Betöltés

Mit keresel?

Aktív felnőttek Aktív idősek Krónikus betegségek

Egy veszélyes kombináció: az X-szindróma

Megoszt

Csaknem 15 évvel ezelőtt kapta az X-szindróma elnevezést, az a betegségcsoport, amely a magasvérnyomás betegség, zsíranyagcsere zavar, cukorbetegség, elhízás kombinációjából áll.

Önálló betegség voltát sokan vitatják, azonban kétségtelen, hogy ezeknek a kórképeknek az együttes előfordulása nem tekinthető ritkának.

Okának régebben az elhízást tekintették, mai felfogás szerint azonban inkább a hasnyálmirigy által termelt inzulin felszaporodása a vérben, párhuzamosan a sejtek inzulinérzékenységének csökkené­sével áll a háttérben, amit viszont a magas zsír és cukor tartalmú ét­rend, valamint a mozgásszegény életmód vált ki. A vérben lévő ma­gas inzulinszint okozza a magas vérnyomást, az inzulinérzékenység csökkenése a 2-es típusú cukorbetegséget, az alma típusú elhízás a zsíranyagcsere zavarát és ezek a betegségek együttesen vezetnek az érelmeszedéshez, amely a szív koszorúereit beszűkítve koszorúér-be­tegségre, következményesen szíveredetű halálozásra vezethet. Ezért is vannak akik e szindrómát “titkos gyilkos”-nak nevezik.

Az előzőekben szó volt róla, hogy a rendszeres testedzés kedve­ző hatású a magasvérnyomás betegségben, cukorbetegségben, el­hízásban és a zsíranyagcsere-zavarokra is. Mindebből következően hasznos kiegészítője az X-szindróma kezelésének.

Legjobb megoldás természetesen ebben az esetben is a megelő­zés, tehát kezdődő súlyfelesleg, túlsúly esetében diéta és testmoz­gás segítségével megszüntetni a túlsúlyt. Ellenkező esetben nem rit­kán tapasztaljuk, hogy a beteg súlyának növekedésével párhuza­mosan egy idő után vérnyomása is magasabb lesz, kialakul a 2-es típusú cukorbetegség, a zsíranyagcsere zavara, majd a koszorúerek szűkülete, vagyis az X-szindróma képe.

Milyen testedzés javasolható X-szindrómában?

Miután több kórkép együttes előfordulásáról van szó a testedzés formáját, intenzitását, gyakoriságát, időtartamát az egyes betegségek súlyosságától függően javasolhatjuk, erre vonatkozóan tehát az érintett kórképeknél már leírt irányelvek tekinthetők mérvadónak. Ebből kö­vetkezően a mozgásprogramnak ebben az esetben is egyénre szabott­nak kell lennie, ha ugyanis túl óvatosan, minimális intenzitással és idő­tartammal végezzük, nem érjük el a kívánt pozitív hatásokat, ellenke­ző esetben viszont, ha túladagoljuk a mozgást, ez veszélyekkel járhat.

A testedzést megelőzően feltétlenül szükséges konzultáció a ke­zelőorvossal és terheléses EKG elvégzése.

Általános irányelvként javasolható testmozgás:

  • típusa: aerob jellegű, dinamikus, nagy izomcsoportokat meg­ mozgató (séta, gyaloglás, kerékpár, úszás stb.), kiegészítve kis súlyokkal (1,5-2,0 kg) való izomerősítéssel,;
  • intenzitása: 50-70%-a a maximális pulzusszámnak,
  • időtartama: 15 perccel kezdve fokozatosan emelve 60 percre (5-10 perc bemelegítés és levezetés),
  • gyakorisága: heti 5-7 alkalommal,
  • fokozatosság: mindenkor a beteg aktuális állapota mérvadó. Ta­nácsos ebben az esetben is kezdetben inkább az időtartamot óva­tosan növelni, s amennyiben ez nem okoz panaszt, emelhető az intenzitás is.

Útmutató elhízottak testedzéséhez:

  1. Ha úgy érzi testsúlya gyarapodott, ruhái szűkebbek, mérje meg Útmutató testsúlyát, s ha túlsúlyos, de egyébként egészséges, haladéktala­elhízottak nul – nem a jövő héten! – kezdjen el testedzést, vagy sportolást, testedzéséhez egyben változtasson eddigi étrendjén is.
  2. Ha már elhízottnak tekinthető, konzultáljon kezelőorvosával, s ha egyébként nincs ellenjavallata kezdjen el rendszeres testedzést és diétát.
  3. Ha kóros mértékű az elhízása, kezelőorvosával megbeszélve, le­hetőség szerint ezzel foglalkozó egészségügyi intézményben kezdje meg a mozgásterápiával kiegészített diétát, vagy gyógy­szeres kezelést.
  4. Leghasznosabb a hetente legalább öt alkalommal végzett, foko­zatosan emelkedő intenzitású testmozgás, alkalmanként 50-60 percig. De használjon ki bármilyen lehetőséget, amikor, ha 5-l0 percig is, de testmozgást végezhet.
  5. Mérje naponta, lehetőleg reggel, ruhátlanul testsúlyát. Ha az elő­ző naphoz képest testsúlya nőtt, gondoljon arra, hogy előző napi energiamérlege pozitív volt, vagyis több kalóriát fogyasztott a táplálékkal, mint amit elhasznált a testmozgással.
  6. Ha testsúlya néhány napig változatlan, esetleg kissé nőtt diéta és testmozgás mellett is, ne keseredjen el, ne legyen bűntudata, gondoljon arra, hogy kondicionáló programja hosszútávú. Ha he­tente 60-80 dekagrammot fogy, legyen elégedett.
  7. Ha az elhízáshoz más betegség is társul, edzésprogramjának megtervezésénél vegye figyelembe ezen betegségek esetében ajánlott óvintézkedéseket.
  8. Ne feledje: a sorsa a saját kezében van. Ha következetesen be­tartja az étkezésre és testmozgásra vonatkozó javaslatokat, meg van a lehetősége annak, hogy a kezdeti mozgásterápiától eljusson akár a sportolásig is.
  9. Vezessen edzésnaplót a naponta mért testsúly és testmozgás, valamint az étkezés feltüntetésével.
  10. Respektálja tüneteit: ha testedzés közben fájdalmat, vagy egyéb panaszt, szokatlan fáradtságot érez, forduljon orvosához.
  11. Ne higgyen a csodákban vagy csodaszerekben: a testsúlycsök­kentés legjobb mödja a diéta és testedzés.
  12. Gondolkozzon pozitívan: ha rendszeresen végzi testedzését napról napra javulni fog erőnléte, közérzete. Ha a testmozgás életmódja részévé vált, ha nem is érte még el a kívánt testsúly­csökkenést, mégis egészségesebb lett
Tags:

Talán ez is érdekel

Kommentálj

Your email address will not be published. Required fields are marked *