Betöltés

Mit keresel?

Aktív idősek Krónikus betegségek

Útmutató rákos betegek testedzéséhez

Megoszt

A rendszeres testedzés eredményeként rákos beteg esetén is javul az erőnlét, fizikai teljesítőképesség, az izomerő, csökken a fáradságérzés. Pszichés szempontból javul a beteg hangulata, csökken a depresszió és szorongás, nő az önbizalom, önbecsülés. Könnyebben épít ki a beteg társas kapcsolatokat. Mindez az életminőség javulását eredményezheti.

Irányelvek testedzésre rákos betegeknek

A mozgás fajtája: nagy izomcsoportokat igénybe vevő mozgásfajták, leginkább séta, gyaloglás, szobakerékpár ajánlható, mint legbiztonságosabb és a beteg részéről is könnyebben végezhető testedzés.

A mozgás intenzitására és tartamára vonatkozóan mindig kérje ki orvosa véleményét!

Bizonyos tünetek, panaszok, leletek esetében nem, vagy csak igen óvatosan, esetleg orvosi ellenőrzés mellett végezhető testmozgás:

  • Lázas állapot:
    lázas állapotban (38 °C feletti hőmérséklet) egyébként sem javallt testedzést végezni, annál is inkább, mert fertőzés jele lehet
  • Járási bizonytalanság, szédülés, mozgáskoordináció zavara:
    balesetveszély miatt testedzés nem javasolt
  • Súlyosan leromlott állapot a betegség előtti testsúly több mint 35%-ónak elvesztése:
    miután ez többnyire az izomtömeg elvesztését jelenti, a beteg csak igen mérsékelt mozgásra képes
  • Csontfájdalom:
    lehetséges a csontban áttétel, ezért a csonttörés kockázata nagyobb, lassú séta ajánlható
  • Légszomj:
    kezelőorvosával konzultáljon az okáról ·
  • Hányinger:
    ha mozgás váltja ki, csak annyi testmozgást végezzen, ami még nem okoz panaszt
  • Kínzó fáradtság, vagy izomgyengeség:
    ha mozgás váltja ki, csak annyi testmozgást végezzen, ami még nem okoz panaszt

A tartós, a kezelések alatt és azokat követően is hosszú ideig fennálló fáradtságérzés a betegek életvitelét leggyakrabban megkeserítő panaszok egyike. Az izomzat nagy mértékű legyengülése, az izomtömeg csökkenése következménye egyrészt a betegségnek, másrészt a kezelésnek is. Elkerülendő a fáradtságot a betegnek gyakran tanácsolják a sok pihenést, fizikailag kímélő életmódot. Ez a jó szándékú javaslat azonban az elérendő céllal ellentétes eredményre vezet: a mozgáshiány többnyire csak fokozza az izomzat sorvadását, ami a teljesítőképességet, testmozgást tovább nehezíti. Ezért a mindennapi életvitelhez szükséges tevékenység mind nagyobb erőfeszítést igényel, már igen kevés mozgás is fáradtságot okoz. Az óvatosan kezdett, fokozatosan növekvő terhelést jelentő edzésprogram segítségével lehet kitörni ebből a lefelé vezető spirálból, amelyet már más betegség vonatkozásában említettünk.

Amint a beteg tapasztalja, hogy mind többet és többet tud teljesíteni, visszanyeri önbizalmát, s nem érzi azt, hogy csupán passzív eszköze a diagnosztikai és kezelési procedúráknak, de aktívan tudja alakítani saját egészségi állapotát.

Útmutató rákos beteg testedzéséhez

  1. A szűrővizsgálatok mind szélesebb körben való elterjedése, a modern diagnosztikai lehetőségek, módot adnak a rák korai felismerésére, a megfelelő kezelés révén pedig jelentősen javultak a túlélés esélyei. Az alkalmazott kezelés azonban többnyire számos kísérő tünetet okoz, ami a beteg közérzetét nagymértékben rontja ezért általában inaktív, mozgásszegény életmódot folytat.
  2. A túlzottan kímélő életmód tovább rontja a teljesítőképességet, kevés testmozgás is panaszokat okoz.
  3. A betegség tudata a lelki állapotot is kedvezőtlenül befolyásolja, depressziót, szorongást, befelé fordulást vált ki.
  4. A korán megkezdett testedzés nem csupán a fizikai teljesítőképességet, de a pszichés állapotot is kedvezően befolyásolja.
  5. Kezelőorvosával konzultálva ezért, amint csak lehetséges, kezdjen kondicionáló edzésprogramot az erre vonatkozó irányelvek betartásával.
  6. Az edzésprogramját kezelje rugalmasan, ha romlik állapota vagy közérzete, csökkentse edzésadagját, de csak akkor szüneteltesse a testmozgást, ha orvosa ezt tanácsolja.
  7. Kerülje a túlzottan megerőltető testedzést, úgy és annyit mozogjon, ami nem okoz komoly panaszt, de azért túlzottan ne kímélje magát.
  8. Tapasztalni fogja, ha rendszeresen edzi magát, fizikai teljesítőképessége fokozatosan növekszik, lelki állapota javul, már nem fárad el a legkisebb mozgástól.
  9. A cél az Ön számára is: nem csupán betegségéből gyógyulni, de egészségesnek lenni.

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.