Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Aktuális Slider Sportszülők

Sportágválasztás: mik a legjobb sportágak a fiúk számára?

Megoszt

Számos tényező van hatással a gyermek egészségére. Fontos, hogy a megfelelő táplálkozás, a jól átgondolt napi rutin és a rendszeres séták a friss levegőn jelen legyenek a gyermek életében. Az egyik legfontosabb rendszeres testmozgás, a sportolás. A sportág kiválasztásához felelősségteljesen kell hozzáállni, hogy a gyermek a lehető legtöbbet profitáljon belőle. Milyen tevékenységre írassuk be a fiút, hogyan kedve legyen hozzá, hogy hozzuk meg a helyes döntést? Beszéljük meg a sportágválasztás kérdéskörét részletesebben.

Sportágválasztás: mit kell figyelembe venni

A szülők gyakran kizárólag az ár és az otthontól való távolság alapján választanak tevékenységet. Ez azonban rossz megközelítés. A tartósan jó eredmény elérése érdekében figyelembe kell venni a fiú testalkatának típusát, érdeklődési körét és vágyait, valamint jellemvonásait és egészségi állapotát. Jó ötlet lenne a gyermekorvos tanácsát is kikérni. Az orvos elmagyarázza Önnek a lehetséges ellenjavallatokat.

A fia testalkata

Az orvostudomány egy bizonyos módszert használ a testalkat főbb típusainak magyarázatára. Minden bizonyos testalkatú személynek megvan a megfelelő sporttípusa, amely tökéletes lehetne számára.

testalkat típusok sportágválasztás

Ektomorf testalkat

Az ilyen típusú gyerekek vékonyak, és az izmaik gyengén fejlettek. Az ilyen gyermeknek keskeny a mellkasa és a vállizülete, vékony és hosszú lábai vannak. Gyakran észrevehető a gerinc kifejezett hajlása, valamint a lapockák kifelé való előrenyúlása. Az ilyen gyermekeknél a fő kritérium a pszichológiai kényelem, ezért fontos odafigyelni a megfelelő sportcsoport kiválasztására. Ezek alapján a röplabda, a síelés, a vívás, a torna, a kerékpározás tökéletes lesz számukra.

Mezomorf típusú testalkat

Harmonikus testalkat, egyenlő szélességű vállak és csípő, széles mellkas, félig fejlett izomzat. Az ilyen fiúk meglehetősen aktívak, hasznos lesz számukra az állóképesség fejlesztése, és olyan sportok, amelyekben a gyorsaság nagyon fontos. Ilyenek pl. a labdarúgás, műkorcsolya, capoeira, gokartozás, kajak sportágak.

Izmos típus

Széles csontozat és jól fejlett izmok jellemzik. Az ilyen testtípussal rendelkező gyerekek fizikailag erősek. Valószínűleg jók lesznek a birkózásban, a jégkorongban és a hegymászásban. A súlyemelés és az erőemelés is jó választás lehet számukra.

Endomorf testtípus

Az ezzel a testtípussal rendelkező fiúk általában alacsonyak, meglehetősen széles mellkassal, valamint némi túlsúllyal rendelkeznek. Nem túl aktívak és meglehetősen ügyetlenek. Az ilyen fiúk számára jobb, ha a sportlövészetet vagy a harcművészeteket választják. A jégkorong és a súlyemelés is megfelelő választás lenne számukra.

Karaktertípusok

A sportban elért sikerek nemcsak a fizikumtól, hanem a gyermek személyiségétől is függnek. A megfelelő tevékenység kiválasztásakor figyelembe kell venni a jellemvonásokat. Íme a négy személyiségtípus:

  1. A szangvinikus egyének született vezetők. Félelmet nem ismernek és szívesen vállalnak kockázatot, ezért lehetőséget kell adni nekik, hogy megmutathassák erejüket és felsőbbrendűségüket. Ezekre a célokra alkalmas a hegymászás, a harcművészetek, a rafting, a sárkányrepülés.
  2. A kolerikus személyiségtípusok erősen érzelmesnek mondhatók. Nemcsak magukért, hanem a társaikért is aggódnak, ugyanúgy tudnak örülni valakinek a sikerének, mint a sajátjuknak. Ezért ezek a fiúk valószínűleg a csapatsportokat kedvelnék leginkább.
  3. A flegmatikus emberek határozottak és nyugodtak; kitartással rendelkeznek. Ingerültség nélkül végigcsinálják az edzés ismétlődő részeit, ezért képesek jó eredményeket elérni a sakkban, a tornában és a műkorcsolyában.
  4. A melankolikus emberekre jellemző az érzékenység és a sebezhetőség. Könnyen megsértődnek, és egy szigorú edző megfoszthatja őket a továbblépés vágyától. Az ilyen gyerekek sikeresek lehetnek a lovassportokban, a sportlövészetben és a táncban.

Milyen változások várnak a gyermekre

A sport nemcsak a gyermek fizikai egészségére van jótékony hatással. Az állóképesség, az erő és más mutatók növelése mellett a fiú személyes tulajdonságai is megváltoznak, mivel a következő sportok hatására:

  1. A harcművészetek segítik a fiút abban, hogy türelmes és alázatos legyen. A gyermek különböző helyzetekben is képes lesz megválasztani viselkedésének helyes taktikáját, és megtanul logikusan gondolkodni. Ezenkívül reakcióképességük, önbizalmuk és rugalmasságuk drasztikusan javulni fog.
  2. A csapatsportok megtanítják a gyermeket a kollektív cselekvésre, és lehetővé teszik a kommunikációs képesség fejlesztését. Különösen hasznosak lesznek a félénk gyermek számára, aki nehezen barátkozik.
  3. A kreatív sportok, mint például a tánc vagy a ritmikus gimnasztika, befolyásolni fogják a művészi érzék és a ritmusérzék fejlődését. A gyermek teste rugalmasabbá és jól felépítetté válik.
  4. A téli sportok megtanítják a gyermeket arra, hogy törekedjen céljai elérésére és a nehézségek leküzdésére. Fejleszti a jellemet és a vezetői képességeket.

E tulajdonságok mellett a fiúban erős fegyelem alakul ki, elkötelezettebbé és koncentráltabbá válik.

Milyen sporttevékenységre írassuk be a fiunkat

Amikor eldönti, hogy melyik sportágat válaszja gyermekének, figyelembe kell vennie az életkorát és a fiziológiáját. Például az 5 év alatti gyermekek számára nem elfogadható az izom- és csontrendszer jelentős terhelése. A gyermek életének első öt évében a gyermek csontjai aktívan alakulnak, és az intenzív edzés csak árt nekik. Ennek ellenére a rugalmasság már egészen kicsi kortól kezdve fejleszthető.

Az alábbi táblázat felsorolja, hogy mely életkori szegmensekben milyen sportágak megfelelőek:

sportágválasztás

Most a különböző sportágak előnyeit és hátrányait foglaljuk össze. Ez az információ nagyon fontos ahhoz, hogy megfontolt döntést hozhassunk.

sportágválasztás korsolyázás

Korcsolyázás

Ez egy olyan sporttípus, amely a komplex, magasan fejlett koordinációs készségeket igénylő tevékenységnek minősíthető.

Előnyei

  • Lehetővé teszi a mozgáskoordináció javítását, a szem fejlesztését és a rugalmasság javítását.
  • A terhelés egyenletesen oszlik el az összes izomcsoportban.
  • Erősíti az immunitást, fejleszti a gyermek állóképességét és lehetővé teszi, hogy szorgalmasabbá váljon.
  • Jótékonyan hat a szív- és érrendszerre és a légzőszervekre.

Hátrányai

  • Sérülésveszélyes sportág.
  • Jelentős anyagi ráfordítást igényel.

Ellenjavallatai

  • Lúdtalp.
  • Neurológiai problémák.
  • Rövidátás.
  • Tüdőbetegségek.
  • A vestibuláris rendszer problémái.
sportágválasztás tenisz

Tenisz

A fiúk már 5 éves kortól elkezdhetnek teniszezni.

Előnyei

  • Pozitív hatással van a szív- és érrendszerre.
  • Fejleszti a koordinációt, javítja a reakcióidőt és az állóképességet.
  • Csökkenti a sérülés kockázatát.
  • A gyermek taktikai és a stratégiai gondolkodást tanul.

Hátrányai

  • Meglehetősen költséges lehet.
  • Ha a terhelést rosszul osztják el, növeli a skoliózis kockázatát.

Ellenjavallatai

  • Gyomorfekély.
  • Szemészeti problémák.
  • A mozgásszervi problémák.
sportágválasztás úszás

Úszás

Annak ellenére, hogy az úszásoktatásra már 3-4 éves kortól fogadják a gyerekeket, a legjobb, ha 5 éves kor után íratják be őket, amint a testük megerősödik.

Előnyei

  • Erősíti az immunitást.
  • Jó rehabilitációs módszer a műtéten vagy sérülésen átesett gyermekek számára.
  • Megelőzi gerincbetegségeket.
  • Jót tesz a vérkeringésnek.

Hátrányai

  • A magas klórkoncentrációjú medencevíz allergiás reakciókat és asztma kialakulását idézheti elő.
  • A nyilvános helyeken, öltözőkben nagy a gombásodás veszélye;
  • Az úszók gyakran szenvednek náthától és bőrbetegségektől;

Ellenjavallatai

  • Bármely krónikus betegség akut szakasza.
  • Szívbetegségek.
  • Vírusos betegségek.
  • Bőrproblémák.
  • Vesebetegségek.
  • A szemnyálkahártya betegségei.
sportágválasztás jégkorong

Jégkorong

Előnyei

  • Fejleszti az egyensúlyérzéket, az állóképességet és a koordinációt.
  • Érezhetően erősödik az immunrendszer és a mozgásszervek.
  • Pozitív hatással van az idegrendszerre.
  • Elősegíti a felelősségtudatot, az önszerveződési képességet és a fegyelmet.

Hátrányai:

  • Nagy a sérülésveszély.
  • A jó felszerelés jelentős anyagi ráfordítást igényel.

Ellenjavallatai

  • Szemészeti problémák.
  • Lúdtalp.
  • Asztma.
  • Különböző emésztési betegségek.
  • Szívbetegségek.
sportoló gyerekek - sérülések megelőzése sportágválasztás

Harcművészetek, küzdősportok

A harcművészeteket hagyományosan három csoportra osztják: Kínai, japán és thai. A kínai harcművészetek nagyrészt önvédelemmel foglalkoznak, és a fő stratégia az ellenfél erejének saját maga ellen való felhasználása. A leghíresebbek a wushu (kung-fu), a tui-show és a sanda. A japán harcművészetekre a dobótechnikák és az ízületek erőteljes terhelése jellemző. A leghíresebbek közülük a jiu-jitsu, a judo, a karate és az aikido. A thai box néhány erős harci ütést tartalmaz, ezért ajánlott legkorábban 12 éves korban elkezdeni e sportágak gyakorlását.

Előnyeik

  • Az önvédelmi képesség fejlesztése.
  • A félelmekkel és belső korlátokkal való megbirkózás képessége.
  • A bátorság fejlesztése.
  • Harmonikus testi fejlődés.

Hátrányaik

  • A harcművészetek elsajátításának sikere teljes mértékben az edzőtől függ, ezért kulcsfontosságú és mindig nehéz jó mentort találni. Nagyon fontos, hogy a gyermek ne szokjon hozzá a problémák harccal való megoldásához, és sajátítsa el a keleti filozófia alapjait, amelyek a harcművészetek alapját képezik.
  • Kicsi, de mégis létező sérülésveszély.

Ellenjavallataik

  • A mozgásszervi rendszer betegségei.
  • Szemészeti problémák.
  • Vesebetegségek.
  • Szív- és érrendszeri betegségek.
sportágválasztás tánc

Táncsport

Létezik néhány tánctípus: latin (rumba, szamba, cha-cha-cha), európai klasszikus tánc (tangó, keringő és mások), kortárs (RnB, hip-hop, jazz).

Előnyei

  • A mozgékonyság és a rugalmasság fejlesztése.
  • Jótékonyan hat a mozgáskoordinációra.
  • A jó ízlés elősegítése.
  • A légzőrendszer fejlesztése.

Hátrányai

  • Jelentős anyagi ráfordítást igényel.
  • Sérülésveszély.
  • Ebben a sportágban nagyfokú a rivalizálás, így negatív tapasztalatok is előfordulhatnak.
  • Jelentős megterhelést igényel a szív számára.

Ellenjavallatai

  • Lúdtalp.
  • Szív- és érrendszeri betegségek.
  • Gerincsérv.
sportágválasztás kick-box

Kick-box

Ez egy olyan harcművészeti ág, amelyben a kézzel és lábbal történő ütések egyaránt engedélyezettek.

Előnyei

  • Jó izomfejlesztés.
  • A gyermek megszabadul a félelmektől, komplexusoktól, stressztől és más negatív érzelmektől.
  • Pozitív hatással van a koordináció, a reakció és a testtartás fejlődésére.
  • Jó erőnléti edzés.

Hátrányai

  • Magas sérülési arány, különösen a versenyek során.

Ellenjavallatai

  • Bármely krónikus betegség akut stádiuma.
  • Ízületi és gerincproblémák.
sportágválasztás capoeira

Capoeira

A capoeira a brazil nemzeti harcművészet, amely a tánc, az akrobatika és a játék elemeit ötvözi.

Előnyei

  • Az izmok hatékony fejlesztése.
  • A gyermek megszabadul a félelmektől, komplexusoktól, stressztől és más különböző negatív érzelmektől.
  • Pozitív hatással van a koordináció, a reakció és a testtartás fejlődésére.
  • Hangulatos edzések.

Hátrányai

  • A capoeirának egyetlen fő hátránya van – nem könnyű jó profi edzőt találni ehhez a sportághoz. Ez a sportág még mindig nem elég elterjedt, ezért csak kevés jó edző áll rendelkezésre.

Ellenjavallatai

  • Sérülések.
  • Szív- és érrendszeri betegségek.
sportágválasztás akrobatika

Akrobatika

A gimnasztika egyik fajtája, amely a mozgékonyságot és a hajlékonyságot, valamint az egyensúly megtartását szolgáló gyakorlatokat foglalja magában.

Előnyei

  • Az akrobatika jó a felesleges energiától való megszabadulásra.
  • Javítja az anyagcserét.
  • Pozitív hatással van a gyermek pszichéjére és szellemi tevékenységére.
  • Egyenletes terhelést biztosít minden izomcsoportnak.

Hátrányai

  • A legnagyobb hátránya a magas sérülésveszély. Ezek közül a leggyakoribbak a különböző ficamok és zúzódások.

Ellenjavallatai

  • Epilepszia.
  • Szív- és érrendszeri problémák.
  • A mozgásszervi betegségek.
  • Rövidlátás.
  • Gerincferdülés.

Lovaglás

Előnyei

  • Az állatokkal való rendszeres interakciók pozitív hatással vannak a gyermek pszichológiai jólétére.
  • Jó módszer a relaxációra.
  • Az izmok, a stabilitás és a koordináció fejlesztése.

Hátrányai

  • Ez a sportág nem mindig érhető el. Előfordulhat, hogy nincs a közelben istálló, és maguk az órák jelentős anyagi ráfordítást igényelnek.

Ellenjavallatai

  • Szívbetegségek.
  • Trombózis veszélye.
sportágválasztás

Tippek a fiús sportszülőknek

A sportnak nemcsak a gyermek testére, hanem a mentális állapotára is felbecsülhetetlen hatása van. Nem lehet elhanyagolni a sport általi nevelés erejét. A vezetői tulajdonságok, az önfegyelem és a felelősségtudat különösen fontosak egy leendő férfi számára.

A gyermek hobbijának befolyásolnia kell a sporttevékenység kiválasztását, a döntési folyamatban azonban a szülőké az utolsó szó. Figyelni kell a fiú fejlődésére és személyiségükre.

A fiú már egészen kicsi korától kezdve elkezdhet sportolni, hiszen a fizikai aktivitás érdekes és hasznos mind a kisgyermekek, mind az idősebb gyermekek számára. Fontos, hogy a gyermeket nem szabad egy adott sportágra kényszeríteni. A szülők fő feladata a fiú érdeklődésének felkeltése. A gyermekre erőltetett órák nem lesznek hasznosak, éppen ellenkezőleg, irritáció és agresszió forrásává válnak.

hirdetés

A cikk angol nyelvű eredetije a findmykids.org oldalon jelent meg.

Tagek

Talán ez is érdekel