Betöltés

Mit keresel?

Aktív fiatalok Betegség és sport Krónikus betegségek Slider Sportszülők

Cukorbeteg gyermekek és a fizikai aktivitás, sportolás

Megoszt

A fizikai aktivitás az egészséges életmód fontos része, és minden gyermeknek és fiatalnak naponta legalább egy órányi mérsékelt vagy erőteljes fizikai aktivitást kellene végeznie. Ez magában foglalja az olyan dolgokat, mint az élénk séta, a nagyon aktív játék, valamint a legtöbb sport és játék (pl. ugrálás, tánc és úszás). A cukorbeteg gyermekek esetében az aktivitás és a fizikai fittség csökkenti a vérnyomást, csökkenti a vérzsírszintet, egészségesen tartja a szívet, és segíthet a vércukorszint javításában, valamint a túlsúly megelőzésében.

Mi a különbség a fizikai aktivitás és a sport között?

A fizikai aktivitás minden olyan mozgás, amely a vázizmokat használja, míg a sport olyan speciális, strukturált fizikai tevékenység, amely edzéssel és sportkészségek fejlesztésével jár, pl. csapatsportok, atlétika és torna.

Sporttevékenység és cukorbetegség

  • Az aktivitás növeli az izmok által energiaként felhasznált glükóz mennyiségét. Ez azt jelenti, hogy az aktivitás néha csökkentheti a vércukorszintet.
  • A fizikai aktivitás segít a szervezetnek az inzulin hatékonyabb felhasználásában, és a rendszeres aktivitás segíthet csökkenteni a gyermeke által használt inzulin mennyiségét.
  • A rendszeres sportolós segít gyermekének megtartani az egészséges testsúlyát, ami viszont segít a cukorbetegség szabályozásában.

Hogyan érheti el az aktivitási célokat

  • Legyen maga is a lehető legaktívabb – Ön nagyszerű példakép lehet a gyermekek számára.
  • Bátorítsa gyermekét, hogy próbáljon ki sokféle sporttevékenységet – próbálja ki, hogy melyik tetszik neki.
  • Ne feledje, hogy a fizikai aktivitás ugyanolyan fontos, mint a sportolás, ezért ösztönözze a több gyaloglásra és aktív játékra (például bújócskázásra, ugróiskolára, de akár játékkonzolon való játékra). Néhány háztartási munka fűnyírás, takarítás stb.) is növeli az aktivitási szintet.
  • Ösztönözze az iskola utáni és hétvégi aktivitást. Az üzletek vagy a parkok körüli séták is jót tesznek, még akkor is, ha csak a tévé vagy a számítógép képernyője előtt töltött idő csökkentésére szolgálnak.
  • A gyermeke napját színesítheti többszöri rövidebb, 15-20 perces aktív foglalkozásokkal a nap folyamán.

Aktivitás és vércukorszint

A rendszeres aktivitásnak gyermeke napi rutinjának részévé kell válnia, és ennek megtervezése segít. Az aktivitás hatással lehet a vércukorszintre, és bármilyen fizikai tevékenység közben és után változásokat észlelhet. A rendszeres vércukorszint-vizsgálat segít megérteni, hogy az adott aktivitás milyen hatással van gyermeke vércukorszintjére. Az aktivitás okozhat alacsony vagy magas vércukorszintet – vagy egyáltalán nincs hatása.

Cukorbeteg gyermekek és a fizikai aktivitás, sportolás

Az aktivitás a vércukorszint csökkenését okozhatja, ha:

  • Túl sok inzulin dolgozik a gyermek szervezetében.
  • A tevékenység egy óránál tovább tart.
  • A sporttevékenység nagyon megerőltető.

A fizikai aktivitás hatására gyermeke vércukorszintje emelkedik, ha:

  • Gyermeke szervezetében nem kering elég inzulin.
  • A tevékenység többnyire anaerob vagy versenyszerű, például futballmérkőzés, atlétika vagy bármilyen sport, amely többszörös rövid, éles, gyors mozgást tartalmaz.

A fizikai aktivitás alatt

Bármilyen tevékenység során gyermeke elhasználja az izmokban és a májban tárolt glükóz egy részét. Ezeket a raktárakat pótolnia kell, különben a vércukorszintje leeshet. Ez a szénhidrát raktár visszatöltés körülbelül 12 órát vesz igénybe, de nagyon megerőltető testmozgás után, vagy ha nem evett elegendő szénhidrátot, hosszabb ideig is eltarthat.

Fizikai aktivitás után

Testmozgás után gyermeke inzulinja hatékonyabb lesz, ezért alacsony vércukorszintet tapasztalhat.Lehet, hogy a késleltetett hipoglikémia (alulműködés) megelőzése érdekében módosítani kell az inzulin- vagy ételbevitelt, ezért erről beszéljen a gyermekdiabéteszes csapattal.

Cukorbeteg gyermekek és a fizikai aktivitás, sportolás

A fizikai aktivitás megtervezésére vonatkozó legfontosabb ajánlások

Ezek általános irányelvek, ezért először beszélje meg őket gyermeke cukorbetegséggel foglalkozó csapatával.

  • Ellenőrizze gyermeke vércukorszintjét a sporttevékenység előtt és után.
  • Ha a vércukorszintje 14 mmol/l felett van, ellenőrizze, hogy van-e ketonja. Ha vannak ketonok, ne engedélyezzen semmilyen sporttevékenységet, amíg azok el nem tűnnek.
  • Ha a testmozgás előtt magas a vércukorszintje, ketonok nélkül, gondoljon arra, hogy gyermeke mikor kapott utoljára inzulint. Lehet, hogy egy kis adagra van szükségük edzés előtt, ha az utolsó injekció/bolus óta több mint három-négy óra telt el.
  • A tervezett sporttevékenység megkezdése előtt törekedjen arra, hogy a vércukorszintje legalább 5 mmol/l legyen, így csökkentve a hipo kockázatát.
  • Mindig igyekezzen olyan injekció vagy kanül helyet választani, amely távol van azoktól az izmoktól, amelyeket gyermeke használni fog (pl. kerülje a lábat, ha gyermeke focizni fog). Testmozgás közben az izmok véráramlása megnő, ami felgyorsítja az inzulin felszívódását, így a hatását is.
  • Ha gyermeke az injekció vagy a pumpás bolusadag beadását követő 1-2 órán belül aktívan tevékenykedik, előfordulhat, hogy étkezéssel együtt is csökkenteni kell az inzulinadagját, hogy megelőzze a hipo kialakulását. Ha nem csökkenti az inzulin adagját, akkor előfordulhat, hogy a sportolás előtt egy plusz uzsonnára lesz szüksége. beszéljen erről a cukorbetegséggel foglalkozó csapatával.
  • Ha gyermeke 60 percig vagy hosszabb ideig sportol, gondoskodjon arról, hogy a tevékenység alatt extra szénhidrátot fogyaszthasson.
  • Minden gyermeknek innia kell, amikor sportol. Egy óránál rövidebb ideig tartó tevékenység esetén a víz vagy más cukormentes ital is megfelel, de egy óránál hosszabb ideig tartó tevékenység esetén próbáljon ki izotóniás sportitalt, tiszta gyümölcslevet (50/50 arányban vízzel keverve) vagy közönséges „cukortartalmú” ödítőt.

A hipó kezelése aktivitás közben

  • Mondja el a tevékenységért felelős személynek, hogy gyermeke cukorbeteg, és gondoskodjon arról, hogy tudja, hogyan kell kezelni a hipót. Győződjön meg arról is, hogy gyermeke barátai és csapattársai tudják, hogyan ismerjék fel a hipo jeleit.
  • Alultápláltság esetén gondoskodjon arról, hogy gyermeke mindig tartson magánál valami cukrosat, pl. nem diétás italt, glükóztablettát vagy gélt (valamint szükség esetén hosszabb hatású szénhidrátot tartalmazó élelmiszert).
Cukorbeteg gyermekek és a fizikai aktivitás, sportolás

Irány az aranyérem: sport és cukorbetegség

A cukorbetegség nem akadályozza meg gyermekét abban, hogy kedvenc sportját élvezze, és sikereket érjen el benne. Sir Steve Redgrave evezős – ötszörös olimpiai aranyérmes – és a kizárólag cukorbetegekből álló profi kerékpáros csapat, a Team Novo Nordisk is bizonyítja ezt.
Az 1-es típusú cukorbetegek a legtöbb sportban és tevékenységben részt vehetnek (és részt is vesznek).

Bár néhány sportszövetség korlátozza a cukorbetegeket, szerencsére ez nem gyakori. A búvárkodásra például biztonsági okokból szigorú irányelvek vonatkoznak. További információért forduljon az illetékes sportszervezethez vagy egy helyi sportcsoporthoz.

Cukorbetegség és testmozgás ellenőrzőlista

A sporttevékenység előre beütemezett vagy nem tervezett?

Gondoljon arra, hogy csökkentse gyermeke inzulinadagját, ha az étkezés egy-két órával a sporttevékenység előtt történik. Adjon neki alacsony zsírtartalmú, szénhidrátot tartalmazó ételt vagy uzsonnát, például tésztát, sült babot, zabkását, tejet, joghurtot és gyümölcsöt.

Gyermekének valószínűleg szüksége lesz egy szénhidráttartalmú uzsonnára, hogy elkerülje a hipoglikémia kialakulását. Fontos, hogy legyen nála hipo elleni kezelés, például glükóztabletták és gabonapelyhek, arra az esetre, ha nem tervezett sporttevékenységre kerülne sor.

Milyen hamar lehet étkezés után sporttevékenységet végezni?

Gondolja át, hogy a sportolás előtti étkezéssel együtt csökkentse gyermeke inzulinadagját, vagy adjon neki szénhidráttartalmú uzsonnát a sportolás előtt. Durva útmutatásként, ha nem állítja be az inzulinadagjukat, sportolás közben a gyermekeknek legalább 1 g szénhidrátra van szükségük minden kilogramm testsúlyuk után.

Gyermekének általában a tevékenység megkezdése előtt körülbelül egy órával szüksége lesz egy plusz uzsonnára, például banánra, gabonapehelyre vagy egy szelet süteményre. Az, hogy mennyire van szükségük, attól függ, hogy mennyi ideig lesznek aktívak.

Cukorbeteg gyermekek és a fizikai aktivitás, sportolás

Mennyire megterhelő a sporttevékenység?

A vércukorszint leeshet a tevékenység során, ezért adjon gyermekének gyorsan ható szénhidrátot, pl. sportitalt, zselés cukorkát, süteményt, és a tevékenység alatt álljon rendelkezésre némi hipókezelés.

Gyermekének a gyors és a hosszabb hatású szénhidrátok keverékére lesz szüksége, például gyümölcslére, szendvicsekre, gyümölcsszeletre, chipsre és kekszre. Ezeket egy kis hátizsákban viheti magával, valamint valamit a hipo kezelésére szolgáló glükóztablettákat.

Legyen magabiztos

Ne feledje, hogy mindenki más – ami az egyik cukorbeteg gyermeknél beválik, az a másiknál nem biztos, hogy működik. A táplálékbevitel, az inzulin és a fizikai aktivitás szintjének kiegyensúlyozása nem könnyű, és eleinte csak próbálkozás lesz. Bátran kísérletezzen, és ellenőrizze gyermeke vércukorszintjét, hogy lássa, hogyan halad. Gyermeke cukorbetegséggel foglalkozó csoportja is segít.

És végül…

Az aktív szülőknek nagyobb valószínűséggel lesznek aktív gyermekeik: ne feledje, hogy az Ön példáját követik majd.

hirdetés

A cikk a British Diabetic Association összefoglalója alapján készült.

Tagek

Talán ez is érdekel