A lányom abbahagyta a sportot …

Share

A legidősebb lányom, Luca, és igen, engedélyt kaptam tőle, hogy ezt megírjam. Ő vízilabdázó. Vagyis régebben az volt. Arról álmodott, hogy majd nyáron edzőtáborokba jár és majd bekerül az olimpiai keretbe. A középiskoláját a vízilabdaedzője alapján választotta. Nyolc évig sportolt. Luca közvetlenül a középiskola utolsó szezonja előtt abbahagyta a sportot.

Hogyan jutott el ez a rettenthetetlen vízilabdababa, aki beleszeretett a sportágba, onnan, hogy az életét ennek akarta szentelni, oda, hogy nyomasztó szorongást érzett tőle, és egyáltalán nem akart játszani?

Sportszülőként ez a legrosszabb rémálmod? A gyermeked és a családod több ezer órát és rengeteg pénzt áldoz, te vagy a rendkívüli telekocsizó anya, különleges játéknapi muffint készítesz, sok barátod a csapatból a szülők közül kerül ki … Annyira bele vagy vonódva, sőt, a klubcsapat elnökségében is benne vagy.  Ez vagyok én. Aztán egy nap, puff, kilép a gyereked. Egy szempillantás alatt eltűnt ez az álom. És ott maradsz azon tűnődve, hogy mire volt ez az egész, hol rontottuk el, és miért nem tettem valamit a boldogtalansága ellen hamarabb.

Ezeken a kérdéseken gondolkodom. A válaszok összetettek, és találgatásokkal és sok bűntudattal rétegzettek. De azt tudom, hogy SOKAT tanultam arról, hogy mi működik és mi nem, és hogy még a legjobb szándékú szülők is elveszíthetik a fókuszt arról, ami igazán számít: a gyermekük boldogságáról. Remélem, hogy ha ezt megosztom másokkal, talán tanulnak a hibáimból, és jól, vagy legalábbis jobban csinálják. Nagyon sok olyan dolog van, ami beleszól a sportoló – a sport abbahagyására vonatkozó – döntésbe, ami egyedi és személyes, egy egészségügyi ijedtséget és a művészet iránti szenvedélyét. Luca számára és a kapcsolatunk számára is kétségtelenül a legjobb dolog volt, hogy abbahagyta. Boldogabb, és azt csinálja, amire hivatott, hihetetlen műveket alkot, és művészeti iskolába jár, én pedig továbbra is teljes szívemből támogatom őt ezen az úton. Azonban több olyan probléma is felszínre került, amikor még vízilabdázott, ami drasztikusan befolyásolta a vágyát, hogy továbbra is játszani akarjon, ezért írtam ezt a cikket, hogy segítsek mindazoknak a sportsportoló szülőknek, akik még mindig az árkokban vannak. 

Íme az 5 legfontosabb dolog, amit a sportoló szülőknek tudniuk kell: Mikor a sport abbahagyása a helyes lépés?

#1: Nem figyeltünk

Az a nap, amikor Luca tudatta az edzőjével, hogy nem jön vissza, nem hirtelen történt; már évek óta próbálta elmondani nekünk, hogy boldogtalan. Egyszerűen nem hallgattam rá. Nem figyeltem rá eléggé ahhoz, hogy segítsek neki abban, hogy szerelmes maradjon a játékba, vagy legalábbis szeresse azt.

Általában elmondják nekünk, még ha nem is tudják közvetlenül kimondani. Luca már gyerekkorától fogva mondta, hogy a sport nem az ő világa lesz: „Anya, színész leszek, nem sportoló”. Ezt már 5 évesen mondta, amikor rábeszéltem, hogy jöjjön el velem a kosárlabdapályára edzeni. Ezt az emléket mélyre nyomtam, és megpróbáltam úgy elkönyvelni, mintha csak egy lenne a sok vicces dolog közül, amit mondott. Mivel az apja és én is sportoltunk, és a sportban dolgoztunk, nem hiszem, hogy valaha is úgy érezhette, hogy van választása. A sport volt minden, amit ismert. Ez volt az életünk, így az övé is. De ő tett utalásokat, és én nem vettem róluk tudomást. Nem adtam neki teret vagy lehetőséget, hogy nyíltan beszéljen róla. Amikor megpróbálta, dühös és védekező lettem. Azt hittem, hogy motiválatlan vagy lusta. Volt egy napirendem, és nem bátorítottam őt eléggé a saját álmaival és szenvedélyeivel kapcsolatban.

Meg kell hallgatnunk a gyerekeinket, még akkor is, ha nem tudják közvetlenül elmondani, és gyakran nem is tudják. Tudják, hogy mennyire fontosak nekünk, ezért lehet, hogy nehezen tudnak közvetlenek lenni. Ne hagyjuk figyelmen kívül a finom és kevésbé finom utalásaikat. Beszélgessünk velük nyíltan, és hallgassuk meg őket anélkül, hogy védekeznénk vagy idegeskednénk, és folyamatosan segítsünk nekik újraértékelni a céljaikat, majd igazodjunk az ŐK igényeikhez és vágyaikhoz, ahelyett, hogy a mi napirendünket erőltetnénk.

#2 Ne kezeld őket úgy, mintha minifelnőttek lennének.

Ezt hívják az utánpótlássportok professzionalizálódásának. Amikor a gyerekeim kicsik voltak, úgy kezeltem őket, mintha minifelnőttek lennének, akik olimpikonoknak készülnek. Tudtam, hogyan segítsek nekik abban, hogy jobbak legyenek; csak azt nem tudtam, hogyan teremtsek olyan környezetet, amelyben egy életre szólóan megszeretik a sportot. Nem csoda, hogy a gyerekeim végül nem az én sportágamat, a kosárlabdát űzték. Amikor kimentünk játszani, kijavítottam a formájukat, és frusztrált voltam, ha rohangáltak és nem figyeltek. Úgy hívtak, hogy „a mókamester”. Úgy bántam velük, mintha hasonló motivációik lennének, mint nekem. Állandóan jobb akarok lenni és fejlődni. Ők nem így tettek. Gyerekek voltak. Jól akarták érezni magukat, nevetni, szaladgálni és kosarazni. Az összes szülőnek, aki a parkban a 7 éves gyerekeivel magánbeszélget, videóra veszi őket, és minden másodpercben figyeli őket az edzésen. STOP. Nem akarok ítélkezni; én is így voltam vele. Takarékoskodjatok a pénzetek és az időtök felett, és tartsátok meg a szórakozást és a könnyedséget. Ha 13 évesen még mindig szeretik, akkor menjen bele mindent. Lassan elveszed a „szórakozást”, a kreativitást és a felelősségvállalást a számukra. Ahelyett, hogy magánakciót tartana, játsszon velük a parkban, nevessenek és kacagjanak.

#3 Támogatás VS. nyomás

Nagyon könnyen át lehet lépni a határvonalat a támogatás és a nyomásgyakorlás között a gyerekeink között, de ha ezt tesszük, az ugyanolyan hatásos, mint a legagresszívabb, túlzó szülő. Ha egyszer átlépted a határt, hihetetlenül nehéz visszatérni és helyrehozni a károkat, de meg kell próbálni. Ha a gyermeked úgy ítéli meg, hogy az érdeklődésed és befolyásod túlmutat a boldogságán és jólétén, nos – már elvesztetted őt. Lehet, hogy 7, 10, 16 vagy akár 20 évesen ez még nem látszik, de előbb-utóbb meg fog. És ez nem csak a kilépés vagy a gyermek és a szülő közötti feszült kapcsolat lehet; ez lehet finom is, mint az öröm és a tulajdonlás lassú és folyamatos elvesztése, ami végül kilépéshez vagy nehezteléshez vezet. Mindkettővel foglalkoztunk. A legfontosabb mód, ahogyan a szülők támogathatják sportoló gyerekeiket, hogy pontosan ezt teszik: támogatják őket. A támogatás úgy néz ki, mint szeretet, ölelés, izgalom, egy boldog arc a tömegben, és egy barátságos autóút hazafelé – függetlenül a pályán elért eredménytől. Nem úgy néz ki, hogy a befektetett idő és pénz megtérülését várják, nem úgy, hogy a sportot a család és az iskola fölé helyezik, és semmiképpen sem úgy, hogy folyamatosan dühöt és csalódást okoznak.  Én küzdöttem ezzel, és még mindig küzdök. Ne ostorozd magad, ha még nem vagy tökéletes, hanem tedd bele a munkát. Légy figyelmes, és légy tisztában azzal, hogy mikor léped át a határt. Bíznod kell a folyamatukban… AZ Ő folyamatában, nem a te napirendedben vagy álmaidban. Légy ott, hogy elkapd őket, amikor elesnek, és gratulálj nekik, amikor valami jól sikerül.

#4 Ez egy maraton, nem sprint.

Nem azt mondom, hogy ne próbáld meg motiválni vagy bátorítani őket, amikor egy kis lökésre van szükségük. De hagyj nekik teret, teret arra, hogy saját döntéseket hozzanak, hogy kihagyjanak edzéseket, kihagyjanak egy versenyt, kihagyjanak egy klubszezont. A vízilabda az egyik legmegerőltetőbb sportág. A középiskolában heti öt-hat napon át napi 2-3 órát edzel, majd rögtön belevágsz a klubszezonba. Általában van egy rövid, néhány hetes szünet augusztusban, és ennyi. Ezek a gyerekek őrlődnek. Engedélyeznem kellett volna Lucának, hogy szezonon kívüli pihenő-időszakokat vegyen ki. Néha jó kihagyni, vagy csak szusszanásnyi szünetet tartani, és más dolgokat csinálni. Sok olyan gyereket ismerek, aki tartott egy kis sportszünetet, és megújulva, friss erővel tértek vissza, és még jobb játékosok lettek emiatt.

Az utánpótlássportolók teljes életútját kell nézni, és nem szabad belemenni abba, hogy mi történik MOST. Ezt nagyon nehéz megtenni.

Egy utánpótlássportoló fejlődési útja nem egyenes, lesznek bukkanók, kanyarok és fordulatok, két lépést hátrafelé, majd egyet előre, és ha ezt nem veszed figyelembe, és túlságosan a rövidtávra koncentrálsz, akkor a végeredmény nem lesz jó. Az utánpótlássportnak az útról kell szólnia, nem pedig a végeredményről. A sportoló szülőknek hatalmas stressz a gyermeke lemaradása. Mindez a félelemből fakad, abból a félelemből, hogy a gyereked lemarad, ha kihagy egy tábort, egy meccset vagy egy edzést. És az igazság az, hogy igen, lehetnek azonnali következményei, de ez nem számít. Minden a hosszú távú játékról szól. És az a gyerek, aki minden táborban és minden edzésen részt vesz, valószínűleg pont akkor fog kiégni vagy megsérülni, amikor a te gyereked épp a csúcson van – ha megengeded neki, hogy akkor vegyen ki időt, amikor szüksége van rá.

hirdetés

Próbáljon meg nem belekeveredni a mókuskerékbe. Hagyja, hogy ez a kérdés vezérelje minden döntését:

EZ A LEGJOBB A GYERMEKEM EGÉSZSÉGÉNEK, BOLDOGSÁGÁNAK ÉS JÓLÉTÉNEK?

Tegye fel magának ezt a kérdést MINDIG, és ha őszintén válaszol rá, nem tévedhet.

#5. Ne nyaggassa őket az „erőfeszítéssel” kapcsolatban.

Állandóan az ERŐSZAKRÓL voltunk Lucarel. Sportoló szülőként az egyik legsötétebb napom az volt, amikor két meccs között a kocsiban ültem, és szidtam őt az erőfeszítése miatt, és azt sugalltam neki, hogy talán abba akarja hagyni, ha ennyire kevéssé törődik vele. Mélységesen szégyellem magam emiatt, és olyan gyakran kívánom, bárcsak visszavehetném azt a napot és a többi hasonlót. Az erőfeszítés témája állandó feszültséget jelentett otthonunkban; mint tudjuk, ez azon kevés dolgok egyike, amit egy sportoló irányítani tud, vagy legalábbis mindannyiunknak ezt mondták. De vajon mindig tudják-e? Hányan edzenek közületek? Elmennek futni, elmennek az edzőterembe, vagy máshová. És el kell képzelnem, hogy minden nap másra koncentráltok, más energiátok van; néha szétzúzod magad, néha pedig egyszerűen nem. Egyszerűen nincs „benzin a tankban”. Ennek oka lehet az, hogy mit ettél, a munkahelyi stressz-szinted, a férjeddel vagy feleségeddel folytatott vitából eredő érzelmi töltésed, vagy az, hogy mennyit aludtál. Nagyon sok külső tényező befolyásolja az edzésedet. Most gondold át, hogy 13 éves vagy, és az agyad még nem fejlődött ki teljesen, vagy éppen a pubertáskorodban vagy, és a hormonjaid tombolnak. MOST. Képzeld el, hogy nézed a gyerekedet játszani, és éppen rosszul játszik. Nem fut fel és le a pályán, nem tudnak lőni, vagy mentálisan, úgy tűnik, hogy egyszerűen nincs magánál, vagy ami még rosszabb, az ERŐFORRÁSUK is kevésnek tűnik. És hogyan reagáljunk? Luca esetében tudom, hogy én nem reagáltam jól. Inspiráld és motiváld őket! Vagy egyáltalán ne mondj semmit, hacsak ŐK nem akarják megbeszélni.

Luca számára nem voltam túl jó sportszülő. Szomorú vagyok, hogy abbahagyta, és nem tudta kiaknázni az összes benne rejlő lehetőséget. De nagyon sokat tanultam és sokat fejlődtem a nevelése során, és ez a tapasztalat segített abban, hogy a testvéreivel jobban boldoguljak. Ennek ellenére még mindig MINDIG követek el hibákat. Mindannyian hibázunk, de végül is azt hiszem, mindannyian a legjobbat akarjuk a gyerekeinknek; csak néha eltévedünk, amikor megpróbálunk eljutni oda.

Nemrég megkérdeztem Lucát, hogy megbánta-e azt a sok időt, amit sportolással töltött, mivel most művész, aki arról álmodik, hogy animációs sorozatokat rendezzen a televízióban. Kíváncsi voltam, hogy úgy érzi-e, hogy ez időpocsékolás volt. Elgondolkodott ezen, és elismerte, hogy elég sokáig boldogtalan volt, mielőtt „megengedtük” neki, hogy abbahagyja. De aztán azt mondta, idézem:

Örülök, hogy megtettem. Azt hiszem, sokat tanultam magamról, és tudom, hogy amikor azok a többi művész elfárad és feladja, én tudom, hogy kemény vagyok, és túl tudom szárnyalni őket. A sport határozottan keménységet adott nekem”.

Soha nem fogjuk megtudni, hogy Luca meddig juthatott volna a vízilabdával, vagy hogy ez mennyire vetette vissza a művészetében. De azt hiszem, hogy az a kézzelfoghatatlan képesség, amit egy sportoló a sporttól kap, olyan ajándék, amit máshol nehéz megszerezni az életben. Még mindig el tudok borulni egy kicsit, amikor egy régi Facebook-emlékképet látok felbukkanni egy versenyről vagy fontos meccsről, de összességében Luca sportot abbahagyása pozitívan hatott. Javult a kapcsolatunk, és ami a legfontosabb, boldogabbnak és kevésbé stresszesnek tűnt. A gyerekeinknek nem kell bűntudatot érezniük, amiért meghozták ezt a döntést. Ez nem feladás, hanem egy másik érdeklődési kör megtalálása.

hirdetés

Forrás: Asia Mape eredeti írása partnerünk, a Ilovetowatchyouplay.com oldalán jelent meg.