Betöltés

Mit keresel?

Egyéb Étrend-kiegészítés hirdetes Praktikák Slider Sporttáplálkozás Teljesítményfokozás

A magnézium izmokra és sportteljesítményre gyakorolt hatása (x)

Megoszt

A magnézium egyik alaptulajdonsága, hogy segít az izomfájdalmak kezelésében, és erősíti is az izomszöveteket. Sokan azonban nincsenek tisztában a magnézium ilyen téren nyújtott előnyeivel. Ebben a cikkben szeretnénk részletesen bemutatni a magnézium alkalmazása és a különböző izom eredetű problémák és a sportteljesítmény közötti összefüggéseket.

Az izmoknak és idegsejteknek szükségük van magnéziumra a megfelelő működéshez. A nem megfelelő mennyiségű ​ magnézium-bevitel ​ megakadályozza a megfelelő működésüket, aminek következtében az izmok összehúzódása és elernyedése problémákba ütközhet, illetve görcsök jelentkezhetnek.

A magnézium izmokra és sportteljesítményre gyakorolt hatásaEmellett egy másik ásványi anyag a ​ kalcium​ felszívódása segíti az izmok összehúzódását, míg a magnézium elengedhetetlen az elernyedés során. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az emberi szervezet nem képes a magnézium hatékony raktározására, éppen ezért fontos odafigyelni a rendszeres, étrendszerű fogyasztására.

A magnézium és kalcium együttesen segít az izmok és idegsejtek működésében. A magnézium felelős az idegsejtekbe jutó kalcium mennyiségéért. Az idegsejt túlzott mértékű kalciumfelvétel esetén aktivizálódik. Ez az idegsejt-túlműködés rendellenességek kialakulását eredményezi, és az idegsejt ilyen esetben túl sok üzenetet juttat el az izmokhoz, amik emiatt görcsbe rándulnak.

A GÖRCSÖK OKAI

Az izomhúzódás, az izomzat túlzott igénybevétele, a mozgáshiány és a sokáig egy pozícióban ülés, a kiszáradás mind izomgörcsök kialakulását eredményezheti. A legtöbb görcsös tünet ártalmatlan, de némelyik közülük az alábbi, mélyebben meghúzódó egészségügyi probléma egyikének jele lehet.

1. A szervezet alacsony ásványianyag-készlete

Az elégtelen mennyiségű magnézium, kalcium vagy kálium hozzájárulhat a ​ lábizom-görcsök kialakulásához.​ Ezen ásványi anyagok hiánya felléphet vízhajtók alkalmazása esetén, amelyeket általában magas vérnyomás kezelésére írnak fel.

2. Idegsejt-összenyomódás

Az ágyéki gerincszűkület vagy más néven lumbar stenosis, ami a gerinc idegsejtjeinek összenyomódását jelenti, lábtájéki fájdalmakat eredményez, ami görcsökkel jár. Minél többet sétálunk, annál nagyobb lesz a fájdalomérzet. A tünetek valamelyest enyhíthetők, amennyiben enyhén előregörnyedve járunk.

3. A vérellátás magnéziumhiányos állapota

Az érszűkülettel járó egészségügyi panaszok, mint a súlyos érszűkület (arteriosclerosis) esetén a vér nem képes megfelelően áramolni a testben. A velejáró tünetek közé tartoznak a lábfejben jelentkező görcsös fájdalmak.

A MAGNÉZIUM GYORS GYÓGYMÓD AZ IZOMFÁJDALMAKRA

A magnézium izmokra és sportteljesítményre gyakorolt hatásaKülönösen izomfájdalmak esetén javasolt a ​ magnézium olaj​ , vagy a ​ magnéziumos krémek közvetlenül a bőrfelületen történő alkalmazása. Léteznek más módszerek is, amivel a magnézium juttatható be a szervezetbe.

Ilyen megoldás lehet a magnézium olajas, vagy ​ magnézium sót tartalmazó fürdő.​ Áztassa lábait körülbelül hatvan percen át magnéziumos vízben. Ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű magnézium a lábon át a szervezetbe juthasson.

SPORT ÉS A MAGNÉZIUM

A magnézium-kiegészítőknek számos kedvező hatása van sportolók számára is: felgyorsítja a regenerálódási időszakot és fokozza a sportteljesítményt. Sok sportoló nincs tudatában a magnézium jótékony hatásainak, és ezért közülük sokan nem is fogyasztják ezt a létfontosságú ásványi anyagot. Emiatt esetükben az edzést követő regenerálódás nehézkesebb, a teljesítményük kevésbé látványos, és a teherbírásuk sem maximális.

A magnézium bizonyítottan növeli a fizikai teljesítőképességet. A magnézium nélkülözhetetlen a szervezet olyan fiziológiai folyamatai számára, mint az izmok összehúzódása, ​ a sejtek egészséges működésének fenntartása , és az izmok elernyedése.

Közismert tény, hogy a magnéziumnak kulcsfontosságú szerepe van az energia előállításában és a felépülésben, ami által a sportolók számára a magnézium egyenesen nélkülözhetetlenné válik.

MIÉRT KIEMELT FONTOSSÁGÚ A MAGNÉZIUM A SPORTOLÓK SZÁMÁRA?

Bár a magnéziumnak kulcsfontosságú szerepe van az energiatermelésben és a sportteljesítmény fokozásában, számos edző és sportoló szemet huny a magnézium egészségmegőrző és teljesítményfokozó jelentősége felett. Kutatások igazolják, hogy még az eseti magnéziumhiányos étrend is komoly hatással van a sportteljesítményre.

Nielsen, F.H., Lukaski, H.C. 2006. A magnézium és a testmozgás kapcsolatáról szóló tájékoztató. Magnézium Kutatás 19(3): 108-189. Szakmai kivonat:

A magnézium számos olyan folyamatban játszik szerepet, amely hatással van az izmok működésére. Ezek közé tartozik az oxigénfelvétel, az energiatermelés és az elektrolit-egyensúly.

Ennek következtében a magnézium szintje és a testmozgás közötti összefüggés jelentős kutatói figyelmet kapott. A kutatási eredmények rámutattak, hogy a testmozgás a szervezetben a magnézium újraelosztását indukálja, ezáltal kielégítve az anyagcsere-igényeket. Bizonyított tény, hogy az alacsony magnéziumszint rontja a testmozgás során a teljesítményt, és fokozza a kimerítő testmozgásból eredő negatív következményeket (pl. oxidációs stressz).

A kimerítő testmozgás igazolhatóan fokozza a verejtékezést és a vizelet kiválasztását, ami a magnéziumigény 10-20%-os megnövekedésével jár együtt. Étkezéssel kapcsolatos, valamint nemrégiben embereken elvégzett kutatások eredményei alapján megállapítható, hogy a férfi sportolók esetén 260 mg, illetve nők esetén 220 mg-nál kevesebb napi magnézium bevitel esetén magnéziumhiányos állapot léphet fel.

Korábbi tanulmányok szintén kimutatták, hogy számos embernél tapasztalható, hogy a naponta rendszeresen bevitt magnéziummennyiség mértékétől függően magnéziumhiány jelentkezhet a szervezetben.

A magnézium tartalmú tálálékkiegészítők​ alkalmazása és a magnéziumban gazdag étrend jótékony hatással van a magnéziumhiányos szervezetre és ezáltal a sportteljesítményre is.

A magnéziumhiány csökkenti az anyagcsere-folyamat hatékonyságát. Növeli a szervezet oxigén felhasználását és a szívritmust aktív mozgás során.

A győztesek számára elengedhetetlenül fontos, hogy teljesítőképességük csúcsán teljesítsenek, ezért a magnéziumhoz hasonló ásványi anyagokból nem szenvedhetnek hiányt. ​ A bőrön át, helyi jelleggel ​ vagy szájon át alkalmazott magnézium hatására az állóképesség és erőnlét jelentősen megnő. A magnézium hiánya a légzőrendszer működésének felborulásához vezethet, amely által az ATP (adenosine trifoszfát) termelési szintjének fenntartásához szükséges oxigénmennyiség megnő.

MIRE SZÁMÍTHATUNK A MAGNÉZIUM HASZNÁLATA SORÁN?

A magnézium izmokra és sportteljesítményre gyakorolt hatásaA combfeszítő izom (kvadricepsz) maximális összehúzódása pozitív összefüggésben áll a vér magnéziumszintjével.

Kutatások igazolják, hogy a 30 mg cink és 450 mg magnézium tartalmú étrend napi szintű fogyasztása a tesztoszteron szintjét akár 30 százalékkal megnövelheti. Dr. Lorrie Brilla, a Nyugat Washingtoni Egyetem professzora által nemrégiben közzétett beszámoló szerint a magnézium és cink szájon át történő alkalmazásával az NCAA futballjátékosoknál jelentős tesztoszteronszint-, valamint erőnléti emelkedés volt tapasztalható.

Egy másik kutatás során a kísérletben résztvevő fiatal sportolók testtömegükhöz mérten kilónként 8 mg magnéziumot fogyasztottak naponta, aminek következtében állóképességben nyújtott teljesítményükben jelentős növekedést tapasztaltak, és a rutinszerű, nem csúcsteljesítményt megkövetelő gyakorlatok során a szervezetük oxigénigénye csökkent.

Dr. Brilla arra is rávilágított, hogy egy nyolc héten át tartó tavaszi edzőtábor során a sportolók a placebo kontrollcsoport eredményeihez képest 2,5-szeres erőnléti teljesítményt nyújtottak.

Az erőnlét, sportteljesítmény és az izomtömeg növeléséhez érdemes megfontolni a magnézium- valamint a cinkbevitel jelentős mértékű növelését. Az izmok állóképessége és a teljes terhelhetőség a magnézium és cink hiányában csökken.

“A magnézium elengedhetetlen alkotóeleme mindazok étrendjének akik stressznek vannak kitéve, vagy akik a legtöbbek akarják kihozni magukból.” mondta dr. James Thor, az Extreme Sports Medicine országos igazgatója. “Számos tényező, köztük az edzőtermi edzések, vagy a folyamatos stressz hatására az izmokban túlzott mértékben felgyülemlik a tejsav, ami összefüggésbe hozható a szorongás fokozott mértékű kialakulásával,” tette hozzá a továbbiakban dr. James Thor.

HOGYAN VIGYÜK BE SZERVEZETÜNKBE A MEGFELELŐ MENNYISÉGŰ MAGNÉZIUMOT?

A sportolók számára általában javasolt RDA mennyiséget meghaladó mennyiségű magnéziumot nem egyszerű bejuttatni a szervezetbe. Egyrészt ​ rendkívül alacsony a szájon át bevitt magnézium felszívódásának hatékonysága​ , másrészt a nagymennyiségű magnézium bevitelének igen kellemetlen mellékhatásai lehetnek, pl.: gyomor-, és bélpanaszok, hasmenés, puffadás. Emellett a szájon keresztül bevitt magnéziumnak végig kell haladnia a tápcsatornán, ez egy igen hosszú folyamat melynél sokkal gyorsabb eljárások is léteznek.

A magnéziumpótlás újabb módja a transzdermális, azaz bőrön keresztüli magnéziumbevitel. Ilyen választás lehet az Ősi Magnézium elnevezésű termék. Az olcsóbb magnézium sókkal ellentétben (amelyek egyszerűen csak áthaladnak a szervezeten) a transzdermális magnéziumot a szervezet hatékonyabban tudja felhasználni.

MILYEN TOVÁBBI ELŐNYEI VANNAK A HATÉKONY MAGNÉZIUMPÓTLÁSON KÍVÜL A BŐRÖN ÁT FELSZÍVÓDÓ MAGNÉZIUMNAK?

A transzdermális, magnézium-kloridos kezelés segítségével lerövidíthető a sportolást, illetve a sportsérüléseket követő regenerációs időszak.

A sérülések egy sportoló életének szinte szerves részét képzik, legyen szó akut ínszalagszakadásról, vagy enyhébb, a testmozgást követő izomfájdalmakról. Akárhogyan is, a sportolásból eredő sérülések többsége megelőzhető vagy enyhíthető.

A magnézium izmokra és sportteljesítményre gyakorolt hatásaA legtöbb atléta természetes úton szeretne felépülni a sérüléséből, és mindezt egyúttal rekordidőn belül szeretné elérni anélkül, hogy gyógyszerekhez vagy sebészeti beavatkozáshoz kéne folyamodnia. Ennek legjobb formája, ha transzdermális,
magnézium-kloridos és nátrium-bikarbonátos gyógyászati készítményeket alkalmazunk. Dr. Jeff Schutt úgy látja, hogy a tápanyagban gazdag kiegészítők segítségével a térdszalag sérülések elkerülhetőek, mivel az izmok összehúzódása és elernyedése nagyban függ a magnézium szintjének sejtszintű jelenlététől.

“A térdszalag húzódás a szervezet számára elérhető magnézium hiányával áll összefüggésben”, mondja dr. Schutt. ​ A folyékony magnézium-klorid spray formájában könnyedén feljuttatható, és külsőleg bedörzsölhető a sajgó Achilles-ínszalagba, és ezáltal csökkenthető a duzzanat. A nyújtás mellett a magnézium-kloridos lábfürdő a legjobb dolog, amit a térdszalag- és egyéb sérülések elleni védelemért tehetünk, és emellett segítheti a felépülési folyamatot is.

Amint azt már korábban írtuk, a magnézium szájon át történő alkalmazása nem a leghatékonyabb módja annak, hogy a magnézium gyorsan felszívódjon, és nagy mennyiségben hasmenéses tünetekhez is vezethet. Ezért a magnézium szájon át történő adagolása kevés előnnyel kecsegtet a sportolók számára, miközben a transzdermális módszer egy teljesen új mód mind a sportolók, az edzők és a sportorvosok számára.

A sporgyógyászat területén egy teljesen új, eddig kiaknázatlan módszer robbanásszerű elterjedése várható, amikor a sportolók és edzők ráeszmélnek arra, hogy a magnézum-klorid természetes formái helyi jelleggel is alkalmazhatóak.

Emellett javasoljuk a ​ magnéziumos masszázs ​ alkalmazását is. A magnéziumos sportmasszázs egy rendkívül hatékony, a testmozgást megelőző, levezető masszázsként vagy az azt követő rekreációs formaként szolgál, melynek segítségével a fizikai megterhelésből eredő fájdalmak és a kínzó érzés csillapítható. Az edzés során alkalmazott helyreállító vagy rehabilitációs sportmasszázs segítségével a sportolók képesek keményebben edzeni, vagy a sportsérüléseikből hamarabb épülnek fel. Képzeljük csak el, hogy amennyiben masszázsolajak helyett magnézium olajat használunk, mennyivel drámaiabb eredményeket érhetünk el!

A masszázst évezredek óta alkalmazzák, és az elmúlt évtizedek során ismét a sportolók fizikai, pszichológiai és fiziológiai jólétének biztosítását szolgáló, elfogadott módszerré lépett elő. A magnéziumos sportmasszázstól az izomtónusok és az izmok rugalmassága helyreáll, és ezáltal a sérülések kialakulásának kockázata is csökken.

További előnyei:

A magnézium izmokra és sportteljesítményre gyakorolt hatásaEltávolítja a sérült szöveteket, javítja a vérkeringést és az oxigénellátást, valamint általános nyugtató és stresszcsökkentő hatással van a szervezetre. A sérüléseikből lábadozó sportolók maguk is megtapasztalhatják, hogy a magnéziumos masszázskezelés felgyorsítja a versenybe történő visszatérésüket. A hétköznapi emberek, akik a munkában, vagy a “játékban” aktívabbak, szintén ki vannak téve sérüléseknek és fájdalmaknak. Számukra is hasznosnak bizonyulhat a masszázsterápiás kezelés, amely lehetővé teszi, hogy tovább folytathassák aktív életmódjukat, és hogy szerveztük hamarabb regenerálódhasson.

A magnéziumos sportmasszázs rendszeres alkalmazása mellett a szervezet természetes regenerációs képessége helyreáll, és ezáltal a felépülési folyamat felgyorsulása mellett a jövőbeli sérülések is elkerülhetővé válnak a sajgó, vagy merevebb izmokkal rendelkező emberek számára.

HOGYAN ÁLLAPÍTSAM MEG A MAGNÉZIUMSZÜKSÉGLETEMET?

Ha Ön is szeretné rendszeresen mérni és figyelni a magnéziumszintjét, nem szabad megfeledkeznie arról sem, hogy a magnéziumszint megállapítása meglepően nehéz. A szervezet magnéziumkészleteinek csupán 1%-a található meg a vérben, míg 0,03% a plazmában, 50% a csontokban, 25% a lágyszövetekben és 15% az izomzatban kerül elraktározásra. Ebből adódóan a rendszeres magnézium vértesztek borzasztóan pontatlanok.

Számolja ki magnézium szükségletét egyszerűen Magnézium szükséglet kalkulátorunk segítségével. ​A kalkulátort ide kattintva érheti el:

magnézium kalkulátor

Tags:

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.