Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Betegség és sport Slider Sportszülők Utánpótlássport

Utánpótlássport, testmozgás és cukorbetegség

Megoszt

A cukorbetegséggel a fiatalok is ugyanúgy mozoghatnak és sportolhatnak, mint bárki más. Akár az aranyéremért akar küzdeni, akár csak túrázni szeretne, a cukorbetegségnek nem szabad visszatartani a mozgástól.

Hogyan segít a testmozgás cukorbetegség esetén

A testmozgás számos előnnyel jár. Többek között a testmozgást is:

  • erősíti a csontokat és az izmokat;
  • csökkenti a szívbetegségek és egyes ráktípusok kockázatát;
  • javítja a koordinációt, az egyensúlyt, az erőt és az állóképességet;
  • növelheti az energiaszintet;
  • segíti az inzulin jobb működését a szervezetben, ami segít abban, hogy a vércukorszint egészséges tartományban maradjon;
  • kalóriát éget, ami segít elérni és megtartani az egészséges testsúlyt;
  • megtanít a csapatmunkára, a versengésre és a bátorságra;
  • segít növelni az önbecsülést és az önbizalmat;
  • oldja a feszültséget és a stresszt, ellazít, és a hangulatodat is javítja;
  • még abban is segíthet, hogy kitisztuljon az elméd és jobban tudj koncentrálni.

Minden mozgás nagyszerű – legyen szó akár kutyasétáltatásról, akár csapatsportról. Csak arra ügyelj, hogy minden nap végezd. A mozgásszokások megváltoztatása eleinte mindenkinek nehéz lehet. De a legtöbben azt mondják, hogy amint elkezdik érezni az előnyöket, rászoknak. Ezután már sokkal könnyebb folytatni. De van néhány tény, amit tudni kell a testmozgásról és a cukorbetegségről.

cukorbetegség

Mi történik a testmozgás során?

Az izmoknak több energiára van szükségük edzés közben, ezért a szervezet extra cukrot, azaz glükózt szabadít fel. A cukorbetegek számára ennek lehetnek mellékhatásai. Ha például a szervezetben nincs elég inzulin a testmozgás során felszabaduló glükóz felhasználásához, akkor a glükóz a vérben marad, ami magas vércukorszinthez vezet. Ezt nevezzük hiperglikémiának.

Ha nincs elég inzulin a vérben lévő cukor felhasználásához, azt is okozhatja, hogy a szervezet zsírt éget üzemanyagként. Amikor a szervezet elkezdi a zsírt égetni üzemanyagként, ketonoknak nevezett anyagok keletkeznek. A cukorbetegeknek nem szabad sportolniuk, ha a vérükben magas a ketonok szintje, mert ettől nagyon rosszul lehetnek. Ha 1-es típusú cukorbetegségben szenved, orvosa megmondja, hogyan ellenőrizze a ketonokat (lehet, hogy edzés előtt vizeletvizsgálatot kell végeznie), és h amagas, kezelnie kell magát, hogy visszatérjen a ketonszint a helyes szintre.

A szervezet extra glükózigénye a testmozgás során alacsony vércukorszintet is okozhat (úgynevezett hipoglikémiát). Alacsony vércukorszint akkor fordulhat elő, amikor a szervezet elhasználja az összes elraktározott cukrot, így nem marad belőle több, ami glükózként felszabadulhat, amikor az izmok igénylik. Ez különösen akkor igaz, ha az inzulinszint a vérben még mindig magas egy injekció beadása után.

Előfordulhat, hogy ellenőrizni kell a vércukorszintet, és az alacsony szint megelőzése érdekében extra nassolnivalót kell fogyasztani. Ha szigorú edzésprogramba kezd, például sportolásra készül, orvosa javasolhatja, hogy az alacsony vércukorszint megelőzése érdekében edzés előtt módosítsa az inzulinadagolást.

Felkészülés az edzésre

Minden tizenévesnek – nem csak a cukorbetegeknek – sportolás előtt meg kell vizsgáltatnia magát. Cukorbetegként az orvosa tájékoztatni fogja arról, hogy milyen változtatásokat kell tennie a vizsgálati menetrendben vagy a gyógyszeres kezelésben, ha sportol.

Az orvos valószínűleg zöld utat ad minden olyan tevékenységnek, amelyet el szeretnél kezdeni – elvégre a testmozgás a cukorbetegség kezelésének fontos terápiás eleme. Az orvosok azonban javasolhatják, hogy tartózkodjon bizonyos kalandsportoktól, például a sziklamászástól, a sárkányrepüléstől vagy a búvárkodástól. Azért, ilyen sport esetén az ember komolyan megsérülhet, ha hirtelen leesik a vércukorszintje, miközben ezeket a sportokat űzi.

cukorbetegség

Edzéstippek cukorbetegek számára

Ezek a tippek segíthetnek elkerülni a cukorbetegséggel kapcsolatos problémákat edzés közben:

  • Tesztelje magát. Kezelőorvosa megmondja, hogy mikor kell megmérnia a vércukorszintjét – gyakran a testmozgás előtt, közben és után is ellenőriznie kell.
  • Vegye be a megfelelő adag inzulint. Kezelőorvosa javasolhatja, hogy testmozgás vagy sportolás esetén állítsa át az inzulinadagját. Ha inzulint fecskendez, előfordulhat, hogy a sportolás előtt nem érdemes a sportoláshoz használt testrészébe injekciózni (például a lábába injekciózni a foci előtt). Ez azt okozhatja, hogy az inzulin túl gyorsan szívódik fel. Ha inzulinpumpát visel, győződjön meg arról, hogy az nem lesz útban a sportolás során, és nem fog lekapcsolódni. Beszéljen kezelőorvosával arról, hogy mit kell tennie, ha a pumpa nélkül szeretne sportolni.
  • Étkezzen helyesen. A cukorbetegséggel foglalkozó egészségügyi csoport dietetikusa segít abban is, hogy étkezési tervét úgy állítsa be, hogy elegendő energiája legyen a testmozgáshoz. Előfordulhat például, hogy edzés előtt, közben vagy után extra nassolnivalókat kell fogyasztani. Ügyeljen arra, hogy a cukorbetegségének megfelelő étrendet tartsa be – ne próbálkozzon olyan stratégiákkal, mint például a futás előtti extra szénhidrátbevitel, vagy az étel- vagy vízfogyasztás csökkentése, hogy egy bizonyos súlyt elérjen a birkózás súlycsoportjának elérése érdekében. Ezek a tevékenységek veszélyesek lehetnek a cukorbetegek számára.
  • Hozzon magával rágcsálnivalót és vizet. Akár az iskolában focizik, akár az uszodában úszik, tartson a közelben rágcsálnivalót és vizet.
  • Csomagoljon össze. Ha otthonától távol fog edzeni, csomagolja be a vizsgálati készleteit, gyógyszereit, az orvosi figyelmeztető karkötőt, a vészhelyzeti kapcsolattartási információkat és a cukorbetegség kezelési tervének egy példányát. Tartsa ezeket a tárgyakat egy speciális táskában, hogy ne kelljen minden alkalommal újra és újra bepakolnia, amikor kimozdul.
  • Mondja el az edzőinek. Győződjön meg róla, hogy edzői tudnak a cukorbetegségéről. Mondd el nekik, hogy milyen dolgokat kell tenned a cukorbetegség szabályozásához, amelyek a játék előtt, alatt vagy után történhetnek.
  • Vedd át az irányítást. Ne habozzon abbahagyni a játékot vagy szünetet tartani az edzésprogramban, ha nassolnia, vizet innia vagy mosdóba kell mennie. Akkor is tartson szünetet, ha bármilyen jelét érzi annak, hogy valami nincs rendben.

Mire kell odafigyelni

Kezelőorvosa segít megtudni, hogy az edzés ideje alatt milyen vércukorszint a jó vagy rossz. Azt is el fogja magyarázni, hogy mit tegyen probléma esetén, és hogyan térjen vissza a játékba. Ha az alábbiakban felsorolt jelek bármelyikét észleli, hagyja abba az edzést, és kövesse a cukorbetegség kezelési tervét.

Alacsony lehet a vércukorszintje, ha:

  • a megszokottnál erősebben izzad;
  • szédül;
  • remeg;
  • gyengeséget érez;
  • szorong;
  • éhes;
  • fáj a feje;
  • koncentrációs problémákat észlel;
  • zavarodott.
cukorbetegség

Magas lehet a vércukorszintje, ha:

  • nagyon szomjas;
  • sokat kell pisilnie;
  • nagyon fáradt vagy;
  • homályosan lát.

Figyeljen a sérülésekre (vágásokra, horzsolásokra vagy hólyagokra) is, és beszéljen orvosával, ha a sebek nagyon pirosak, duzzadtak vagy gennyesek – ezek fertőzés jelei lehetnek.

Ha felkészült, és tudja, hogyan kell követnie a cukorbetegség kezelési tervét, a testmozgás során is megelőzheti a cukorbetegséggel kapcsolatos problémákat. Végül is a profi sportolók edzés- és táplálkozási programot követnek, hogy a legjobb formájukat nyújthassák – gondoljon a cukorbetegség kezelési tervére úgy, mint az Ön személyes útitervére a sikeres edzéshez.

hirdetés

Az útmutatót Steven Dowshen, MD cikke alapján állítottuk össze, az eredeti írás a kidshealth.org oldalon jelent meg!

Tagek

Talán ez is érdekel