Betöltés

Mit keresel?

Aktív felnőttek Egészség Slider Sportolók szexualitás

Sportoló nők terhessége, szülése

Megoszt

Terhesség alatti és utáni sportolás

terhesség - várandós futónőLegutóbbi időkig a viszonylag kevés e témával kapcsolatos orvosi tapasztalat miatt defenzív meggondolásból az orvosok nem javasolták terhes nők testmozgását, tekintet nélkül a terhesség előtt végzett mozgásmennyiségre. A sportoló nők emiatt egy-egy fontosabb versenyen való szereplés érdekében eltitkolták terhességüket és csak ezek után a versenyek után jelentkeztek orvosuknál. Többször eredményesebben szerepeltek terhesen, mint terhességük előtt. Ésszerűtlenné vált tehát a továbbiakban a terhesség és a sport összefüggésében képviselt korábbi konzervatív álláspont.

Milyen hatással van a terhesség a sportteljesítményre?

  • a sportoló nők több mint felénél a teljesítmény változatlan marad;
  • 8-10 % -ban javulás észlelhető;
  • 35 % körül számolnak be teljesítményromlásról.

Ez utóbbi csoportnál megtalálhatók voltak a terhességet kísérő kellemetlen melléktünetek: émelygés, hányinger, hypotonia, fejfájás, alacsony szérum vas értékekkel és kisfokú vérszegénységgel.

Mit tanácsoljunk annak a sportoló nőnek, aki terhességét meg kívánja tartani, de az első 3 hónapban még versenyezi szeretne és később is rendszeresen akar mozogni ?

terhesség - várandós futónőA kérdéseket mindig egyénileg és sportáganként kell elbírálni. Minden esetben tilos az olyan gyakorlatok végzése, amely fokozott préseléssel, illetve erőfeszítéssel jár. Csapat- sportoknál nem ajánlott az olyan sportág, amelyben test-test elleni küzdelem van. Ugyanez vonatkozik a küzdő sportokra is. A következő sportok ajánlhatók terhesség alatt: kirándulás, jogging, aerobik tánc, egyéb versenytáncok, calanetics, kerékpár, kosárlabda, tollaslabda, asztalitenisz, squas, tenisz, úszás, röplabda, golf, teke, bowling, vitorlázás, evezés, kajak, korcsolya, görkorcsolya, íjászat, jóga és az atlétikából gerelyhajítás és diszkoszvetés.

terhesség - várandós futónőA terhesség első harmadában kizáró okok hiányában a nő folytathatja megszokott edzésterhelését és versenyzését. A második harmadtól kezdve az edzés mennyiségét fokozatosan csökkenteni kell, a versenyzést pedig nem javasoljuk. A terhesség második és harmadik harmadában könnyített-játékos edzéseket ajánlunk és elkezdhetjük a speciális terhestorna gyakorlatokat is. Különösen javasoljuk az úszást, és a vízben való játékos mozgást, viszont a nagyobb ugrások, esések, préselések, hirtelen testhelyzet-változtatások kerülendők. Terhesség végén már csak a speciális terhességi tornát és a légzőgyakorlatokat javasoljuk.

Terhestorna

Különösen azon aktív sportolók részére ajánlott, akik szülés után folytatni kívánják versenyzői pályafutásukat. A terhestornára sokszor olyan paciensek is jelentkeznek, akik addig nem tulajdonítottak jelentőséget a rendszeres testmozgásnak. Kizáró ok hiánya esetén őket se utasítsuk el, számítva arra, hogy egyel több hívet szerzünk a rendszeresen mozgók táborának. Terhestornát erre felkészített szakemberek végeznek és a következő gyakorlatokat tartalmazza:

  • légzőgyakorlatok;
  • relaxációs gyakorlatok;
  • hasizom gyakorlatok;
  • medence és gát izomzatának gyakorlatai;
  • gerincoszlop tartását erősítő gyakorlatok;
  • keringést és az anyagcserét javító gyakorlatok.

terhestornaTöbb évtizedes megfigyeléseink szerint terhes tornán résztvevő, illetve terhessége alatt végig rendszeres testmozgást végző terhesek szülési időtartama szignifikánssan rövidebb, a szülés könnyebben zajlik és a szövődmények száma is kevesebb. Szövődménymentes szülés után 6-12 órával a szülő nő felkelhet, és a következő napon kezdődhet a gyermekágyi torna fokozatos rehabilitációval. Császármetszés után, illetve egyéb hasi műtétek után a beteg állapotától függően ezt néhány nappal később kezdjük. Ez a torna has- hátizom gyakorlatokból, végtagizom gyakorlatokból, második héttől rendszeres szobagimnasztikából és gumikötél gyakorlatokból áll és tart kb. 4-6 hétig. Ezután egyéni és sportág specifikus jellegű technikai és erőgyakorlatok kezdődhetnek a sportoló nő teljes rehabilitációjáig. Az alábbiakban ismertetjük az Amerikai Nőgyógyászati Szakmai Kollégium állásfoglalását a terhesség alatti, illetve a szülés utáni sportolásról.

  1. terhestornaTerhesség alatt is folytathatja a nő a sporttevékenységet enyhe- mérsékelt intenzitással és legalább heti háromszori gyakorisággal.
  2. Eközben kerülni kell a háton fekvő pozíciót a terhesség első három hónapja után, mert ez csökkenti a méh felé áramló vér mennyiségét, ami végső fokon a magzat oxigénellátottságát és táplálását veszélyezteti, ami egyrészt méhizom contractiokat másrészt a magzat méhen belüli fejlődésének zavarát okozhatja.
  3. Minden sportoló nő figyeljen a terhesség alatti oxygén szükségletre. Gyakorlatainak intenzitását igazítsa terhességi tüneteihez. Abba kell hagynia a mozgást a fáradás első jelei esetén és nem szabad gyakorolni a teljes kifáradásig. Súlyzós gyakorlatok bizonyos fenntartásokkal (semmi préselés) folytathatók a terhesség előtti intenzitással. Különösen javasolt az úszás és a kerékpározás.
  4. A terhességgel együttjáró morfológiai változások relatív ellenjavallatát képezik olyan gyakorlatoknak, ahol az egyensúlyvesztés az anyára, illetve a magzatra nézve végzetes lehet. Különösen a harmadik terhességi harmadban kerüljük azokat a gyakorlatokat, amelyekben a hasi trauma minimális eshetősége is fennáll.
  5. A metabolikus homeostasis fenntartásához terhesség alatt az anyának plusz 300 kcal napi energia-bevitel szükségeltetik. Ezért a rendszeres sportolást végző nő figyeljen az adekvát étkezés betartására.
  6. Az első terhességi harmadban történő edzések során a jó hőleadás megfelelő folyadékfelvétellel, ruházattal és optimális környezet megteremtésével biztosítható.
  7. A terhességgel kapcsolatos fiziológiai és morfológiai változások többsége a terhesség utáni 4-6 hétig fennmaradnak, ezért erre az időszakra is érvényesek a fent leírt elvek, az ezt követő terhelés az egyén kapacitásától függ. A terhesség alatti testmozgással kapcsolatos javaslatok természetesen csak azokra az esetekre érvényesek, ahol nincs rizikófaktor, vagy szövődmény. Minden más esetben a szakember tiszte változtatásokat eszközölni, ezekben az alapelvekben. Bizonyos esetekben a sport terhesség alatt ellenjavallt.

Melyek ezek az esetek ?

  • terhességi hypertonia;
  • idő előtti (részleges) burokrepedés;
  • kórelőzményben koraszülés, vagy jelen terhesség alatt fenyegető vetélés, vagy koraszülés tünetei;
  • cervix incompetentia, vagy előzetes, illetve fennálló cerclage műtét;
  • második vagy harmadik terhességi harmadban észlelt vérzés;
  • a magzat méhen belüli fejlődésének elmaradása.

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.