B1-vitamin (thiamin)

Share

B1-vitamin (tiamin) vízben jól oldódó, hőérzékeny vegyület, melynek fontos szerepe van a szénhidrát-, ehérje-, és zsíranyagcserében. Szükséglete a szénhidrát beviteltől is függ. Hiánya étvágytalansággal, szívritmus zavarokkal, neuropszichiátriai tünetekkel, oedemával, magas perctérfogatú szívelégtelenséggel járhat.
Tiaminhoz májból, teljes kiőrlésű búzalisztből, élesztőből juthatunk. A B1-vitamin szükséglete a szénhidrátbeviteltől
függ, felnőtteknek 0,125 mg/1000 kJ javasolt, de minimum 1 mg/nap. Hiánya a glükózigényes zervek károsodásával jár, a szükségletet az alkoholfogyasztás is növeli. Állóképességi sportágakban merül el leginkább elégtelen felvételének lehetősége.

Természetes formában a gabonafélékben, élesztőben, búzacsírában, rizsben, magvakban és a tejben lelhető fel.

Szükséglete sportolók esetében:

  • 2-4 mg/nap gyorsasági és erősportokban
  • 3-5 mg/nap állóképességi sportok edzési időszakában, 4-10 mg/nap versenyidőszakban,
  • illetve 1-3 mg/nap
hirdetés