Betöltés

Mit keresel?

Betegség és sport

Mitől lesz a sportolói akne (pattanás, mitesszer) és hogy kezeljük?

Megoszt

A sportolók pattanásainak – akne – megjelenése kellemetlenek és sok embernek stresszt okoznak. A sportolók és az aktív emberek hajlamosabbak a pattanásokra az állandó izzadás, a felszerelés, a ruházat és a másokkal való szoros közvetlenebb testi kapcsolat miatt. A legtöbb orvos megpróbál helyi antibiotikumot vagy akár szájon át szedhető tablettát adni a kiütések kezelésére, azonban a rendszeres antibiotikumos- és hormonkezelés nagyobb kárt okozhatnak a szervezetben, mint maga a pattanás.

Hogyan kezelhetjük akkor a sportolói pattanásokat?

Első lépésként meg kell találni a pattanások kiváltó okát. Az akne egy gyulladás. A gyulladást azonban csak akkor lehet kezelni, ha tudjuk, miért alakult ki. A másik ok, amely megkülönbözteti a szisztémás gyulladástól, az az akne mechanikai hatásra történő kialakulási hajlama, ezt a hőhatás és a súrlódás együttese okozza a bőrön. Legtöbbször az arcon, a mellkason és a háton találhatóak. Ez az egyik leggyakoribb elhelyezkedése a sportolói pattanásoknak és mitesszereknek. Ennek nincs szervezeten belüli kiváltó oka. Helyileg jelentkezik, és a legjobb, ha a napi edzés alatti szokások megváltoztatásával kerüljük el.

A sportolói akne kialakulásának leggyakoribb okai

Izzadás, hő és súrlódás

Nem tehetünk arról, hogy izzadunk, ez természetes testi folyamat, de az befolyásolható, hogyan kezeljük az izzadást. Ennek néhány módja a következő:

  • Viseljünk nedvszívó ruházatot, ezek elvonják az izzadságot a testfelszíntől, és egyben segítenek hűvösen tartani.
  • Kerüljük a szűk sportruházatot (ha lehetséges).
  • A kezzel való dörzsölés helyett törölközővel töröljük le az arcot és a mellkast. A dörzsölés átviszi a baktériumokat egyik területről a másikra, ami még több kiütést okozhat.
  • Amint végeztünk az edzéssel vegyük le az izzadt ruházatot,. Soha vezessünk haza izzadt ruhában.
  • Zuhanyozzunk le, mielőtt elhagyjuk az edzőtermet. Még ha csak egy gyors zuhany, vagy egy törölközővel és némi antibakteriális vagy szalicilsavas tisztítószerrel (mindkettő kapható a drogériákban, boltokban) mossuk le a pattanásokra hajlamos területeket, mielőtt hazaindulunk.
  • Azok, akik meleg időben gyakran cipelnek hátizsákot, ne feledjék, hogy a súrlódás és az izzadság is okozhat pattanásokat.
sportolói akne

Baktériumok

  • Győződjünk meg róla, hogy minden felszerelésünk tiszta. A sisakok, védőfelszerelések, párnázás stb.
  • A súlyzók és más fémtárgyak, amelyek a bőrünkhöz érnek, szintén hordozhatnak baktériumokat. Használat előtt töröljük le őket antibakteriális törlőkendővel vagy alkohollal. Ezután töröljük le ezeket a vegyszereket, hogy ne érintkezzenek közvetlenül a bőrünkkel. Olyan ruházatot is viselhetünk, amely eltakarja a testünk azon területét, amelyet a sporteszköz gyakran érint.
  • Kerüljük az arcunk megérintését. Ez nehéz lehet, különösen, ha sokat izzadunk. Legyen a közelben egy kijelölt törölköző, amivel letörölhetjük az izzadtságunkat (és minden edzés után ki kell mosni ezt a törölközőt).
  • A ruháinkat kifejezetten izzadós ruhákhoz készült mosószerrel mossuk ki.

Hormonok

Ez egy bonyolult téma, különösen a sportolók számára.

PCOS – policisztás petefészek szindróma.

A sportoló nőknél a pattanások gyakori oka a PCOS. A magas androgén szint és a magasabb tesztoszteronszint miatt a PCOS-ben szenvedő nők általában sportosabb testfelépítésűek. Egy felmérés szerint az olimpián részt vevő sportolónők akár 20 %-ának is lehet PCOS-e. A PCOS egy összetett betegség, amely a gyulladásnak köszönhető, és amelyet táplálkozással lehet kezelni. Ez sokkal összetettebb, mint ez a poszt, de figyeljünk rá, hogy ha pattanások vannak az arcunkon, erősebb szőrnövekedés az arcunkon, társainknál nagyobb az izomtömegünk és erőnk, szabálytalanok a menstruációs ciklusok és bizonyos esetekben (nem mindig) nehézséget okoz a fogyás, akkor lehet, hogy PCOS-ben szenvedünk. Ha úgy gondoljuk, hogy PCOS-ünk lehet, akkor először nézzünk utána, kivizsgáltassuk ki magunkat. Ezután foglalkozzunk csak a PCOS-ból eredő gyulladással és az étrendjével együtt.

Ösztrogénszint változásai nőknél

A peri menopauza, a menopauza, a pajzsmirigy alulműködés, a hormonális fogamzásgátlóról való leszokás mind-mind oka lehet annak, hogy a nők ösztrogénszintje megváltozik. Az első lépés annak kiderítése, hogy miért változik az ösztrogén szintje magasról alacsonyra vagy fordítva. Ezután gyógynövényekkel, ásványi anyagokkal és természetes kiegészítőkkel is kezelhetjük ezeket a változásokat. Nincs egy mindenre tökéletes megoldás, forduljunk szakemberhez. A pajzsmirigy alulműködés lehet a magas ösztrogénszint másik oka. A székrekedést okozó késleltetett emésztés ösztrogénfelhalmozódáshoz vezethet. Az ösztrogén a székleten keresztül méregtelenít. A pajzsmirigy alulműködés és a székrekedés kezelése segíthet a pattanások kezelésében. De fontos, hogy előbb megtudjuk, mi a kiváltó ok.

sportolói akne

Tesztoszteron a férfiaknál

A tesztoszteron szint változása a férfiaknál is okozója a pattanásoknak. Nagyobb mennyiségű faggyút termel, ami egy olyan olaj, amely az elhalt hámsejteket a bőr felszínére szállítja.  A tesztoszteron megváltoztathatja a szőrtüszőket bélelő bőrsejteket is, így azok ragacsossá válnak, és nagyobb valószínűséggel tömítik el a pórusokat. Nyilvánvalóan nem akarunk kevesebb tesztoszteront, különösen sportolóként, így mit tehetünk? Tartsuk tisztán a területet szalicilsavat tartalmazó lemosóval. A teafaolaj használata szintén segíthet a bőrpír és a cisztás pattanások kezelésében.

Táplálkozás

Az ételintolerancia, az allergia, a cukros ételek és a tejtermékek is okozhatnak pattanásokat. A legtöbb egészségügyi probléma a bélben kezdődik . Ne felejtsük el, hogy minden, amit megeszünk, az a bélben lebomlik, és végighalad a szervezeten, hogy üzemanyagként, tápanyagként hasznosuljon, vagy a széklettel kiürüljön.

Az ételintoleranciák, a gyulladások, az IBD, az IBD és a cöliákia miatt megterhelt bélrendszer lehetővé teszi, hogy az ételek átszivárogjanak a belek szűk kötésein, és toxinokat juttassanak a szervezetedbe. A májunk és a vesénk arra szolgál, hogy eltávolítsa ezeket a toxinokat, de az ételnek előbb át kell jutnia a bélrendszeren. Az akne gyakran jó jele az ételintoleranciának. A cöliákia hatalmas rizikótényező a bőrproblémáknál. A glutén nem csak a gyomrodra van hatással, a cöliákia a bőrünkön is megnyilvánul kiütések vagy pattanások formájában.

Az olyan gyulladáskeltő ételek, mint a feldolgozott, a grillezett, a finomított szénhidrátok és a magas cukortartalmú termékek 30 %-kal magasabb akne kockázatot eredményezhetnek. A cukor felpörgetheti az inzulintermelést és az IGF-1 szintet megemelheti, ami több pattanás kialakulását okozhatja. A túlzott inzulintermelés szintén a PCOS egyik oka lehet, és technikailag is gyulladást okoz a szervezetben. A gyulladás az akne nagy alapproblémája.

Tejtermékek (tehéntej)

Gyakran hallani, hogy a tejtermékek pattanásokat okozhatnak. Ez nem mindenkire igaz, de azoknál az embereknél, akiknek már van autoimmun betegségük vagy ételintoleranciájuk, ez lehet az egyik ok. A tejtermékeket az autoimmun betegségben szenvedők nehezen emésztik meg, ami gyulladást okozhat, és végül mellékhatásként a pattanások megjelenéséhez vezethet. A tehéntejben található fehérje (A1 kazein) az, ami megemelheti az IGF-1-et szintet és az inzulin szintet is, és szerepet játszhat a molekuláris mimikriben azoknál, akiknek autoimmunitása van.

sportolói akne

A sportolói pattanások – akne – kezelésének módjai

  • Találjuk meg a kiváltó okot.
  • A teafaolaj (győződjünk meg arról, hogy hígítva van, nem tisztán) segíthet a bőrpír és a mitesszerek gyógyulási idejének lerövidítésében.
  • Távolítsuk el étkezéseinkből a grillezett és egyéb gyulladáskeltő ételeket, kérjünk tanácsot (sport)dietetikustól.
  • Ha ételintoleranciánk van, távolítsuk el ezeket az ételeket az étrendünkből.
  • Távolítsuk el a tejtermékeket az étrendből.
  • Csökkentsük a stressz-szintünket.
  • Hormonszintek kiegyensúlyozása természetes kiegészítőkkel.
  • Tisztítsuk ruháinkat és felszereléseinket speciális mosószerekkel.
  • Minden edzéshez és zuhanyzáshoz használjunk tiszta edzőfelszerelést és törölközőt.
  • Kérjük ki sportolókkal (is) foglalkozó bőrgyógyász tanácsait!
hirdetés
Tagek