Betöltés

Mit keresel?

Aktuális Receptek Slider Sporttáplálkozás Sporttudomány

SPORTTÁPLÁLKOZÁS (Anita Bean könyvének 8. kiadása magyarul)

Megoszt

SPORTTÁPLÁLKOZÁS (Anita Bean könyvének 8. kiadása magyarul). A könyv várhatóan október végétől lesz kapható, már előrendelhető. A fordítás Kőrösi Éva sportdietetikus kiváló és szakértői munkája!

A könyvet előrendelni a KONYV@SPORTORVOS.HU e-mail címen SZÁLLÍTÁSI- és SZÁMLÁZÁSI cím valamint egy TELEFONOS elérhetőség megadásával lehet. Ára 6.000,- Ft/db + 800,- Ft/alkalom kiszállítási felár belföldön).
Nagyobb (10 db feletti) egybeni megrendelés esetén 10% kedvezményt adunk!

Miről szól a könyv: Sporttáplálkozás áttekintése (energia, anyagcserék, energiaszolgáltató folyamatok, fáradás és annak kitolása stb.); Szénhidrátok és a teljesítmény, magas és alacsony CH étrend, Training Low és társai, periodizáció, GI, mennyit, mikor, milyen formában, fehérje+szénhidrát; Fehérjeszükséglet a sportban, mennyire és mikor van szükségem, melyik fehérje mire való, hogy hasznosul?, ha túl sok, ártalmas?; Vitaminok és ásványi anyagok, mennyit, mikor és miért? melyik mire való és miben található?; Étrend-kiegészítők, Mik ezek pontosan? Hogy és kinél működik? Van rá bizonyíték? Szükségem van rá? Van mellékhetása?; Hidratáció, mikor, mit és mennyit kell innom, edzés előtt, alatt, után, bélrendszeri problémák, alkohol és sport?; Testzsír és az étrend zsírtartalma, hogy mérem? kell a testzsír? Étkezés és zsír: telített, telítetlen, transz stb., ómega-3, ómega-6; Súlycsökkentés, mennyi szénhidrát, fehérje, zsírbevitel alatta? Milyen edzésmunka kell? Súlynövelés, mennyi a reális, azt hogy lehet gyorsan elérni, súlygyarapítási tippek; Női sportolók táplálkozása; Fiatal sportolók táplálkozása, mennyit, mit, kell fehérjekiegészítés?, mit, mikor, mennyit, mit ne, miben térnek el a felnőttektől; Vegetáriánusok, vegánok, alkalmas sportolóknak, fehérjebeviteli szempontok, csapdák, különleges megfontolások, menütervező; Veterán sportoló, öregedés és teljesítmény, mi változik, mire kell jobban figyelni; Versenytáplálkozás; Egyéni terv kidolgozása; Receptek, étrendek)

További megrendelhető könyveinkről (Edzésélettan, Gyermeksport, Sportpszichiátria, Fitnesz és személyi edzés) ide kattintva olvashat!

A szerző, Anita Bean előszava a 8. kiadáshoz

Ez a könyv először 1993-ban jelent meg, amikor a sporttáplálkozás tudománya még igencsak gyerekcipőben járt, és kevés megbízható táplálkozási információ állt a sportolók rendelkezésére. Azóta jelentősen nőtt a tudásunk arról, hogy a táplálkozás hogyan befolyásolja a sportot és a testmozgást, új irányelvek alakultak ki, és rendszeresen újabb magas színvonalú kutatási eredményeket tesznek közzé. Egyértelmű bizonyíték van arra, hogy az étrend jelentősen befolyásolja a sportteljesítményt. Miután az elmúlt 25 évben több száz sportolónak adtam tanácsot, első kézből láthattam, mennyire fontos az étrend az edzésprogramok támogatásában és a sportolók céljainak elérésében.

E könyv célja mindig is az volt, hogy a sporttáplálkozás tudományát gyakorlati információkká alakítsa, amelyeket a sportolók megérthetnek és felhasználhatnak. Bizonyítékokon alapuló tényeket és ajánlásokat nyújt könnyen emészthető formátumban, nem pedig véleményeket vagy anekdotákat. Az összes információt tudományos hivatkozások támasztják alá, amelyeket a könyv végénél részletesen ismertetünk. Örömmel mondhatom, hogy az évek során ez a könyv megbízható referencia és gyakorlati kézikönyv lett számos sportoló, edző és sportszakember számára.

Szóval mi az újdonság a 8. kiadásban? Ez a nyolcadik kiadás összefoglalja a sporttal és a testedzéssel kapcsolatos legújabb sporttáplálkozási kutatásokat és információkat. Ismertetjük a vezető sportszervezetek jelenlegi konszenzusos ajánlásait: a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, az Amerikai Sportorvos Társaság, a Kanadai Táplálkozási és Dietetikai Akadémia, valamint a világ több száz sporttáplálkozási tanulmányának eredményeit.

A hetedik kiadás megjelenése óta a sporttáplálkozással kapcsolatos kutatások olyan új témákra összpontosítottak, mint a táplálkozás periodizálása, a „Train-Low” technika, a fehérjebevitel időzítése, a szénhidrát töltés új módszerei és a testösszetétel optimalizálása. Megfigyelhető a magasabb zsírtartalmú ill. a nagyon alacsony zsírtartalmú étrend ajánlásainak változása, amelyet régebben a sportolók számára hasznosnak hittek. Az alacsony szénhidráttartalmú sportétrend körüli vita azonban folyamatosan zajlik, és új kutatásokon keresztül érdekes megismerni a szénhidrátkorlátozás (Low Carb) stratégiai periódusainak az edzések hatékonyságára, a testösszetételre és a teljesítményre gyakorolt hatásait.

Az energiára, a szénhidrátra és a fehérjére vonatkozó irányelveket újabban gramm/testtömeg-kg-ban fejezik ki, nem pedig a teljes energia százalékában. Ez pontosabb, mivel figyelembe veszi a test méretét. Új ajánlások születtek az edzés után elfogyasztandó fehérje optimális mennyiségéről, valamint a fehérje időzítéséről és típusáról. Olyan új koncepciók alakultak ki, mint az anyagcsere hatékonysága és a rugalmassága.

Világos, hogy ha egy sportoló elérhető optimális teljesítményről van szó, nem lehet általánosítani. A sportolóknak személyre szabott táplálkozási és hidratálási tervet kell követniük, mely figyelembe veszi az edzéseik, versenyeik sajátos élettani igényeit, edzés- és teljesítménycéljaikat, gyakorlati szempontokat, étkezési preferenciákat és egyéni szempontokat.

A kutatók abban is előrehaladást értek el, hogy az élsportolókat támogassák a hosszú távú versenyeken, és olyan új sportitalokat fejlesztettek ki, amelyek „több típusú, összetett szénhidrátot” tartalmaznak, amelyek lehetővé teszik a szervezet számára, hogy óránként nagyobb mennyiségű szénhidrátot vehessen fel. További változások közé tartozik a szomjúság előtti italfogyasztás megszüntetése és a hosszú események során a folyadékhiány elleni figyelmeztetés. A folyadékbevitelről már nincsenek kemény irányelvek, és a gyakorlatban a sportolóknak kompromisszumot kell találniuk a kiszáradás megakadályozása és a túlhidratálás között.

A táplálék teljesítményre való optimalizálásakor mindig az „étel az első” megközelítést választottam, annak ellenére, hogy rengeteg étrend-kiegészítő található a piacon! A tabletták, porok és gélek nem képesek pótolni a természetes táplálék által biztosított tápanyagok és fitokémiai anyagok komplex mátrixát. Sőt, az étel sokkal jobb ízű és sokkal több örömet nyújt, mint bármelyik kiegészítő. Ha ez javíthatja a regenerálódást és a teljesítményt, akkor ez minden sportoló számára nagy hír lehet.

Szkeptikusan figyeltem, ahogy egyre több, sportolóknak szánt étrend-kiegészítő jelenik meg a piacon. A tudomány továbbra is cáfolja a többség állításait, amelyekről beszámolok ebben a könyvben. Van azonban néhány tudományosan megalapozott hatékonyságú étrend-kiegészítő, ezek előnyeit a 6. fejezetben vázoltam fel. Ebben a könyvben több évtizedes sporttáplálkozási kutatást próbáltam gyakorlati irányelvekbe tömöríteni, és végső soron lépésről-lépésre bemutatni a személyre szabott táplálkozási terv kidolgozását. Remélem, hogy hasznosnak találja az információkat, és ez segít abban, hogy elérje sportcéljait.

Tagek

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.