkinek értékes a szerepe.

Az idősebb testvérnek nagyobb befolyásoló szerepe van, amikor támogatni, bevonni kell a kisebbet. Csak nézd meg őket játék közben. Sok esetben a nagyobbik gyermek az edző szerepét tölti be és mutatja a kisebbnek a jó módszert. Ha hozzáadod a testéri vetélkedést, a játékos küzdelmet , akkor nem meglepő, hogy a kisebb testvérek győznek, hiszen a nagyobbik testvér támogatásával érik el a jó sportteljesítményt.

A testvérek ugyanazt a sportot űzik, esetleg egymás ellen is küzdhetnek

Akár ugyanabban a csapatban játszanak, akár ellenfelek, vagy éppen más sportot űznek, minden gyermek a szülője figyelmét keresi és a jobb versenyzőként akarja elismertetni magát.

Ha a testvérekben már van egyfajta rivalizálás, nem meglepő, hogy az a sportra is kiterjed,” mondja Dr. Linda Sterling az Északnyugat Missouri Állami Egyetem Viselkedéstudományi tanszékének professzora. „Végülis a sport egy versengő környezet.

A testvéri rivalizálás a sportban igazából egy jó dolog is lehet. Az egészséges versenyen alapuló rivalizálás élmény lehet és motiválhatja a fiatal sportolókat, hogy keményen dolgozzanak, legyenek céljaik és fejlesszék képességeiket. Azonban amikor a testvéri küzdelmek károsítják a gyerekek kapcsolatát egymással, vagy feszültséget okoznak a családon belül, az már nem egészséges.

A testvéri versengés egészségtelenné válik, amikor a mindent a győzelem érdekében gondolkodásmód jön elő vagy zavarja a család működését” – mondja Sterling. „Tanulmányok kimutatták, hogy a rosszul felfogott testvéri rivalizálás a sportban kiégéshez vagy a sport abbahagyásához vezet. Koncentráljunk a sport nyújtotta örömökre, a képességfejlesztésre és csapatmunkára. A sportnak nem feltétlen velejárója a kielégítő, karakterfejlesztő élmény. A szülők és edzők vezetői képességének minősége kulcsfontosságú az egészséges sportélmény érdekében. Mindig emlékezz arra, hogy a gyerekek sokkal fontosabbak, mint az eredményeik”.

Tippek arra, hogy ez működjön

  1. Ne mindig a kedvenceket játszasd. Tételezzük fel, hogy kézilaba játékos voltál a suliban. Nos, az egyik gyermeked kézilabázik, a másik teniszezik. Könnyen előfordulhat akaratlanul, hogy a kézilabás gyermeked több figyelmet kap, mivel hasonló tapasztalataitok és emlékeitek vannak a közös sportból adódóan és így a teniszező gyermek úgy érzi, hogy ő kimarad és nem kap törődést. Add meg minden gyermekednek a támogatást és figyelmet, miközben figyelsz az egyéni erősségeikre. Szóval biztosíts időt arra, hogy a teniszezővel átbeszéled az edzéseit ,hogy mit tanult, hogy erősödjön a kapcsolatotok a sportjukon keresztül és megértsd a sportjuk iránti szenvedélyüket.
  2. Az erőfeszítésre biztasd, ne az eredményre. Ez fontos ha  több gyermeked ugyanazt a sportot űzi, ahol versenyeznek egymással, de akkor is, ha nem. Ha az erőfeszítésre teszed a hangsúlyt az eredmények helyett, nem fogsz féltékenységet generálni a testvérek között. Amikor a versenyző nem szerepel olyan jól, mint a testvére, frusztrált vagy zaklatott lehet. Azáltal, hogy a teljesítményük érdekében tett erőfeszítésükre koncentrálsz az eredményük helyett, segíthetsz a versenyzőknek tanulni a hibáikból és megérzik az irányítást a teljesítményükre vonatkozóan.
  3. Fektess le viselkedési szabályokat. Amíg normális a testvérek közötti kötekedés és gúnyolódás, le kell fektetned  néhány szabályt, hogy világosak legyenek számukra az elvárásaid a viselkedésükkel kapcsolatban. Például megmondhatod nekik, hogy a sporttal kapcsolatos párharcukat hagyják a pályán, vagy az edzésen (csak ne hozzák haza!), vagy hogy a játék közben elkövetett hibáik miatt ne nevessék ki egymást.

Emlékezz! A családod egy különleges csapat, aminek az összetartása nem lehet áldozata a testvéri rivalizálásnak vagy az időbeosztásnak.

A cikket együttműködő partnerünk, Gordon MacLelland, a Working with Parents in Sport” projekt alapító igazgatója írta!

A támogatói fordítást Beliczay Mártonnak (vezetőedző, Tihanyi Hajós Egylet) őszintén köszönjük!

Tagek

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.